Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak wynika z badania zrealizowanego przez IPSOS dla Fundacji Biedronki, 31% podopiecznych programu „Na codzienne zakupy” może liczyć wyłącznie na siebie, 70% zadeklarowało, że mieszka samotnie, a ponad 1/3 nie angażuje się w żadne aktywności poza domem. Dodatkowo, co czwarty senior rezygnuje z jedzenia czy zakupu niektórych produktów spożywczych z powodów finansowych[1].
„Wiele osób starszych zmaga się z różnymi trudnościami w życiu codziennym i cierpi z powodu samotności. Przed nami konferencja zamykająca cykl lokalnych narad poświęconych właśnie temu, jak skutecznie wspierać osoby starsze w naszych społecznościach, przy wykorzystaniu lokalnego potencjału, dostępnych zasobów i wiedzy organizacji z całej Polski. Wierzymy, że poprzez partnerski dialog, w szerszym gronie interesariuszy, którym bliskie są tematy osób starszych, możemy wypracować zarówno kierunki, jak i konkretne rozwiązania poprawiające jakość życia osób starszych” - podkreśla Katarzyna Scheer, Prezeska Fundacji Biedronki.
Ogólnopolska konferencja
„Dobrze długo żyć! Forum Lokalnych Inicjatyw Senioralnych” to całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 21 listopada br. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Program podzielony będzie na część plenarną i część warsztatową. W gronie prelegentów pojawi się Siostra Małgorzata Chmielewska - społeczniczka oraz przełożona Wspólnoty „Chleb Życia” w Polsce, prof. dr hab. Jerzy Hausner - Przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit, prof. dr hab. Anna Giza-Poleszczuk - socjolożka związana z Wydziałem Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Jakub Wygnański - socjolog i Prezes Fundacji Stocznia, a także gość specjalny - Kate Jopling z Wielkiej Brytanii, uznana ekspertka w dziedzinie zdrowia, opieki i starzenia się, ze szczególną wiedzą w obszarze walki z samotnością.
W ramach wydarzenia odbędą się także warsztaty, podczas których uczestnicy konferencji będą mieli okazję pogłębić wybrane zagadnienia. Poszczególne grupy, do których można zapisać się na etapie rejestracji, podejmą istotne dla jakości życia seniorów tematy, jak żywienie, samotność czy wykluczenie transportowe, a także temat innowacji społecznych.
Oprawę wizualną Forum wzbogaci wystawa „Sztuka dojrzałego życia” będąca społeczno-artystyczną refleksją nad procesem starzenia się.
Cykl lokalnych spotkań
Wstępem do nadchodzącego Forum były lokalne narady przeprowadzone pod auspicjami Fundacji Biedronki, przy wsparciu merytorycznym Fundacji Stocznia. Ich celem było nadanie Forum bardziej otwartego - partycypacyjnego charakteru i zainicjowanie rozmowy na temat rozwoju wsparcia dla osób starszych w lokalnych społecznościach. Spotkania odbywały się między 30 września, a 20 października w miastach różnej wielkości - od Białobrzegów, Braniewa, Bydgoszczy, poprzez Bystrzycę Kłodzką i Nowy Sącz, aż po Sosnowiec i Szczytno.
Narady poświęcone były tematom takim jak samotność i izolacja społeczna, żywienie osób starszych oraz dostęp do transportu. Łącznie w 7 spotkaniach wzięło udział 160 osób, wśród których znaleźli się:
- przedstawiciele i przedstawicielki lokalnych organizacji społecznych (np. NGO, klubów i rad seniorów, uniwersytetów trzeciego wieku, kół gospodyń wiejskich) i instytucji kultury
- reprezentacji samorządów (od urzędów gmin i miast, przez rady gminne i miejskie, po wójtów, sołtysów oraz przedstawicieli MOPS-ów)
- lokalni liderzy i liderki
„Narady spotkały się z dużym zainteresowaniem, pokazując jak ważna jest potrzeba dialogu i wspólnego poszukiwania rozwiązań opartych na lokalnych zasobach. Osoby uczestniczące wskazywały na praktyczne pomysły, które mogłyby realnie polepszyć codzienność osób starszych w regionie - od oddolnych inicjatyw, jak wolontariat sąsiedzki, po bardziej formalne, zorganizowane działania. Wspólnie z Fundacją Biedronki nie możemy się już doczekać przeniesienia dyskusji na grunt ogólnopolski” - podsumowuje Marcin Górecki, specjalista ds. Partycypacji Obywatelskiej w Fundacji Stocznia, będącej partnerem merytorycznym Forum.
Bliższe informacje o „Dobrze długo żyć! Forum Lokalnych Inicjatyw Senioralnych” można znaleźć na: www.dobrzedlugozycforum.pl
O Fundacji Biedronki
Fundacja Biedronki powstała w 2020 r. z inicjatywy właściciela sieci sklepów Biedronka i skupia się na pomocy osobom starszym.
Fundacja prowadzi programy ukierunkowane na walkę z ubóstwem, niedożywieniem, samotnością i wykluczeniem osób starszych, a także niesie pomoc w sytuacjach kryzysowych.
Działa w partnerstwie z ponad 1700 organizacjami i instytucjami, w tym z ponad 1200 kołami gospodyń wiejskich, dzięki czemu dociera z pomocą do dziesiątek tysięcy seniorów w całej Polsce.
Na realizację programów pomocowych Fundacja przeznaczyła już ponad 320 milionów złotych.
O Fundacji Stocznia
Fundacja Stocznia od 2009 r. tworzy i wspiera rozwiązania dla problemów społecznych, włącza obywateli i obywatelki w decydowanie o sprawach publicznych oraz pomaga organizacjom i samorządom planować i realizować działania społeczne.
Podejmowane przez Stocznię działania koncentrują się wokół trzech kluczowych zagadnień: badań i doradztwa, innowacji społecznych oraz partycypacji obywatelskiej. Fundacja rozwija i upowszechnia dobre praktyki, tworzy narzędzia ułatwiające działalność społeczną, prowadzi badania społeczne, szkoli oraz opracowuje materiały edukacyjne. Z efektów jej działań korzystają m.in. aktywiści i urzędnicy samorządowi, seniorzy czy uczniowie i nauczyciele.
[1] Postrzeganie starości i potrzeb osób starszych oraz program „Na codzienne zakupy” - Raport jakościowo-ilościowy IPSOS dla Fundacji Biedronki, marzec 2025 https://static.fundacjabiedronki.pl/og/Postrzeganie_Starosci_Program_na_Codzienne_Zakupy_Raport_z_Badania.pdf
Źródło informacji: Fundacja Biedronki
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 05.11.2025, 12:46 |
| Źródło informacji | Fundacja Biedronki |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kobiety, które czują mocniej. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii "W kobiecym interesie"
Coraz więcej młodych Polek identyfikuje się jako kobiety neuroatypowe - z ADHD, w spektrum autyzmu lub z podwyższoną wrażliwością sensoryczną. Dla wielu z nich wizyta u ginekologa bywa szczególnie stresująca. Firma Gedeon Richter Polska, w tegorocznej odsłonie kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”, skierowała uwagę także na tę grupę. To nie trend ani moda - to realna potrzeba uwzględnienia różnorodnych doświadczeń i odczuć kobiet, które „czują mocniej”.- 04.12.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Gedeon Richter
-
Image
Birsztany opublikowały katalog workation, ukazując najlepsze miejsca do pracy zdalnej i wypoczynku
Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach przygotowało specjalny katalog ofert pracy dla osób, które pracują zdalnie i chcą połączyć pracę z wypoczynkiem w kurorcie. Katalog przygotowany w języku polskim pozwoli polskim firmom i specjalistom odkryć Birsztany jako bliskie i inspirujące miejsce do pracy zdalnej.- 28.11.2025, 18:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach
-
Image
Badanie słuchu za pomocą telefonu? Prof. Henryk Skarżyński przedstawił bezpłatną aplikację
Podczas VII Kongresu „Zdrowie Polaków” w Światowym Centrum Słuchu, prof. Henryk Skarżyński ogłosił premierę aplikacji H.EAR BOX mobile. To nowoczesne narzędzie umożliwiające wstępną diagnostykę oraz regularne monitorowanie słuchu przy użyciu smartfona, bez konieczności posiadania słuchawek.- 28.11.2025, 12:43
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Światowe Centrum Słuchu
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ