Newsletter

Zdrowie i styl życia

Mamo, tato, opowiesz mi o jabłkach? - 5 historii, które zadziałają na wyobraźnię dzieci i zachęcą do zdrowszego jedzenia

03.12.2020, 13:26aktualizacja: 04.12.2020, 11:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Agencja Brandmates/„CuTE: Kultywowanie smaku Europy” (1)
Agencja Brandmates/„CuTE: Kultywowanie smaku Europy” (1)
Ciężko jest przekonać dzieci (i nie tylko) do zdrowego odżywiania. W dobie koncernów pompujących ogromne kwoty w otaczające nas ze wszystkich stron reklamy batonów, cukierków i ciastek w przeróżnych formach i atrakcyjnych opakowaniach, naprawdę trzeba się napracować, żeby nasze pociechy zamiast po słodycze sięgały po zdrowe, polskie owoce.

W tym artykule, powstałym w ramach cyklu „CuTE: Kultywowanie Smaku Europy” przedstawionych zostało kilka historii, które każde dziecko powinno poznać, a przy okazji przekonać się, że warto jeść jabłka - obecne w naszej kulturze od dawien dawna.

Adam i Ewa

Jabłko, czyli najpopularniejszy polski owoc był znany ludziom od epoki kamiennej, ale możliwe, że nawet wcześniej. Podobno jabłko było powodem wygnania Ewy i Adama z Raju. Jabłko Adama to również ciekawostka biblijno-anatomiczna. Według legendy chrześcijańskiej wypukła chrząstka na grdyce mężczyzn powstała na skutek utkwienia pierwszemu mężczyźnie w gardle kawałka tego zakazanego owocu - stąd nazwa „jabłko Adama”.

Jabłka w mitologii

Według greckich mitów pierwsza jabłoń została stworzona przez boginię ziemi - Gaję. Drzewko rodziło złote jabłka dające nieśmiertelność. Gaja podarowała złote jabłka Herze jako prezent na zaślubiny z Zeusem. Jedną z 12 prac Heraklesa (w mitologii rzymskiej nazywanego Herkulesem) stanowiło wykradzenie tych jabłek z ogrodu, którego strzegły nimfy - Hesperydy.

Jabłko było też przyczyną wojny trojańskiej. Owoc z napisem „dla najpiękniejszej” stał się przyczyną konfliktu miedzy Herą, Afrodytą i Ateną. Stąd nazwa „jabłko niezgody”. Konkurs piękności rozstrzygał Parys, wybierając Afrodytę, która w podzięce obiecała mu najpiękniejszą kobietę świata - Helenę. Jej uprowadzenie przez Parysa stało się początkiem słynnej wojny trojańskiej.

Legenda o Wilhelmie Tellu

Kto słyszał o legendarnym szwajcarskim bohaterze narodowym Wilhelmie Tellu? W ramach kary za odmowę ukłonu w kierunku symbolu carskiej władzy został wystawiony na karkołomną próbę. Musiał trafić strzałą z kuszy w jabłko ustawione na głowie swojego syna. W przypadku chybienia - obu czekała śmierć. Szwajcar na szczęście trafił w jabłko i z próby wyszedł zwycięsko, a wydarzenie stało się słynne na cały świat i stanowiło inspirację rozlicznych utworów literackich i scenicznych.

Jabłko Newtona

Według legendy Isaak Newton odkrył prawo grawitacji dzięki obserwacji jabłek spadających z drzew w jego sadzie. Mówi się nawet, że doznał olśnienia, gdy jedno z nich spadło mu prosto na głowę. Miał wówczas odkryć, że upadek ciał na ziemię oraz ruch ciał niebieskich jest powodowany przez tę samą siłę - grawitację. Obecnie jednak wielu naukowców uważa, że cała historia została zmyślona przez samego Newtona, który chciał udowodnić, że potrafi czerpać inspiracje naukowe z obserwacji codziennych zdarzeń i otaczającego go świata.

Przysłowia mądrością narodu

Jabłka są obecne w naszej kulturze na co dzień również dzięki przysłowiom i powiedzeniom: „Niedaleko pada jabłko od jabłoni”. „Jakie jabłko, taka skórka, jaka matka, taka córka”. „Stłuc kogoś na kwaśne jabłko” (najprawdopodobniej określenie wywodzi się od niedojrzałych, kwaśnych jabłek - aby zmiękły i były zdatne do spożycia należało je porządnie obić). „Amator kwaśnych jabłek” (lubi młode dziewczyny). Ktoś może być czerstwy jak jabłko albo pomarszczony jak jabłuszko. „Gdy jabłoń drugi raz w roku zakwita, zięć do domu zawita” (gdy jabłoń kwitnie poza sezonem, jest symbolem kobiety, która zaszła w ciążę). Dawniej w Polsce jabłko było w mowie symbolem roku życia (np. 30 jabłek zjadła ze swojego ogrodu - oznaczało, że osoba ma 30 lat).

„CuTE: Kultywowanie smaku Europy” to kampania informacyjno-promocyjna prowadzona przez FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), Europejskie Stowarzyszenie Handlu Owocami i Warzywami. Polskim partnerem projektu jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Więcej informacji o kampanii: https://www.fruitvegetableseurope.eu/pl/.

KONTAKT:

Biuro prasowe

BRANDMATES - Grzegorz Łukasik

e-mail: grzegorz@brandmates.pl

tel. +48 535 000 037

Źródło informacji: Agencja Brandmates

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.12.2020, 13:26
Źródło informacji Agencja Brandmates
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii