Newsletter

Zdrowie i styl życia

Nowy raport ujawnia alarmujący spadek liczby badań wykrywających nowotwory u kobiet na całym świecie

22.01.2025, 08:51aktualizacja: 22.01.2025, 08:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

DAVOS, Szwajcaria--(BUSINESS WIRE)-- Na całym świecie spadła liczba kobiet badających się pod kątem nowotworów - wynika z opracowanego przez firmę Hologic najnowszego Globalnego Indeksu Zdrowia Kobiet, jednego z największych zbiorów danych dotyczących zdrowia i dobrostanu kobiet.

Ta informacja prasowa zawiera multimedia. Pełna treść informacji prasowej znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20250121848445/pl/

Hologic, Inc. (Nasdaq: HOLX), to czołowy światowy twórca innowacji w dziedzinie zdrowia kobiet, tworzący wspomniany indeks we współpracy z organizacją Gallupa. Obecnie czwarta już edycja Indeksu budzi nowe obawy w związku ze spadkowymi trendami w dziedzinie kobiecego zdrowia. Po raz pierwszy w historii indeksu spadła liczba badań kobiet pod kątem chorób nowotworowych: tylko 10% respondentek na całym świecie przeszło w ubiegłym roku badanie pod kątem jakiegokolwiek nowotworu, co oznacza spadek o dwa punkty procentowe w porównaniu z pierwszymi dwiema edycjami Indeksu.

Tegoroczny Indeks zostanie opublikowany dzisiaj podczas imprezy zorganizowanej w Davos w Szwajcarii przez Goals House, społeczność działającą na rzecz osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, oraz przez Światowe Forum Ekonomiczne. Podczas imprezy odbędzie się dyskusja panelowa z udziałemdr Natalii Kanem, dyrektor Funduszu Ludnościowego Narodów Zjednoczonych (UNFPA), dr Sanii Nishtar, dyrektor platformy Gavi, The Vaccine Alliance oraz Elissy Miolene, Global Development Reporter z firmy Devex.

„Opublikowane dzisiaj dane świadczą o występowaniu negatywnego trendu w dziedzinie zdrowia kobiet” - mówi Stephen P. MacMillan, prezes i dyrektor generalny Hologic. „Szokujący spadek badań wykrywających nowotwory to sygnał alarmowy. Dotychczasowy sposób działania jest nieskuteczny. Potrzebujemy innowacyjnych strategii i wspólnych wysiłków, aby osiągnąć trwałą poprawę zdrowia i dobrostanu kobiet na świecie”.

Najważniejsze wnioski z tegorocznego indeksu:

  • Spadła liczba badań przesiewowych kobiet pod kątem nowotworów: tylko 10% deklaruje, że przeszło w ubiegłym roku badanie pod kątem jakiegokolwiek nowotworu, co oznacza spadek o dwa punkty procentowe w porównaniu z pierwszymi dwiema edycjami badania.
  • Kobietom trudniej przychodzi spełnienie podstawowych potrzeb: szokująco dużo, bo 38% kobiet miało w zeszłym roku trudności ze zdobyciem pożywienia, co oznacza najniższy od niemal dwóch dziesięcioleci poziom bezpieczeństwa żywnościowego. Z kolei 32% kobiet nie było stać na odpowiednie zakwaterowanie.
  • Więcej kobiet martwi się i doświadcza smutku: więcej kobiet zgłasza doświadczanie zmartwień ( 42% ) i smutku ( 30% ) w porównaniu z pierwszym rokiem istnienia Indeksu. Ponad jedna trzecia ( 35% ) twierdzi, że nie czuje się bezpiecznie w swojej społeczności.
  • Długotrwały ból fizyczny i problemy zdrowotne: 34% ankietowanych kobiet doświadczyło dzień wcześniej istotnego bólu, natomiast 26% twierdziło, że problemy zdrowotne miały negatywny wpływ na ich codzienne funkcjonowanie.
  • Wskaźniki testów pod kątem obecności wirusa HIV u kobiet są alarmująco niskie: bieżąca edycja Indeksu po raz pierwszy obejmowała ocenę badań kobiet pod kątem HIV i ujawniła niepokojące nierówności: w niektórych krajach mniej niż 0,5% kobiet zostało poddanych testom, głównie na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, a w żadnym kraju wskaźnik nie przekroczył 41%. W skali globalnej jest on znacznie niższy. Tylko 6% kobiet twierdzi, że przebadało się pod kątem HIV w ciągu ubiegłego roku (zarówno podczas wizyty u pracownika służby zdrowia, jak i w ramach badań w kierunku chorób wenerycznych).
  • Przebłyski nadziei - w niektórych krajach odnotowano postępy: w 28 krajach nastąpiły istotne wzrosty wskaźników od czasu pierwszej edycji, m.in w Kazachstanie, Kenii, Polsce i Wenezueli.

W Indeksie każdemu krajowi lub terytorium przyznaje się ocenę stanu zdrowia kobiet, której podstawą są odpowiedzi na ankiety dotyczące pięciu wymiarów zdrowia. W sumie w czwartym roku istnienia Indeksu globalna ocena wyniosła 53 punkty na 100, co oznacza brak istotnego postępu od czasu rozpoczęcia tej inicjatywy.

Światowym liderem po raz czwarty z rzędu został Tajwan, który uzyskał 68 punktów na 100 możliwych. Inne kraje z czołówki to Kuwejt (67), Austria (66) i Szwajcaria (65). W końcówce rankingu znalazły się Afganistan (30), Demokratyczna Republika Konga (34) i Czad (35). Stany Zjednoczone uzyskały 60 punktów - tyle samo, co Nowa Zelandia (60) i Litwa (60) - i spadły o siedem miejsc w porównaniu z trzecią edycją Indeksu; obecnie zajmują 37. pozycję na142 kraje i terytoria.

Indeks wypełnia mającą krytyczne znaczenie lukę w naszej wiedzy o zdrowiu, bezpieczeństwie i dobrostanie kobiet na całym świecie. Dzięki przeprowadzeniu wywiadów z ponad 146 tys. kobiet i mężczyzn w 142 krajach i terytoriach Indeks udziela głosu 97% kobiet i dziewcząt powyżej 15. roku życia na świecie.

Cały Indeks oraz powiązane zasoby są dostępne na stronie WomensHealthIndex.com.

Informacje o Hologic, Inc.

Hologic, Inc. to światowy lider w dziedzinie zdrowia kobiet, zajmujący się opracowywaniem innowacyjnych technologii medycznych, które skutecznie diagnozują, wykrywają i leczą problemy zdrowotne i przyczyniają się do podniesienia poziomu opieki zdrowotnej na całym świecie. Więcej informacji o firmie Hologic można znaleźć na stronie www.hologic.com oraz na profilach firmy w serwisach LinkedIn, Facebook, X, Instagram oraz YouTube.

Hologic oraz The Science of Sure są znakami towarowymi i/lub zastrzeżonymi znakami towarowymi Hologic, Inc. i/lub ich podmiotów zależnych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Informacje o Gallup

Gallup świadczy usługi analityczne i doradcze, które wspierają liderów i organizacje w rozwiązywaniu ich najbardziej palących problemów. Dzięki połączeniu 80 lat doświadczeń z globalnym zasięgiem Gallup wie więcej o poglądach i zachowaniach pracowników, klientów, studentów i obywateli niż jakakolwiek inna organizacja na świecie.

Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.

Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250121848445/pl/

Źródło: Hologic, Inc.

KONTAKT:

Kontakt z inwestorami

Michael Watts

Wiceprezes ds. relacji z inwestorami

tel. (+1) 858.410.8514

e-mail: michael.watts@hologic.com

Kontakt z mediami

Bridget Perry

starsza dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej

tel. (+1) 508.263.8654

e-mail: bridget.perry@hologic.com

Źródło informacji: Business Wire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.01.2025, 08:51
Źródło informacji Business Wire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii