Pobierz materiał i Publikuj za darmo
130 mld euro odpowiada 0,9 proc. PKB Unii Europejskiej. Przekłada się to na ponad 300 euro na mieszkańca. Zestawienie Eurostatu nie obejmuje napojów alkoholowych kupowanych w restauracjach i hotelach.
W 2017 roku udział wydatków na alkohol w całkowitych wydatkach konsumpcyjnych był największy w trzech państwach bałtyckich: w Estonii (5,2 proc.), na Łotwie (4,9 proc.) i na Litwie (4,0 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się: Polska (3,5 proc.), Czechy (3,3 proc.), Węgry (3,0 proc.) i Finlandia (2,8 proc.).
Na przeciwległym krańcu skali są Hiszpanie, którzy na alkohol w sklepach wydali średnio w 2017 roku najmniej - 0,8 proc. Na trunki niewiele wydali też Grecy i Włosi - 0,9 proc., a Niemcy, Austriacy i Portugalczycy - po 1,4 proc.
W latach 2007-2017 udział wydatków na napoje alkoholowe w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych utrzymywał się na stabilnym poziomie w przeważającej większości państw członkowskich UE. Najwyższe wzrosty w tym 10-letnim okresie odnotowano w Rumunii (z 2,3 proc. ogółu wydatków na gospodarstwo domowe w 2007 do 2,7 proc. w 2017 roku) i Portugalii (z 1,1 proc. do 1,4 proc.).
Natomiast w ciągu tych 10 lat udział napojów alkoholowych w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych znacznie spadł w Bułgarii (z 3,0 proc. w 2007 do 1,7 proc. w 2017 roku), na Litwie (z 4,7 proc. do 4,0 proc.) oraz Finlandii (z 3,3 proc. do 2,8 proc.).
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ ndz/ ap/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.01.2019, 15:50 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |