Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Po długim okresie spadku zainteresowania jabłkami, wiosna 2025 roku przyniosła długo wyczekiwaną zmianę. W maju do grona konsumentów jabłek dołączyło 1,3 mln osób, a w czerwcu kolejne 1,1 mln - wynika z badań Kantar Polska. Więcej o majowych - pierwszych od 5 lat - wzrostach ilości konsumentów jabłek w materiale: Rośnie liczba konsumentów jabłek - Kantar Polska
Kolejny raz rośnie liczba konsumentów jabłek - Kantar Polska
„Czerwcowe wzrosty to bardzo optymistyczny sygnał dla całej branży sadowniczej. Widzimy wyraźny wzrost zainteresowania jabłkami, dotyczy to praktycznie wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych” - komentują eksperci.
Jabłko uzyskało wynik spożycia wyższy niż rok temu - 72% populacji 15+ obecnie vs 68% w czerwcu 2024 roku. Zatrzymując tym samym tendencję spadkową dla kolejnego z rzędu miesiąca.
Niewielka poprawa w wielkości spożycia jabłek „rok do roku” nastąpiła w przypadku każdego z pokoleń (wzrosty między czerwcem 2024 a 2025, do 6 p.p.). Wyhamowanie tendencji spadkowej spożycia jabłka, dla czerwca, widoczne jest szczególnie wśród pokoleń Z i Y. Podobne wyniki zanotowano w maju. Szczegóły dostępne są na stronie 1jablko.pl w zakładce BADANIA KONSUMPCJI
„Po latach spadków obserwujemy wyraźny wzrost liczby osób sięgających po jabłka i to w sposób statystycznie istotny. Szczególnie cieszy, że ten wzrost dotyczy tak różnych grup - od osób pracujących zawodowo, przez mieszkańców dużych i średnich miast, aż po starsze pokolenia, które często decydują o domowych zakupach” - mówi Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenie Sady Grójeckie.
Wyniki spożycia jabłka z czerwca tego roku, do czerwca roku poprzedniego, poprawiły się, także dla każdego segmentu wykształcenia (wzrosty do około 5 p.p.) - podają eksperci Kantar Polska.
Po okresie długotrwałego spadku spożycia jabłek widać wyraźną poprawę - coraz więcej osób sięga po ten owoc. Pozytywna zmiana postrzegania jabłek i renesans ich popularności to efekt współpracy wielu ludzi zaangażowanych w rozwój sadownictwa.
„Odbudowania potencjału jabłka i wizerunku sadowników realizuje się w wyniku pracy różnych środowisk. Cieszy się dziś - z tych danych - wielu producentów, organizacji branżowych, ekspertów. Wszyscy koncentrujemy się na tym, by pokazywać mocne strony gatunku, korzyści z regularnej konsumpcji, elementy tożsamościowe i fakt, że jest nas bardzo wielu. Żaden inny gatunek - a jest co najmniej kilka aktywnych i ambitnych - nie ma tak dużej liczby liderów, grup producenckich, organizacji, portali, mediów społecznościowych. Potencjał ciągle jest jednym z naszych największych atutów” - zauważa Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
Sadownicy promują konkretne odmiany jabłek, zarówno tradycyjne, jak i nowe. Sklepy coraz lepiej radzą sobie z oznaczaniem odmian, ich opisem, co pomaga konsumentom je rozróżniać i docenić.
„Wzrost liczby konsumentów w krótkim okresie był możliwy ze względu na brak innych sezonowych owoców lub ich wysokie ceny. Natomiast, potwierdzeniem utrzymującego się trendu spożycia jabłek może być udział lokalnych rolników, w tym sadowników w handlu z największymi w Polsce sieciami. Rozszerzenie oferty asortymentowej w obrębie jednego gatunku na kilka odmian przyciąga uwagę klienta i stwarza możliwość dopasowania towaru do potrzeb kupującego. Wzrost spożycia jabłek może być również efektem trwającej od dłuższego czasu publicznej dyskusji na temat zdrowego odżywiania, którego warunkiem koniecznym jest spożycie owoców, nawet przez diabetyków” - komentuje dr Aleksandra Łakomiak, sadowniczka z Dolnego Śląska, członek Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych, Adiunkt w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.
Lato rozpoczyna się od wzrostu ilości konsumentów jabłek
Sadownicy dzielą się swoją wiedzą na temat jakości jabłek i wartości pracy w sadzie - pokazują życie rodzinne, codzienność związaną z uprawą oraz przekazywanie tradycji z pokolenia na pokolenie.
„Wyzwania przed polskimi sadownikami są ogromne, ale z odpowiednim podejściem do jakości, różnorodności odmian i promowania jabłek wśród młodszych pokoleń, przyszłość polskiego sadownictwa wygląda obiecująco. Pasja i nasze zaangażowanie to fundament sukcesu” - mówi Jacek Prządak, sadownik i promotor Jabłek Wielkopolskich.
„Zatrzymaliśmy spadki. Kropla drąży skalę, powoli, ale czujemy, że wpływamy na wybory zakupowe Polaków. Każdy pozytywny komentarz buduje dobry wizerunek jabłek. Oby tak dalej, brawo my” - komentuje Kamila Jankowska, szkółkarz, ekspert w dziedzinie sadownictwa i promocji jabłek.
Wspólna kampania promuje codzienne sięganie po jabłka, podkreślając ich rolę w codziennym odżywianiu i zachęcając do jedzenia przynajmniej jednego jabłka dziennie.
„Z radością powitaliśmy informacje o wiosennych wzrostach ilości Polaków jedzących jabłka. Łąckie, Wielkopolskie, Lubelskie, Grójeckie, ważne byśmy nauczyli się jeść jedno jabłko dziennie. Zachęcamy do promowania jabłek w polskich domach. #1jabłkoDziennie to świetny sposób na zdrowie” - podsumowuje Barbara Klag, prezes Sądeckiej Grupy Producentów Owoców i Warzyw „Owoc Łącki”.
Wszystkie podejmowane przez branżę działania - od edukacji po promocję - mają na celu zwiększenie częstotliwości spożywania jabłek. Główne przesłanie brzmi: warto jeść co najmniej jedno jabłko dziennie.
Kolejny miesiąc wzrostu aktywności promotorów jabłek
W mediach społecznościowych widać coraz więcej sadowników pasjonatów. Widzimy ich historie, poznajemy marzenia, nowe miejsca sprzedaży i nowe formy promocji.
„Za tym odbiciem stoi wspólna praca wielu środowisk. Wśród licznych działań na pewno warto wspomnieć o aktywności Stowarzyszenia Sady Grójeckie. W tym czasie byliśmy częścią kampanii >>Jabłko jako oficjalny owoc przewodnictwa Polski w Radzie UE<<. Jabłko Grójeckie ChOG było oficjalnym owocem turnieju CEV Champions League Volley Final Four - największej imprezy siatkarskiej w Polsce w tym roku. To działania, które budują prestiż, ale też trafiają do szerokiego grona konsumentów” - mówi Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenie Sady Grójeckie.
Wzrost liczby konsumentów jest efektem n projektów promujących krajowe owoce, większej dostępności jabłek różnych odmian oraz rosnącej świadomości zdrowotnej Polaków. Jeśli trend się utrzyma, rok 2025 może być przełomowy dla rynku jabłek w Polsce.
Kampania promująca częstotliwość konsumpcji jabłek, zachęca Polaków do jedzenia przynajmniej jednego jabłka dziennie. Choć jabłka są powszechnie znane i spożywane, to statystycznie każdy Polak je tylko jedno jabłko w tygodniu. Oznacza to, że istnieje ogromny potencjał wzrostu - wystarczy zwiększyć częstotliwość ich spożycia. Więcej o strategii promocji tutaj
Kampania „Jedno jabłko dziennie” ma na celu uświadomienie konsumentom, jak ważne jest włączanie jabłek do codziennego menu. Partnerami Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych są w niej Związek Sadowników RP, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i warzyw „Unia Owocowa”, Stowarzyszenie Sady Grójeckie oraz KZGPOiW.
Projekt finansowany jest z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Więcej o kampanii „Jedno jabłko dziennie” na stronie 1jablko.pl
Wyniki prezentowane na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010+ Polaków w wieku 15 lat i więcej. Badanie w dniach 13-18 czerwca 2025 r.
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.07.2025, 16:33 |
Źródło informacji | Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
STS stworzył pomnik piłki kobiecej
STS, oficjalny sponsor reprezentacji Polski kobiet w piłce nożnej, stworzył wspólnie z PZPN wyjątkowy projekt „Piłka nożna jest kobietą”. W ramach inicjatywy powstał pomnik poświęconego kobiecej piłce nożnej. Projekt ma na celu uhonorowanie rosnącej roli kobiecego futbolu na sportowej mapie Polski oraz ciężkiej pracy zawodniczek i ich osiągnięć.- 28.07.2025, 11:16
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Biuro prasowe STS
-
Orzeźwiająca symfonia z Syracuse Lemon PGI
Lato wzbudza pragnienie orzeźwienia, lekkości i autentycznych smaków: numerem jeden sezonu są bezalkoholowe koktajle z Syracuse Lemon PGI, która jest prawdziwą eksplozją aromatów i smaków uosabiających autentyczność Sycylii. Wśród najbardziej inspirujących kreacji znajduje się Chopin Lemon Symphony, elegancki i harmonijny koktajl bezalkoholowy, stworzony na cześć geniusza muzycznego Fryderyka Chopina, symbolu polskiej tożsamości kulturowej, dla wykwintnego połączenia sztuki, smaku i tradycji.- 28.07.2025, 10:19
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: GlobeNewswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ