Newsletter

Zdrowie i styl życia

Raport Banku Pekao S.A. o aktywności fizycznej dzieci z klas 4-8

25.10.2023, 10:46aktualizacja: 25.10.2023, 10:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Bank Pekao S.A.
Bank Pekao S.A.
Jak wynika z najnowszego raportu Banku Pekao S.A., dotyczącego aktywności fizycznej dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych aż 85% dzieci deklaruje, że lubi ćwiczenia i sport. Jednocześnie dla aż 32% uczniów najczęstszym sposobem spędzania wolnego czasu jest granie w gry komputerowe na konsoli. Zdaniem 74% rodziców to od dorosłych zależy, czy dziecko jest aktywne fizycznie. Zarówno rodzicie jak i dzieci są zgodni, że spoiwem łączącym oba pokolenia, jeśli chodzi o formę spędzania czasu wolnego, jest rower.

Co w czasie wolnym wybierze dziecko XXI wieku: piłkę nożną czy TikTok; rower czy YouTube; spotkanie z rówieśnikami na placu zabaw lub w parku czy kolejny poziom gry na konsoli? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport Banku Pekao dotyczący aktywności dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych.

Aż 90% rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że dzieci za dużo czasu spędzają w Internecie i mediach społecznościowych. Jak można to zmienić?

Jak pokazuje raport Pekao wspólnie spędzany czas rodziców z dziećmi skutecznie konkuruje z „ekranami”. Jednak tylko w co piątym domu (22%) najczęściej spędza się go razem. W rodzinach, w których wiele rzeczy robi się wspólnie, czas spędzony przed ekranem skraca się, co jednocześnie stanowi doskonałą furtkę dla aktywności fizycznej. Co trzeci uczeń klas 4-8 deklaruje, że codziennie lub często wspólnie z rodziną uprawiają sport lub inne ćwiczenia. Ponad połowa rodziców najczęściej spędzających czas wolny razem z dziećmi jest aktywna (53%). Wskazywane aktywności sportowe praktykowane przez rodziców to spacery (42%), jazda na rowerze (43%), bieganie (13%).

„Od dłuższego czasu Bank Pekao S.A. jest sponsorem polskiej koszykówki. Nasze zaangażowanie obejmuje nie tylko finansowe wsparcie dla drużyn rywalizujących na najwyższym poziomie, takich jak reprezentacja Polski w koszykówce mężczyzn i kobiet czy uczestnictwo w Basket Lidze, ale także inicjatywy skierowane do młodszych adeptów tej dyscypliny. W naszym raporcie skupiamy się na temacie aktywności fizycznej dzieci, podkreślając istotną rolę rodziców w kształtowaniu właściwych postaw wśród najmłodszych. Warto zachęcać dzieci do odkrywania uroków aktywności fizycznej, co nie tylko przyniesie im radość, ale również przyczyni się do budowania zdrowych nawyków na przyszłość” - powiedział Piotr Zborowski, wiceprezes Banku Pekao S.A.

Rodzice podkreślają, że spośród wszystkich aktywności fizycznych dzieci rower zajmuje pierwszą pozycję, na kolejnym miejscu są deski i hulajnogi, a za nimi pływanie - odpowiednio 36%, 27%, 19%. Jazda na rowerze jest dla 43% dorosłych najczęściej wskazywaną formą spędzania wolnego czasu (obok spacerów i gier). Dla jednej czwartej dzieci rower jest w czołówce ulubionych form spędzania wolnego czasu, i jednocześnie jest na pierwszym miejscu wśród aktywności fizycznych.

Jak zaznaczają autorzy raportu z zebranych danych wynika, że spoiwem łączącym oba pokolenia, jeśli chodzi o formę spędzania czasu wolnego, jest rower. Rodzic, który regularnie wychodzi na spacer lub rower, stanowi właściwy wzór i zachęca dziecko do podjęcia innych aktywności fizycznych.

Pasja rodzi pasję - w aktywnej rodzinie aktywne dziecko

„Wspólne wyjście rodziców z dziećmi, wycieczka rowerowa to wspaniały czas do nawiązywania więzi, pogłębiania relacji, redukcji nadmiernego stresu, dobrej zabawy czy wreszcie do budowania pozytywnych skojarzeń z aktywnością fizyczną. Systematyczność jest najlepszym budulcem do kształtowania nawyków. Benefity aktywnego dziecka, to nie tylko wyższy poziom zdrowia, także tego psychicznego; lepsze wyniki w nauce, lepsze więzi z rodzicami czy rówieśnikami, ale również rozwój kompetencji miękkich, takich jak współpraca, komunikacja. Warto pamiętać, że kompetencje miękkie dziś określane są mianem kompetencji przyszłości” - mówi dr Marcin Kochanowski, nauczyciel akademicki i praktyk psychologii sportu.

Raport ujawnił również, że elementy zachęcające dzieci do zwiększenia aktywności fizycznej są odmienne od motywacji rodziców. Dorosłych najczęściej mobilizują: korzyści zdrowotne (63%), możliwość odreagowania stresu (50%), wygląd (44%). A dzieci zwracają uwagę na możliwość spędzenia czasu z rówieśnikami (38%) oraz zabawę (35%).

Bank Pekao S.A.

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 288 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje ponad 6,5 mln klientów. Jako wiodący bank korporacyjny w Polsce, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (Pekao okazało się najbardziej odpornym bankiem w Europie, zajmując pierwsze miejsce w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA w 2023 roku wśród 70 banków). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypłacając łącznie 20 mld zł w ciągu dekady.

Źródło informacji: Bank Pekao S.A.

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.10.2023, 10:46
Źródło informacji Bank Pekao S.A.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii