Newsletter

Zdrowie i styl życia

Katarzyna Bosacka sprawdza, co dzieje się w aptekach

07.07.2022, 11:47aktualizacja: 07.07.2022, 13:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Nutropharma - Katarzyna Bosacka
Nutropharma - Katarzyna Bosacka
W ostatnich dwóch latach znacznie zmieniła się rola i zakres odpowiedzialności farmaceutów. Katarzyna Bosacka - znana z drobiazgowej analizy etykiet i składów oraz propagowania zdrowego stylu życia - sprawdziła, czy i jak nowe uprawnienia farmaceutyczne realizowane są w rzeczywistości? Czy faktycznie w aptece można się dziś zaszczepić, poprosić o receptę i dokonać przeglądu posiadanych leków?

Farmaceuci - reprezentowani w większości przez kobiety - to jeden z zawodów cieszących się od lat bardzo wysokim zaufaniem społecznym (wg danych z Raportu Ministerstwa Zdrowia Opieka Farmaceutyczna zadeklarowało to 90,4% Polaków w 2019 r.). W ostatnich dwóch latach - w wyniku zmiany ustawy o zawodzie farmaceuty oraz z uwagi na zmiany wywołane okresem pandemicznym - zakres odpowiedzialności farmaceutów uległ znacznemu powiększeniu. Mimo to dla większości Polaków farmaceuta to wciąż w dużej mierze sprzedawca leków.

„Mimo że minął już rok od publikacji ustawy - niewielu Polaków ma świadomość, że farmaceuta może doradzić, zaszczepić, przedłużyć receptę, a nawet udzielić drobnej pomocy medycznej. Warto uświadomić to rodakom i jednocześnie podkreślić znacznie większą obecnie rolę farmaceutów w polskim systemie ochrony zdrowia” - mówi Katarzyna Bosacka.

Tematykę rozszerzonych i wciąż nie do końca znanych przez społeczeństwo uprawnień farmaceutycznych podjęła w ramach kampanii „Farmacja jest kobietą” Katarzyna Bosacka wraz ze znanymi w blogosferze farmaceutkami oraz firmą farmaceutyczną Nutropharma, zajmującą się od ponad 30 lat dbaniem o zdrowie Polek.

W czym może pomóc farmaceuta?

W ramach akcji społeczno-edukacyjnej „Farmacja jest kobietą” powstały filmy z udziałem Katarzyny Bosackiej, w których dziennikarka rozkłada na czynniki pierwsze nowe narzędzia farmaceutów w procesie dbania o zdrowie Polaków, takie jak:

  • wypisywanie recept farmaceutycznych

Farmaceuta ma możliwość wystawienia recepty farmaceutycznej w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia pacjenta - gdy istnieje taka konieczność i zawsze po przeprowadzeniu wywiadu oraz indywidualnej analizie sytuacji pacjenta. Farmaceuta może wypisać jednorazowo lek na 60 do 180 dni kuracji, w zależności od rodzaju recepty i leków.

  • wykonywanie szczepień

W aptece można zaszczepić się przeciwko COVID-19 (bezpłatnie) i grypie (odpłatnie). Szczepienie wykonuje wcześniej przeszkolony w tym celu farmaceuta, po przeprowadzeniu z pacjentem identycznego wywiadu, jak robi to lekarz.

  • „przegląd lekowy”, czyli możliwość dokonania analizy zasadności stosowanych leków

Przegląd lekowy to usługa, którą wprowadziła ustawa o zawodzie farmaceuty. Jej celem m.in. jest edukacja pacjenta w zakresie właściwego sposobu stosowania leków oraz profilaktyki i zdrowego stylu życia, a także przestrzegania zaleceń farmakoterapeutycznych, np. właściwego dawkowania leków. Obecnie realizowana jest w ramach pilotażu w wybranych aptekach w Polsce.

„W naszym kraju nie wykorzystujemy ogromnego potencjału farmaceutów posiadających holistyczną wiedzę w zakresie farmakologii, ziołolecznictwa, racjonalnej suplementacji czy fizjologii. Mam nadzieję, że teraz zmieni się sposób postrzegania aptek - zaczną być nie tylko sklepami z lekami, ale placówkami medycznymi, gdzie naturalną czynnością Polaka będzie poproszenie o kontynuowanie recepty, zaszczepienie się bez obawy o brak pomocy przy niepożądanych działaniach, wykonanie przeglądu lekowego czy realizacja podstawowych badań diagnostycznych, jak pomiar ciśnienia lub stężenia glukozy. Wykorzystajmy te ponad 12 tys. aptek do lepszego zadbania o zdrowie naszego społeczeństwa. Ale - by to się stało - powinniśmy nagłaśniać kwestię rozszerzonych uprawnień farmaceutów. Stąd pomysł na naszą kampanię” - mówi dr n. med. Ewa Wietrak, prezes zarządu Nutropharma, również farmaceutka.

Co motywuje farmaceutki?

W trakcie pracy nad kampanią powstał również raport pt.: „Farmaceutki podczas pandemii”, w którym zostały opublikowane wyniki badań z udziałem ok. 400 czynnych zawodowo farmaceutek. Okazało się, że lwią część farmaceutek (82 proc.) do rozwoju i do lepszej pracy motywuje większa odpowiedzialność za pacjenta.

Zarówno w raporcie, jak i realizując kampanię „Farmacja jest kobietą”, Nutropharma zwraca uwagę na ogrom pracy wykonywanej przez farmaceutów, z naciskiem na kobiety, które stanowią ok. 83% osób z tytułem magistra farmacji w branży. „Obecna rewolucja w aptekach to >>ręce pełne roboty<< dla polskich farmaceutów. A że polska farmacja kobietami stoi, chcieliśmy również pokazać w naszej kampanii, jak doceniamy i wspieramy pracę farmaceutek, które właśnie dzięki wrodzonej empatii i predyspozycjom doskonale radzą sobie ze zmianami” - dodaje Ewa Wietrak.

„Farmacja jest kobietą” to kampania edukacyjna, której celem jest promocja nowych kompetencji zawodowych farmaceutek i zwrócenie uwagi na obecną, uaktualnioną o rozszerzone uprawnienia i niezwykle ważną w procesie dbania o zdrowie Polaków, rolę farmaceutek. Organizatorem kampanii jest Nutropharma, polska firma farmaceutyczna obecna na ryku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w wiele akcji społecznych, mających na celu promocję zdrowia kobiet w szczególności; właściciel Nutropharma Quality System - nowoczesnego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych www.nqs.info.pl.

Kampania „Farmacja jest kobietą” składa się z szeregu działań edukacyjnych, w tym:

  • filmów z Katarzyną Bosacką, Aną Krysiewicz, Zofią Winczewską, Pauliną Front, tłumaczących tematykę nowych uprawnień farmaceutycznych;
  • podcastów dotyczących zdrowia i życia farmaceutek „od kuchni” z udziałem znanych farmaceutek: Zofii Winczewskiej, Agnieszki Stankiewicz, Pauliny Front, Any Krysiewicz, Justyny Habas
  • webinarów prowadzonych przez Janinę Bąk ze specjalistami, m.in. psycholożką Katarzyną Miller.

Więcej informacji o kampanii i realizowanych w jej ramach działaniach edukacyjnych można znaleźć na stronie internetowej kampanii www.farmacjajestkobieta.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma.

Kampania realizowana jest pod patronatem wp.pl (patronat medialny) oraz Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie (patronat merytoryczny).

Źródło informacji: Nutropharma

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 07.07.2022, 11:47
Źródło informacji Nutropharma
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii