Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Tegoroczna edycja kampanii pod hasłem „Pospolite ruszenie” odwołuje się do idei jedności i solidarności, które są nie tylko wyrazem wsparcia dla chorych, ale także niosą im realną pomoc. Opracowane na zlecenie stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny badanie skierowane jest do pacjentów, którzy chorują na raka płuca lub są w procesie diagnozy. Ważną rolę w zbieraniu danych pełnią także osoby im towarzyszące - ich bliscy oraz opiekunowie. Pacjenci z wielu różnych przyczyn mogą potrzebować pomocy przy wypełnianiu ankiety. PARS zaprasza więc do „Pospolitego ruszenia” wszystkie osoby, które mają w swoim otoczeniu osoby chorujące na raka płuca i mogą zachęcić je do wzięcia udziału w badaniu. Doświadczenia pacjentów zebrane z całej Polski dadzą obiektywny obraz sytuacji i materiał do wnikliwej analizy, której efekty zostaną następnie zaprezentowane tym, którzy podejmują decyzje o dostępie do diagnostyki i leczenia.
„Jako organizacja działająca na rzecz pacjentów onkologicznych chcemy, aby zgromadzone informacje przyczyniły się do poprawy usług diagnostycznych osób chorych na raka płuca. Od tej wiedzy może zależeć zdrowie kilkudziesięciu tysięcy Polaków rocznie! W tym roku PARS koncentruje się szczególnie na etapie diagnozy” - skomentowała Elżbieta Kozik, prezeska PARS.
Kto i jak powinien zostać diagnozowany?
Rak płuca jest piątą przyczyną zgonów nowotworowych na świecie wśród osób niepalących, podczas gdy u osób palących - przyczyną pierwszą [1]. Wynika z tego, że najbardziej narażona grupa - osoby palące - powinny być objęte szczególną opieką diagnostyczną, np. badaniem przesiewowym. Takie badanie można wykonać w ramach Ogólnopolskiego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Płuca za pomocą niskodawkowej tomografii komputerowej. Niestety, wśród lekarzy POZ oraz osób z grup ryzyka nadal istnieje bardzo mała świadomość możliwości skorzystania z tego programu.
Na diagnostykę w kierunku raka płuca powinny zostać skierowane także osoby, które uskarżają się na uporczywy długotrwały kaszel, zauważają zmianę jego charakteru, czują ból w klatce piersiowej lub duszność. Zdecydowanie są to wskazania do dalszych badań, które niestety często zastępowane są… kilkukrotną antybiotykoterapią.
Kluczowym elementem kompletnej i nowoczesnej diagnostyki jest także wykonanie badania molekularnego. Dotyczy to przede wszystkim pacjentów z niedrobnokomórkowym rakiem płuca. Dopiero po przeprowadzeniu diagnostyki molekularnej możliwy jest świadomy wybór najlepszej i najbardziej adekwatnej metody leczenia.
Czy w Polsce raka płuca diagnozujemy w sposób optymalny? Czy chorzy mają dostęp do wszystkich metod postępowania diagnostycznego? Jak długo pacjenci czekają na wyniki? Odpowiedzi zebrane w ramach ankiety kampanii „Pospolite ruszenie. Hamuj raka! Daj szansę płucom!” zostaną zaprezentowane w listopadzie podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez PARS.
W ramach kampanii oprócz ankiety badającej diagnostyczne potrzeby pacjentów z rakiem płuca przeprowadzone zostaną webinary, a na kanałach socialmediowych stowarzyszenia PARS pojawią się edukacyjne posty oraz formaty wideo.
Zbieranie ankiet potrwa do 30 września. Link do ankiety: https://ankieteo.pl/s/pospolite_ruszenie. Kampania realizowana jest dzięki współpracy Lung Ambition Alliance. Patronat medialny objął portal zwrotnikraka.pl.
[1] Wyniki za: https://ligawalkizrakiem.pl/images/content/2024/240613-rak-pluca-u-osob-niepalacych/240505_1418-ulotka-vf3a-rak-pluca-u-osob-niepalacych.pdf.
Źródło informacji: Polskie Amazonki Ruch Społeczny
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.08.2024, 16:01 |
Źródło informacji | Polskie Amazonki Ruch Społeczny |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PZU Zdrowie na EFNI2025: aby pomóc młodym przedsiębiorcom powołaliśmy Laboratorium Innowacji PAP
„Inwestycje w zdrowie to w dłuższej perspektywie inwestycje w gospodarkę opartą na wiedzy. Zdrowe społeczeństwo żyje dłużej, jest bardziej aktywne zawodowo i efektywniej uczestniczy w życiu gospodarczym” - stwierdził Jan Zimowicz, prezes zarządu PZU Zdrowie podczas panelu „Polska w poszukiwaniu nowych silników wzrostu”, który odbył się w trakcie Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.- 17.10.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Potrzebne holistyczne podejście do wielochorobowości - wskazują organizacje pacjenckie
Ponad połowa pacjentów przewlekle chorych nie wie, czym jest opieka koordynowana, a 70 proc. przyznaje, że koszty terapii wpływają na przestrzeganie zaleceń lekarskich - wynika z badania przeprowadzonego przez trzy organizacje pacjenckie: Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, Stowarzyszenie EcoSerce i Stowarzyszenie Moje Nerki. Autorzy raportu wskazują na potrzebę systemowego, zintegrowanego podejścia do leczenia wielochorobowości.- 16.10.2025, 12:29
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Polskie Stowarzyszenie Diabetyków
-
Jak dobrać odpowiednie bile do bilarda? Przewodnik dla początkujących
Bilard przyciąga zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się prosty, wybór odpowiedniego sprzętu może znacząco wpłynąć na komfort i skuteczność gry. Jednym z podstawowych elementów są bile bilardowe - od ich jakości, wagi i materiału zależy precyzja każdego uderzenia. Dla początkujących graczy odpowiedni zakup może być nieoczywisty, dlatego dobrze jest zapoznać się z podstawowymi kryteriami.- 15.10.2025, 11:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Decathlon
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ