Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W październiku Tork, marka firmy Essity i światowy lider w dziedzinie profesjonalnej higieny, zorganizowała w Edynburgu debatę na temat dostępu do higieny w łazienkach w miejscach publicznych. W wydarzeniu wzięły udział osoby zarządzające obiektami, projektanci, architekci, przedstawiciele władz i organizacji pozarządowych, producenci elementów wyposażenia toalet, epidemiolodzy, koordynatorzy dostępności oraz osoby, które podzieliły się swoimi doświadczeniami z codziennych sytuacji.
Efektem obrad są propozycje konkretnych rozwiązań, które przedstawiciele firm i obiektów mogą wdrożyć, by wyeliminować bariery higieniczne będące utrudnieniem dla milionów użytkowników.
„Na etapie projektowania łazienki zazwyczaj nie stanowią priorytetu. Tymczasem ważne jest, aby zwracać na nie większą uwagę, bo dobrze zaplanowane łazienki poprawiają komfort i doświadczenia klientów oraz odwiedzających - a w konsekwencji przynoszą korzyść także firmom” - mówi Mariëlle Romeijn z ONE HUNDRED Restrooms, holenderskiej firmy, która tworzy i zarządza nowoczesnymi toaletami publicznymi w Europie.
Oto najważniejsze wnioski dla dostawców produktów i usług oraz projektantów:
„Czystość i bezpieczeństwo” nie podlegają dyskusji
- Dbanie o komfort wszystkich zmysłów: wzroku, węchu, słuchu.
- Z myślą o osobach z obniżoną odpornością i nadwrażliwością sensoryczną ograniczanie hałasu oraz rozprzestrzenianie się patogenów, zapewniając ręczniki papierowe zamiast głośnych suszarek.
- Wybór dozowników i armatury, które łatwo się czyszczą i mają jak najmniej łączeń oraz zagłębień utrudniających sprzątanie.
Projektowanie dla wszystkich
- Około 95% osób z ograniczeniami poznawczymi lub fizycznymi nie korzysta z wózków inwalidzkich - powszechniejszymi przeszkodami są: wrażliwość skóry, artretyzm, neuroróżnorodność, lęk oraz paruroza (tzw. „nieśmiały pęcherz”).
- Co oznacza inkluzywne projektowanie łazienki? Zapewnienie łatwego dostępu do mydła, ręczników czy spłuczki tak, aby mogły z nich korzystać osoby o ograniczonej sile chwytu lub sprawności rąk.
- Zamknięte kabiny, niezawodne i łatwe w obsłudze zamki oraz, jeśli to możliwe, umywalki wewnątrz kabin zmniejszają stres związany z korzystaniem z toalety i zwiększają poczucie prywatności.
- Uwzględnianie potrzeb osób w trakcie menstruacji lub zmagających się z problemami nietrzymania moczu: łatwy dostęp do produktów higienicznych, zamykane kosze w każdej kabinie (również męskiej), półki, lustra oraz umywalki.
Standaryzacja i prawidłowy montaż
- Uważne zapoznanie się i uwzględnianie wytycznych montażu urządzeń sanitarnych - ich różnorodna interpretacja powoduje błędy i wpływa na doświadczenie użytkowników.
- Konieczne jest wprowadzenie ogólnoeuropejskich regulacji w zakresie wymagań dotyczących wysokości montażu i siły potrzebnej do obsługi urządzeń oraz stworzenie prostych, ilustrowanych instrukcji, by wyeliminować wątpliwości.
Projektowanie łazienek przyjaznych dla personelu sprzątającego i obsługi obiektu
- Płaskie powierzchnie, prosty montaż i wykorzystanie materiałów odpornych na zabrudzenia, przystępny system konserwacji z czytelnymi oznaczeniami (np. kolorystycznymi) sprzyjającymi utrzymaniu czystości.
- Szkolenia dla zespołów sprzątających, by doskonalić ich umiejętności np. interpersonalne, szybkiego reagowania na zakłócenia czy podejmowania decyzji. Docenianie znaczenia działań „załogi ds. komfortu” - kultura pracy i szacunek dla pracowników często są widoczne dla wszystkich i przekładają się na lepsze doświadczenie użytkowników.
Wykorzystanie danych do podnoszenia standardów
- Analiza natężenia ruchu dzięki inteligentnym dozownikom wyposażonym w czujniki, liczniki wizyt oraz zgłaszanie usterek z pomocą kodów QR umożliwiają sprzątanie na żądanie i szybsze naprawy.
- Inwestowanie oszczędności w podnoszenie standardów.
Tworzenie łazienek z myślą o rodzinach, opiekunach i zróżnicowanych potrzebach
- W pełni zamknięte kabiny z umywalkami zapewniają prywatność opiekunów, rodziców i osób potrzebujących.
- Tworzenie, w miarę możliwości, pokoi rodzinnych wyposażonych w urządzenia umieszczone na różnych wysokościach (opcją jest regulowanie wysokości).
- Umieszczanie informacji o łazienkach na terenie całego obiektu oraz na stronach internetowych i w aplikacjach, aby użytkownicy mogli łatwo zaplanować wizytę (szczegóły, takie jak: lokalizacja, godziny otwarcia, układ i wyposażenie).
„Inkluzywna higiena w łazienkach nie polega na podkreślaniu ograniczeń użytkowników, lecz na tworzeniu przestrzeni, z których każdy może komfortowo korzystać. Argumenty, zarówno te biznesowe, jak i społeczne są jasne: gdy ludzie czują się dobrze w danym miejscu, zostają w nim dłużej, wydają więcej i odwiedzają je ponownie. Tork wdraża zasady inkluzywnej higieny - od dozowników łatwych w obsłudze i czyszczeniu po sprzątanie oparte na danych - aby dana przestrzeń była naprawdę dostępna, czyli czysta, wygodna i przyjazna dla każdego” - podkreśla Jenny Turner, Corporate Communications Director, Essity.
Uczestnicy obrad byli zgodni: łazienki często pozostają na drugim planie, ale ich znaczenie jest ogromne. Czyste i dobrze utrzymane sprzyjają dłuższej wizycie w obiekcie, gotowości do wydania wyższych kwot na jedzenie i napoje oraz większej satysfakcji pracowników. Natomiast źle wyposażone lub zaniedbane łazienki mogą obniżać przychody, zniechęcać do ponownego odwiedzenia, a - w przypadku przestrzeni biurowych - utrudniać powrót do pracy stacjonarnej.
Dowiedz się więcej o tym, jak higiena inkluzywna może usprawnić działanie firmy:
https://www.torkglobal.com/pl/pl/o-nas/inkluzywna-higiena
Źródło informacji: Tork
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 06.11.2025, 08:30 |
| Źródło informacji | Tork |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kobiety, które czują mocniej. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii "W kobiecym interesie"
Coraz więcej młodych Polek identyfikuje się jako kobiety neuroatypowe - z ADHD, w spektrum autyzmu lub z podwyższoną wrażliwością sensoryczną. Dla wielu z nich wizyta u ginekologa bywa szczególnie stresująca. Firma Gedeon Richter Polska, w tegorocznej odsłonie kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”, skierowała uwagę także na tę grupę. To nie trend ani moda - to realna potrzeba uwzględnienia różnorodnych doświadczeń i odczuć kobiet, które „czują mocniej”.- 04.12.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Gedeon Richter
-
Image
Birsztany opublikowały katalog workation, ukazując najlepsze miejsca do pracy zdalnej i wypoczynku
Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach przygotowało specjalny katalog ofert pracy dla osób, które pracują zdalnie i chcą połączyć pracę z wypoczynkiem w kurorcie. Katalog przygotowany w języku polskim pozwoli polskim firmom i specjalistom odkryć Birsztany jako bliskie i inspirujące miejsce do pracy zdalnej.- 28.11.2025, 18:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach
-
Image
Badanie słuchu za pomocą telefonu? Prof. Henryk Skarżyński przedstawił bezpłatną aplikację
Podczas VII Kongresu „Zdrowie Polaków” w Światowym Centrum Słuchu, prof. Henryk Skarżyński ogłosił premierę aplikacji H.EAR BOX mobile. To nowoczesne narzędzie umożliwiające wstępną diagnostykę oraz regularne monitorowanie słuchu przy użyciu smartfona, bez konieczności posiadania słuchawek.- 28.11.2025, 12:43
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Światowe Centrum Słuchu
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ