Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak tłumaczyły autorki, wartości patriotyczne i troska o losy Polski w momentach największej próby łączyły wszystkich, bez względu na wykonywany zawód czy pozycję społeczną. Wielu wybitnych polskich sportowców w chwili wybuchu II wojny światowej porzuciło swoje wygodne życie, by stanąć do walki albo angażować się w pomoc rodakom.
W książce przypomniano wielkich sportowców okresu międzywojennego, m.in. Janusza Kusocińskiego (złotego medalistę igrzysk w Los Angeles w 1932 r.) i Halinę Konopacką (złotą medalistkę igrzysk w Amsterdamie w 1928 r.). Zaprezentowano także nieco zapomnianych ówczesnych mistrzów, zasłużonych dla niepodległości: Helenę Marusarzównę, Witalisa Ludwiczaka czy Leszka Lubicza-Nycza. Wszystkie te postaci łączy jedno: żarliwy patriotyzm i miłość do ojczyzny. Bohaterowie aren sportowych II RP ginęli w kampanii wrześniowej, katyńskim lesie, pod Monte Cassino, w Powstaniu Warszawskim, niemieckich więzieniach i obozach koncentracyjnych. Ci, którzy przeżyli, przez lata dawali świadectwo prawdzie i pielęgnowali pamięć o trudnych czasach.
Dnia 21 maja w Centrum Prasowym PAP odbyła się premiera książki. W spotkaniu - obok autorek i prezesa Instytutu Łukasiewicza, Macieja Zdziarskiego - udział wzięli m.in. Wojciech Kolarski, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP; Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego i członek Zarządu PKOl oraz Jan Kowalski, dyrektor biura Programu „Niepodległa”.
„Wyniki, rekordy i emocje, które towarzyszą zawodom sportowym, wpisują się w naszą wielką historię ostatnich stu lat. Sport był naszą przestrzenią wolności - nawet kiedy nie mogliśmy jej otwarcie manifestować” - podkreślał Wojciech Kolarski, który pełni funkcję pełnomocnika Prezydenta RP ds. obchodów stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę. „Trudno wyobrazić sobie odzyskanie niepodległości bez udziału młodych polskich sportowców - zawodników Sokoła, Związku Strzeleckiego” - mówił Ryszard Czarnecki, podkreślając, że w czasie II wojny światowej wybitni sportowcy ginęli z rąk Niemców i Sowietów.
Autorki książki przejrzały setki archiwalnych gazet, wspomnień i biografii bohaterów książki. Zgromadziły archiwalne zdjęcia, które na potrzeby publikacji zostały poddane cyfrowej koloryzacji. Dzięki temu sportowcy i ich często dramatyczne losy wydają się nam dziś jeszcze bliższe.
Książka trafiła m.in. do uczniów szkół średnich o profilu sportowym i uczestników olimpiad młodzieżowych oraz instytucji państwowych odpowiedzialnych za obchody jubileuszu, z Kancelarią Prezydenta RP i biurem Programu „Niepodległa” na czele. Partnerem projektu jest Poczta Polska. Więcej informacji: www.sportowcydlaniepodleglej.pl.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.05.2018, 16:45 |
Źródło informacji | Instytut Łukasiewicza |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Midea zostanie nowym głównym partnerem FC Barcelony
Globalna marka numer 1 w dziedzinie inteligentnych artykułów gospodarstwa domowego podpisuje pięciosezonową umowę, w ramach której jej logo trafi na koszulki FC Barcelony od sezonu 2026/2027.- 03.09.2025, 08:49
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci
- 03.09.2025, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Smartney Grupa Oney
-
Image
DHL eCommerce Polska wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Start kampanii „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro” w ramach programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”
Początek roku szkolnego to doskonały moment, aby zwrócić uwagę na jedno z najpoważniejszych wyzwań młodego pokolenia - zdrowie psychiczne. DHL eCommerce Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”, rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro”. W ramach programu firma obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm kluczowym obszarom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii. W akcji ma wziąć udział 38 000 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich rodzice i nauczyciele.- 01.09.2025, 12:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: DHL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ