Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Po pierwsze: dziąsła
Choroba przyzębia jest najczęstszym przewlekłym zapaleniem występującym wśród światowej populacji. Wywołuje ją przede wszystkim dysbiotyczny biofilm bakteryjny, czyli taki w którym zachwiana została równowaga między „dobrymi” a „złymi” bakteriami w jamie ustnej. To schorzenie, które rozwija się latami i daje początkowo mało niepokojące objawy. Najczęściej są to zaczerwienione dziąsła oraz krwawienie podczas szczotkowania lub spożywania pokarmu. W zaawansowanym stadium powoduje znaczne ubytki kości szczęk oraz rozchwianie zębów prowadzące do ich utraty.
„Nieleczona choroba przyzębia prowadzi do utraty zębów, ale również oddziałuje negatywnie na nasze zdrowie ogólne. Przewlekłe zapalenie toczące się w dziąsłach, nie jest lokalną chorobą, ale procesem, który prowadzi do aktywacji układu odporności. Dlatego choroba przyzębia może promować w naszym organizmie szereg patologicznych procesów prowadzących do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy, problemów na tle neurodegeneracyjnym (takich jak choroba Alzhaimera), reumatoidalnego zapalenia stawów czy preeklampsji u kobiet w ciąży” – powiedziała prof. dr hab. n. med. Marta Cześnikiewicz-Guzik, sekretarz Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego, kierownik Zakładu Periodontologii, Profilaktyki i Klinicznej Patologii Jamy Ustnej, Instytutu Stomatologii, Wydziału Lekarskiego, UJ CM w Krakowie.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Wiedza na temat właściwej higieny jamy ustnej powinna być wpajana i rozpowszechniana od najmłodszych lat. Zdrowych nawyków uczymy się w domu, a później w szkole. Jednak mimo podejmowanych wysiłków nadal istnieje ogromny brak świadomości w temacie zdrowia dziąseł, zwłaszcza wśród młodych ludzi. To powód, dla którego tegoroczne obchody kierowane są do pokolenia Z. „Im wcześniej młodzi ludzie poszerzą swoją wiedzę w tym zakresie, tym większa nadzieja, że jako dorośli nie będą zmagali się z zapaleniem przyzębia i zmniejszą ryzyko chorób z tym związanych – w końcu lepiej zapobiegać, niż leczyć” – podkreśla prof. dr hab. n. med. Renata Górska Jak powinna wyglądać profilaktyka? To nic skomplikowanego. Wystarczy konsekwencja i 5 prostych zasad.
1. Szczotkuj zęby: szczotkowanie usuwa resztki pokarmowe i płytkę nazębną znajdującą się na powierzchniach zębów, dziąseł, ale także na języku – bakterie lubią się tam ukrywać. Dobór odpowiedniego przyboru i szczotkowanie przez minimum 2 minuty 2 razy dziennie daje optymalne rezultaty.
2. Nitkuj: używanie nitki lub szczoteczek międzyzębowych pomaga usuwać płytkę nazębną z trudno dostępnych przestrzeni, gdzie szczoteczka nie może dotrzeć.
3. Płucz: użyj płynu do płukania jamy ustnej, który pomoże zredukować płytkę nazębną i usunąć resztki pokarmowe, które zostały pominięte podczas szczotkowania i nitkowania zębów.
4. Poznaj czynniki ryzyka: przez redukcję czynników ryzyka choroby przyzębia, takich jak palenie, źle kontrolowana cukrzyca, nieprawidłowa dieta, stres, możesz dodatkowo zmniejszyć szansę rozwinięcia tego schorzenia.
5. Skonsultuj się ze stomatologiem: jeśli odczuwasz dyskomfort i widzisz krew podczas szczotkowania, udaj się do dentysty lub specjalisty: periodontologa Wczesne rozpoznanie objawów choroby dziąseł jest kluczem do uniknięcia bardziej poważnego stadium, czyli zapalenia przyzębia.
„Klinicznie zdrowe dziąsło ma określony blado-różowy kolor, zwartą konsystencję bez obrzęku, nie krwawi samoistnie oraz jest właściwie ukształtowane wokół zęba. Czyli zdrowe dziąsła i przyzębie określamy jako stan, w którym nie stwierdzamy objawów zapalnych” – podkreśliła prof. dr hab. n. med. Elżbieta Dembowska, prezes Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego i specjalista w dziedzinie stomatologii ogólnej, periodontologii i implantologii stomatologicznej.
Interaktywne rozwiązania w higienie jamy ustnej
Jak dotrzeć do młodszego pokolenia? Z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, które sprawią, że dbanie o higienę jamy ustnej przestanie być nudne. Interaktywne rozwiązania mogą pomóc szczotkować zęby bardziej skutecznie, poprawić sposób dbania o higienę jamy ustnej oraz wypracować lepsze nawyki w zakresie szczotkowania zębów. Szczoteczka elektryczna z technologią magnetyczną Oral-B iO i dedykowana do niej aplikacja dają takie możliwości. Dzięki nim pacjenci mogą obserwować swoje codzienne postępy. Ma to też swoje odzwierciedlenie w badaniach: dane dotyczące szczotkowania przesyłane na telefon w czasie rzeczywistym, realnie wpłynęły na wydłużenie mycia zębów o 21,6%. Średni czas szczotkowania bez aplikacji wynosił 2 minuty i 14 sekund, z aplikacją 2 minuty i 43 sekundy, podczas gdy inne dane dotyczące średniego czasu szczotkowania przy użyciu szczoteczki manualnej wskazują na 46 sekund.
„Szczoteczka elektryczna, ze wskazaniem na technologię magnetyczną, jest najlepszym wyborem – szczególnie w zestawieniu ze szczoteczką manualną. Poza bardzo skutecznym oczyszczaniem oferuje szereg innych interaktywnych funkcji, które pozytywnie wpływają na zachowania pro-zdrowotne użytkownika i pomagają mu stosować się do zaleceń dentysty dotyczących przede wszystkim czasu oraz siły szczotkowania. Ponadto spersonalizowane informacje zwrotne motywują i przekazują wskazówki, które pomagają zmienić nawyki. Dzięki temu pacjenci są w stanie osiągnąć efekty, które byłyby niemożliwe z innymi przyborami do szczotkowania” – zauważa dr n. med. Beata Golan, dyrektor ds. naukowych P&G Polska.
Dzień Zdrowych Dziąseł 2024
Wszystkie powyższe tematy były podejmowane na konferencji prasowej zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Periodontologiczne pod hasłem „Twoje dziąsła są ważne! Dbaj o nie”. Wzięli w niej udział: prof. dr hab. Renata Górska – członek honorowy Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego i Amerykańskiej Akademii Periodontologii i Europejskiej Federacji Periodontologii, przewodnicząca Rady do spraw Rozwoju Stomatologii przy Ministrze Zdrowia; prof. dr hab. n. med. Elżbieta Dembowska – prezes Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego, wykładowca na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie, specjalista w dziedzinie stomatologii ogólnej, periodontologii, ekspert z zakresu implantologii i laseroterapii; prof. dr hab. n. med. Marta Cześnikiewicz-Guzik – sekretarz Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego, kierownik Zakładu Periodontologii, Profilaktyki i Klinicznej Patologii Jamy Ustnej Instytutu Stomatologii Wydziału Lekarskiego UJ CM w Krakowie, specjalista chirurgii stomatologicznej i periodontologii oraz dr n. med. Beata Golan – dyrektor ds. naukowych P&G Polska.
O Oral-B
Oral-B to światowy lider na rynku szczoteczek do zębów o wartości ponad 5 mld dolarów. Produkty marki należącej do firmy Procter & Gamble obejmują manualne i elektryczne szczoteczki do zębów dla dzieci i dorosłych, pasty, irygatory do płukania jamy ustnej i produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, w tym nici dentystyczne.
O Procter & Gamble
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Źródło informacji: Oral-B
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2024, 15:09 |
Źródło informacji | Oral-B |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Fruktoza krzepi
Badania obalają mit fruktozy. 3/4 Polaków wie, że warzywa i owoce pomagają utrzymać poziom cukru we krwi - wynika z badania Kantar Polska. Wśród owoców o najlepszej percepcji dominują jabłka, borówki, truskawki, żurawina, malina i jagoda kamczacka. Wśród warzyw czosnek, kapusta, papryka, cebula, sałata, brokuły, kalafior, brukselka i fasolka szparagowa. Poznaliśmy je w listopadzie br. dzięki badaniom zleconym przez Core Team - forum współpracy polskich producentów.- 09.12.2024, 14:54
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Festiwal Filmowy Eurazja - druga edycja już wkrótce w stolicy
Festiwal Filmowy Eurazja powraca z drugą edycją, prezentującą zróżnicowany wybór filmów z Europy, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 9-15 grudnia 2024 w samym centrum stolicy, oferując widzom nie tylko seanse filmowe, ale również spotkania z twórcami. Tym razem serce Festiwalu zabije w gmachu Pałacu Kultury i Nauki - Kinotece.- 06.12.2024, 13:26
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Biuro Prasowe Festiwalu Filmowego Eurazja
-
Image
Polak to praktyczny mikołaj – prezenty kupuje z wyprzedzeniem i na promocji, nigdy w Wigilię
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy – wynika z badania zleconego przez VeloBank. Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji. 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.- 06.12.2024, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: VeloBank