Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Małe przyjemności częścią codzienności
Do niedawna pandemia COVID-19, a obecnie rosnące koszty życia, mają istotny wpływ na przyzwyczajenia Polaków w wielu obszarach - w tym także na te związane z żywieniem. Jak wynika z badań Pyszne.pl, których wyniki dostępne są w raporcie Food Trendów, chętniej niż kiedyś Polacy ulegają pokusie małych, jedzeniowych przyjemności, zamawiając z ulubionych restauracji niewielkie przekąski czy desery. Jak informuje serwis, przez ostatnie 2 lata odsetek osób zamawiających różnego typu snacki z dostawą wzrósł na świecie z 32 do 40% [1]. W Polsce jest to dziś tylko nieznacznie mniej - 30%.
Jak tłumaczy Małgorzata Minta - dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna, Polacy sięgają po przekąski i desery, bo są dla nich przede wszystkim dobrą metodą na poprawienie nastroju.
„Często mówimy o >>comfort foodzie<<, czyli o jedzeniu, które nas koi, poprawia nastrój, podnosi na duchu. W to wpisuje się też sięganie po przysmaki, które stają się odskocznią od szarego, zwykłego dnia. Smakołyki zapewniały nam odrobinę psychicznego luksusu w czasie kryzysu, czyli pandemii, na którą nie mieliśmy wpływu. Były czymś, co mogliśmy zrobić dla poprawienia swojego samopoczucia w ogólnej sytuacji, której nie jesteśmy w stanie kontrolować. Pandemia już za nami, ale nawyk sięgania po drobne, jadalne przyjemności z nami pozostał” - mówi ekspertka.
Nie tylko słodkości
Co najczęściej zamawiają Polacy, kiedy najdzie ich ochota na przekąskę? Okazuje się, że nie zawsze są to słodkości. W rankingu małych smakołyków zamawianych przez Pyszne.pl, na pierwszym miejscu plasują się frytki - zarówno ze zwykłych ziemniaków, jak i batatów. Niewiele mniejszą popularnością cieszą się krążki cebulowe i sajgonki. W kategorii słodkości rządzą banan w cieście i hiszpańskie churros. Polacy często zamawiają z dowozem również tatara z łososia, ale także shaki o smaku waniliowym i przedstawiciela kategorii ciast - czekoladowe brownie.
Przekąski z dostawą pod drzwi
Dlaczego tak wiele osób decyduje się na zamawianie przekąsek z dostawą? Jak wynika z raportu Food Trendów, najczęstszym powodem okazuje się brak czasu - wskazuje go aż 67% ankietowanych. Polacy stawiają na przekąski z dowozem także wtedy, gdy nie potrafią ich samodzielnie przyrządzić (48% badanych) lub gdy uważają, że w ich wykonaniu nie są one tak smaczne (35%). Najzagorzalsi fani tego typu przyjemności składają zamówienia codziennie lub kilka razy w tygodniu (odpowiednio 78% i 65% spośród ankietowanych, którzy wskazali, że zamawiają przekąski z dostawą).
„Co ciekawe, z sięganiem po przekąski nie wiąże się dla nas poczucie winy. Traktujemy to jako przejaw dbania o siebie, sposób na zatroszczenie się o dobre samopoczucie i nastrój. I choć wiemy, że przekąski nie zawsze wpisują się w zbilansowaną dietę, pozwalamy sobie na nie od czasu do czasu i nie chcemy rezygnować ze smaku na rzecz zdrowszego składu. Można jednak przypuszczać, że podążając za trendem rosnącej świadomości konsumentów, producenci zaczną mocniej pracować nad nieco zdrowszymi, ale równie pysznymi i wciąż spełniającymi swoją >>emocjonalną<< funkcję propozycjami przysmaków” - wyjaśnia Małgorzata Minta.
Coraz więcej snacków w ofertach
Obserwując zainteresowanie konsumentów drobnymi przekąskami, liczne restauracje poszerzają o nie swoje oferty. Jednym z przykładów jest sieć Pasibus.
„Jedzenie to radość - cieszymy się, że wśród nas jest mnóstwo osób wyznających właśnie taką filozofię. Co istotne, małe przyjemności to nie tylko słodycze i ciastka, ale także przekąski, których w naszej ofercie nie brakuje. Wystarczy spojrzeć na autorskie kulki serowe, które skradły serca PasiBrzuchów. Chwila odprężenia i relaksu to czasami efekt bardzo udanej wyprawy kulinarnej” - mówi Mateusz Ciuruś, Delivery Manager znanej burgerowni.
Przyszłość małych kulinarnych przyjemności
Czy to oznacza, że rynek „małych przyjemności” ma przed sobą świetlaną przyszłość? Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, konsumenci w najbliższych miesiącach mogą zrezygnować z zamawiania przekąsek i deserów na rzecz bardziej podstawowych potraw i potrzeb. Z drugiej strony, Polacy mogą mieć do czynienia z tzw. efektem szminki - małe przyjemności, takie jak pudełko lodów do ulubionego serialu, zastąpią momenty kojarzone dotychczas z luksusem.
Jak widać, na ten moment wszelkiego rodzaju przekąski odgrywają ważną rolę w kulinarnym życiu Polaków i nic w tym dziwnego. Drobne jedzeniowe przyjemności to przede wszystkim endorfiny, które potrafią skutecznie poprawić nawet najgorszy dzień.
[1] Na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych przez globalną firmę analityczną WGSN.
Pełny raport Food Trendów: Raport Food Trendów - Pyszne.pl
O Pyszne.pl Just Eat Takeaway.com N.V.:
Marka Pyszne.pl należy do Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) - wiodącego serwisu do zamawiania jedzenia online na świecie poza Chinami. Mająca siedzibę w Amsterdamie firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i restauracji za pośrednictwem swoich platform. Współpracując z ponad 634 000 restauracji, Just Eat Takeaway.com oferuje szeroki wybór jedzenia. Spółka współpracuje głównie z restauracjami świadczącymi dowóz we własnym zakresie. Oprócz tego Just Eat Takeaway.com oferuje własną usługę dowozu dla restauracji, które nie realizują go we własnym zakresie. Firma powstała z połączenia Just Eat i Takeaway.com szybko wzrosła i stała się wiodącym serwisem do zamawiania jedzenia online działającym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Kanadzie, Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Francji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Luksemburgu, Nowej Zelandii, Norwegii, Polsce, Słowacji, Hiszpanii i Szwajcarii oraz poprzez partnerstwa w Kolumbii i Brazylii.
KONTAKT:
Komunikacja Plus PR:
Hubert Rączkowski
PR Manager
e-mail: hraczkowski@komunikacjaplus.pl
tel. +48 609 757 045
-
Katarzyna Duda
Senior PR Consultant
e-mail: kduda@komunikacjaplus.pl
tel. +48 603 944 508
Więcej informacji: www.pyszne.pl
Źródło informacji: Pyszne.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.02.2023, 11:20 |
Źródło informacji | Pyszne.pl |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Światowy Dzień Rzucania Palenia: młodzież ma zbyt łatwy dostęp do produktów nikotynowych PAP
- 22.11.2024, 15:06
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
III Forum Bezpiecznej Żywności w Warszawie. Green REV Institute i Koalicja Future Food 4 Climate zapraszają
26 listopada 2024 w godzinach 10:30-15:30, w Bibliotece Publicznej m.st. Warszawy, już po raz trzeci odbędzie się Forum Bezpiecznej Żywności - wydarzenie organizowane przez Green REV Institute oraz koalicję Future Food 4 Climate. Wydarzenie jest wspierane przez Ambasadę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz European Climate Foundation. III Forum Bezpiecznej Żywności zostało objęte patronatem honorowym Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.- 21.11.2024, 12:54
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Green REV Institute
-
Image
Za nami wielki finał turnieju piłkarskiego „Z Orlika na Stadion”
19 listopada na PGE narodowym w Warszawie odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Młode zawodniczki oraz młodzi zawodnicy z najlepszych drużyn z całej Polski, w trzech kategoriach wiekowych do lat 13, 14 i 15, pokazali swój talent, determinację i ducha fair play. Drużyny JS Smart.pl Krosno, Dream Team Wrocław, Katowiczanki, Osiemnastka Olsztyn, SMS Stal Rzeszów, ZSP Książenice - to wielcy zwycięzcy rozgrywek w swoich kategoriach wiekowych.- 20.11.2024, 15:17
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PZU