Newsletter

Zdrowie i styl życia

Prezbiopia - wyzwanie współczesnych czterdziestolatków. Technologia, edukacja i nowe podejście do wzroku

17.06.2025, 12:58aktualizacja: 17.06.2025, 13:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. EssilorLuxottica/Marcin Oliva Soto (1)
Fot. EssilorLuxottica/Marcin Oliva Soto (1)
Choć brzmi nieco tajemniczo, prezbiopia dotyczy nas wszystkich. To fizjologiczna zmiana w organizmie, która najczęściej pojawia się w okolicach czterdziestego roku życia - bez względu na to, czy wcześniej nosiliśmy okulary, czy cieszyliśmy się idealnym wzrokiem. W świecie, gdzie codzienność definiują ekrany, szybkość i wielozadaniowość, komfort widzenia staje się kluczowy dla jakości życia. W dniach 23-24 maja w Łodzi odbył się pierwszy w Polsce kongres poświęcony prezbiopii i nowoczesnym rozwiązaniom optycznym - Fokus na Progres, zorganizowany przez EssilorLuxottica. W wydarzeniu wzięło udział ponad 300 uczestników, którzy chłonęli wiedzę przekazywaną przez 16 prelegentów - od analiz medycznych, przez psychologię i uwarunkowania kulturowe, aż po nowinki technologiczne i wyniki badań konsumenckich. Wszystko po to, by przełamać tabu i edukować na temat prezbiopii - naturalnego procesu, który dotyczy każdego z nas.

Po 40. roku życia wzrok się zmienia. Czy jesteśmy na to gotowi?

Prezbiopia to inwolucyjna zmiana, która zaczyna się zazwyczaj po czterdziestce - niezależnie od tego, czy wcześniej nosiliśmy okulary, czy nie. Jej objawem jest stopniowe pogarszanie się ostrości widzenia z bliska. To naturalny proces, który jednak wymaga regularnej kontroli - również po to, by wykluczyć inne problemy ze wzrokiem. Jednak jak pokazuje badanie Ipsos dla EssilorLuxottica, jedynie 30% Polaków w wieku 40+ bada wzrok raz w roku, a aż 31% robi to co trzy lata lub rzadziej. Tymczasem niewyraźny obraz to nie tylko kwestia dyskomfortu - to przewlekły stres dla mózgu.

„Zmysł wzroku ma największą reprezentację w korze mózgowej. Kiedy obraz docierający do mózgu jest niewyraźny, mózg żyje w ciągłym stresie. To wpływa na naszą psychikę, koncentrację, a nawet samopoczucie - mówiła podczas kongresu dr n. med. Anna Maria Ambroziak specjalistka okulistyki. - Dobry wzrok to dobra psychika, a stabilne widzenie zapewnia wewnętrzną harmonię dla całego organizmu”.

Nowe pokolenie prezbiopów: millenialsi

Pokolenie millenialsów (osób urodzonych w latach 1981-1996) właśnie wkracza w wiek prezbiopii. To osoby aktywne, świadome i przyzwyczajone do nowych technologii. Jak pokazują najnowsze dane zaprezentowane podczas kongresu, coraz więcej z nich sięga po więcej niż jedną parę okularów, w tym m.in. okulary z soczewkami fotochromowymi (Transitions), progresywnymi oraz do pracy przy ekranach.

„Pokolenie millenialsów właśnie wchodzi w etap życia, w którym naturalnie zaczynają się pierwsze objawy prezbiopii - zauważa Grzegorz Gondek, prezes EssilorLuxottica na Polskę i kraje bałtyckie. - To moment, który zmienia sposób postrzegania potrzeby korekcji wzroku - dosłownie i w przenośni. Użytkownicy oczekują dziś rozwiązań nie tylko skutecznych, ale i dopasowanych do stylu życia: dynamicznego, cyfrowego, często wielozadaniowego. Właśnie dlatego rośnie znaczenie innowacyjnych soczewek, które odpowiadają na te nowe potrzeby”.

Soczewki przyszłości: nowoczesne technologie i komfort od pierwszego dnia

Podczas kongresu zaprezentowano również najnowsze rozwiązania w zakresie korekcji wzroku - w tym soczewki progresywne z portfolio grupy EssilorLuxottica, do której należą spółki: Essilor Polonia, JZO, Jai Kudo, stworzone z myślą o osobach prowadzących aktywny, cyfrowy tryb życia i poszukujących codziennego komfortu. Co ważne, aż 95% użytkowników przystosowuje się do nich już pierwszego dnia.

„W świecie, gdzie nasze oczy wykonują codziennie ponad 100 tysięcy ruchów, korekcja powinna być komfortowa i intuicyjna - komentował Damian Biernacki, Education Manager w EssilorLuxottica. - Varilux XR™ to odpowiedź na potrzeby osób, które nie chcą już żonglować różnymi parami okularów - od telefonu po jazdę samochodem”.

Prezbiopia to nie tylko okulary. To wyzwanie psychologiczne

Ważnym akcentem kongresu było holistyczne podejście do tematu prezbiopii. Obok optometrystów, w gronie prelegentów znaleźli się także psycholodzy i socjolodzy, podkreślający, że pogarszający się wzrok po czterdziestce to nie tylko fizyczna zmiana, ale również wyzwanie emocjonalne i społeczne.

„W naszym społeczeństwie prezbiopia wciąż bywa tematem tabu. Konieczność sięgania po okulary do czytania często kojarzy się z pierwszym, namacalnym objawem starzenia - stwierdziła podczas kongresu Marta Niedźwiecka, psycholożka. - Dla wielu osób to moment, w którym po raz pierwszy muszą zmierzyć się z tym, że ich ciało zaczyna działać inaczej niż dotychczas. Zamiast traktować to jako słabość czy ograniczenie, warto spojrzeć na ten etap jako szansę - by lepiej zatroszczyć się o siebie i swoje potrzeby. Prezbiopia nie odbiera sprawczości - może wręcz ją wzmocnić, jeśli zareagujemy świadomie i z troską o jakość życia”.

Dr hab. Tomasz Sobierajski zwrócił uwagę, że współcześni czterdziestolatkowie nie wpisują się w stereotyp osoby „w średnim wieku”.

„To ludzie aktywni, ambitni, nowocześni. Ich tożsamość nie uwzględnia jeszcze słabości ciała. Tymczasem prezbiopia może stać się impulsem do refleksji, ale też do zadbania o siebie w kolejnym, pięknym etapie życia po czterdziestce” - mówił socjolog.

Edukacja i relacja - fundamenty nowoczesnej optyki

Wśród kluczowych wniosków z kongresu pojawiła się rola specjalistów ochrony wzroku jako doradców i edukatorów. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że dobrze przeprowadzona rozmowa w salonie optycznym, wsparcie po zakupie oraz budowanie zaufania są dziś równie ważne jak sama technologia.

„Styl i jakość życia pacjenta to punkt wyjścia dla nowoczesnej optyki - mówiła dr n. med. Anna Maria Ambroziak specjalistka okulistyki. - Nadal zbyt wiele osób ma nieskorygowaną lub niedokorygowaną wadę wzroku, co przekłada się na zmęczenie, bóle głowy czy ogólne obniżenie jakości życia”.

Nowy rozdział w rozmowie o prezbiopii

Kongres Fokus na Progres był kolejnym krokiem w kierunku zmiany narracji o prezbiopii - z zagadnienia medycznego w temat powszechny i społeczny.

„Prezbiopia to nie choroba. To naturalny etap życia, do którego można podejść nowocześnie i świadomie - podsumował dr hab. Tomasz Sobierajski. - Z pomocą nowych technologii i profesjonalistów można odzyskać nie tylko ostrość widzenia, ale też komfort, pewność siebie i radość z codzienności.

To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją użytkowania lub etykietą.

O EssilorLuxottica

Essilor należy do portfolio grupy EssilorLuxottica i jest światowym liderem w dziedzinie soczewek okularowych [1]. Oferuje szeroką gamę rozwiązań dedykowanych korekcji wad wzroku. Każda soczewka Essilor to połączenie wielu uzupełniających się technologii dzięki pakietowi wiodących technologii do ochrony wzroku klasy premium, w tym innowacyjnych marek, takich jak Varilux, Stellest, Eyezen i Crizal. Te przełomowe technologie korygują wady wzroku, chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem i zwiększają ostrość widzenia.

W skład grupy EssilorLuxottica wchodzą również inne firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją soczewek okularowych: Jeleniogórskie Zakłady Optyczne oraz Jai Kudo. Niezależnie od tego, czy chodzi o projektowanie rozwiązań mających na celu korekcję wad wzroku, ochronę oczu, czy poprawę komfortu i wydajności, każda z marek produktów firmy kieruje się wspólnym celem, jakim jest opracowanie przełomowych soczewek okulistycznych, które poprawiają jakość życia dzięki lepszemu widzeniu.

Źródło danych: Ipsos Polska, badanie ilościowe przeprowadzone w sierpniu 2024 na platformie Ipsos Digital na próbie reprezentatywnej Polaków w wieku 40-75 lat (n=500) na zlecenie firmy EssilorLuxottica.

[1] Euromonitor, Eyewear 2023; Essilor International company; sprzedaż detaliczna wartościowo po rekomendowanych cenach detalicznych.

Źródło informacji: EssilorLuxottica

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.06.2025, 12:58
Źródło informacji EssilorLuxottica
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ