Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„We wrześniu największą popularnością pośród wszystkich owoców cieszyły się jabłka. Spożywało je 86% Polaków, w tym 21% przynajmniej 4-5 razy w tygodniu. Na drugim miejscu znalazły się śliwki (76%), na trzecim gruszki (51%). W porównaniu do sierpnia najbardziej wzrosła popularność jabłek, śliwek, jeżyn oraz aronii” - mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Najpopularniejszymi warzywami są pomidory (95%) i ogórki (92%) oraz ziemniaki (98%). Przy czym odpowiednio 17%, 5% i 20% respondentów spożywało je codziennie. We wrześniu na stołach Polaków pojawiały się także cebula (90%) marchew (87%), kapusta (67%) oraz papryka (67%). Cebulę codziennie jadło 6% respondentów, marchew 5%, kapustę 1%, natomiast paprykę 1%. Zdecydowana większość warzyw odnotowały wzrost spożycia.
Warzywa i owoce posiłkach
Zdecydowanie mniej optymistyczne są dane obrazujące w ilu posiłkach w ciągu dnia owoce i warzywa stanowią co najmniej połowę. 30% Polaków nie je takich posiłków. Co piąty Polak (23%) jadł jeden posiłek składający się w co najmniej połowie z warzyw i owoców. Jedynie 6% badanych przyznało, że warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę wszystkich z sześciu jedzonych w ciągu dnia posiłków. 13% Polaków jadło co najmniej połowę warzyw i owoców podczas 4-5 posiłków w ciągu dnia.
Wskaźnik „Wczoraj na talerzu”
Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia. „Wczoraj na talerzu” to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się Polaków.
Na podstawie deklaracji dotyczących posiłków z dnia poprzedzającego badanie widoczne jest, że jedynie 18% Polaków odżywiało się zgodnie z zaleceniami dietetyków, jeśli chodzi o spożywanie właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku bardzo wysoki poziom. Natomiast 32% badanych odżywiało się nieco gorzej, ale warzywa i owoce na ogół są składnikiem ich posiłków, a w części jest ich co najmniej połowa. Zbyt ubogą dietę w warzywa i owoce ma 50% Polaków, przy czym u 36% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 14% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a czasem nie jadło ich wcale.
Przeciętna wartość wskaźnika wynosiła 47,5 pkt., czyli była na średnim poziomie. Wartość wskaźnika w porównaniu do sierpnia wzrosła o 0,7 p. proc.
Więcej na temat procesu zakupu warzyw i owoców w Polsce: https://www.pap.pl/centrum-prasowe/725781%2Cjak-i-gdzie-kupujemy-warzywa-i-owoce.html
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#NBKWiO #KZGPOiW #PolskaSmakuje #KupujŚwiadomie #PołowaTegoCoJemy
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
| Data publikacji | 29.09.2020, 11:01 |
| Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Neba: świadoma pielęgnacja tatuażu zaczyna się w koszyku - wiedz, co wybierasz
Tatuaż to inwestycja, pamiątka, element tożsamości. Jego piękno i wyrazistość zależą nie tylko od pracy artysty, ale także od świadomej pielęgnacji, która zaczyna się już w momencie wyboru kosmetyków. Polska marka kosmetyków do tatuażu Neba podkreśla: to, co trafia na naszą skórę, decyduje o komforcie gojenia i wyglądzie tatuażu na lata.- 14.11.2025, 10:20
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Neba
-
Image
Mary Kay Ash Foundation® oferuje grant w kwocie 500 000 USD na badania nad nowotworami i wczesną diagnostykę raka na rzecz centrum Baylor Scott & White Health
Finansowanie zapewnia wsparcie dla realizacji przełomowych badań klinicznych i stanowi wieloletnią darowiznę na rzecz Texas Cancer Interception Institute; Fundacja otrzymuje zarazem nagrodę Circle of Care Award w dowód uznania dwudziestoletniego partnerstwa.- 14.11.2025, 09:57
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Business Wire
-
Image
Dolnośląskie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie otwarte PAP
Od jakiegoś czasu obserwujemy, że nasze dzieci izolują się i mają trudności w radzeniu sobie z emocjami, ale dopiero pandemia z 2020 roku ujawniła, z jak dużymi problemami psychicznymi się mierzą i jak bardzo potrzebują pomocy - powiedział Robert Raczyński, prezydent Lubina podczas uroczystego otwarcia Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie. Dodał, że miasto za 130 mln zł zbudowało miejsce kompleksowego wsparcia dla dzieci i ich rodziców.- 12.11.2025, 14:26
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ