Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Chociaż Black Friday może kusić konsumentów rabatami, powinien być czasem na przemyślane decyzje zakupowe, które uwzględniają również dobrostan zwierząt. Piątek Bez Futra (ang. Fur Free Friday), został zainicjowany w latach 80. w Stanach Zjednoczonych, stając się kluczową częścią globalnej kampanii na rzecz zakończenia okrutnej praktyki hodowli zwierząt na futra. Do tej pory już ponad 1500 sprzedawców detalicznych zrezygnowało z futer, w tym międzynarodowi domy mody i marki, takie jak Zara, H&M, Gucci, Prada, Chanel czy Max Mara.
Piątek Bez Futra ma na celu przypomnienie, jaki wpływ mają nasze codzienne wybory zakupowe na zatrzymanie cierpienia zwierząt. Małe klatki, przerażające warunki życia i brutalna śmierć zwierząt, które odczuwają ból, strach i cierpienie - to wszystko jest bezpośrednią konsekwencją wykorzystywania futer w świecie mody. Zwierzęta hodowane dla futra przeżywają straszne cierpienie, zanim zostaną zabite w wieku poniżej roku, w listopadzie lub na początku grudnia. Norki umieszczane są w mobilnych komorach gazowych, a lisy i jenoty są rażone prądem. Doroczną rzeź przeżywają tylko zwierzęta wybrane do kontynuowania cyklu rozrodczego.
„Szaleństwo zakupów w Black Friday może sprawić, że konsumenci nieświadomie kupią produkty wykonane z futra norek, lisów i jenotów w formie małych akcesoriów, takich jak breloki czy kaptury obszyte futrem, nie zdając sobie sprawy z ich pochodzenia. Czas to zmienić. Bądźmy uważni, zrezygnujmy z tych produktów - wybierając współczucie wysyłamy projektantom i sprzedawcom mocny sygnał, że zwierzęta zasługują na lepszy los. Niedawno Rumunia, jako kolejne państwo w Europie, zakazała hodowli zwierząt na futra. Nadszedł czas, aby Polska poszła w jej ślady. Ponawiamy apel do polskiego rządu o szybkie rozpatrzenie ustawy zakazującej hodowli zwierząt na futra od 2029 roku” - mówi Iga Głażewska Bromant, dyrektorka krajowa HSI/Europe w Polsce.
Hodowla zwierząt na futra została zakazana w 22 krajach europejskich, a Polska wciąż jest jednym z niewielu państw członkowskich UE, gdzie hodowla zwierząt na futra jest nadal legalna. Polska pozostaje największym producentem futer w UE i drugim co do wielkości na świecie, po Chinach. W Polsce działa prawie 300 ferm futrzarskich, w których co roku zabija się około 3 milionów zwierząt, głównie norek i lisów. Pomimo społecznych trwających niemal 20 lat i faktu, że ponad 70% Polaków sprzeciwia się hodowli zwierząt na futra ze względów etycznych, zagrożeń dla zdrowia publicznego i ich negatywnego wpływu na środowisko, ustawodawcy nadal unikają zdecydowanych działań.
Hodowla zwierząt na futra nie tylko powoduje ogromne cierpienie zwierząt, ale również stwarza ryzyko epidemiologiczne. Według ostatnich badań opublikowanych w czasopiśmie „Nature”, u zwierząt z ferm futrzarskich w Chinach wykryto 39 wirusów potencjalnie wysokiego ryzyka, w tym 11 zdolnych do przenoszenia się na ludzi. To nie pierwsze badanie podnoszące obawy dotyczące ryzyka rozprzestrzeniania się potencjalnych wirusów pandemicznych z ferm futrzarskich, co jeszcze bardziej wzmacnia potrzebę zakazania hodowli zwierząt na futra jak najszybciej, raz na zawsze.
Osoby, które popierają zakaz hodowli zwierząt na futra, mogą podpisać petycji na stronie internetowej Humane Society International https://action.hsi-europe.org/page/114188/action/1
Źródło informacji: HSI
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.11.2024, 09:00 |
Źródło informacji | HSI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Fruktoza krzepi
Badania obalają mit fruktozy. 3/4 Polaków wie, że warzywa i owoce pomagają utrzymać poziom cukru we krwi - wynika z badania Kantar Polska. Wśród owoców o najlepszej percepcji dominują jabłka, borówki, truskawki, żurawina, malina i jagoda kamczacka. Wśród warzyw czosnek, kapusta, papryka, cebula, sałata, brokuły, kalafior, brukselka i fasolka szparagowa. Poznaliśmy je w listopadzie br. dzięki badaniom zleconym przez Core Team - forum współpracy polskich producentów.- 09.12.2024, 14:54
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Festiwal Filmowy Eurazja - druga edycja już wkrótce w stolicy
Festiwal Filmowy Eurazja powraca z drugą edycją, prezentującą zróżnicowany wybór filmów z Europy, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 9-15 grudnia 2024 w samym centrum stolicy, oferując widzom nie tylko seanse filmowe, ale również spotkania z twórcami. Tym razem serce Festiwalu zabije w gmachu Pałacu Kultury i Nauki - Kinotece.- 06.12.2024, 13:26
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Biuro Prasowe Festiwalu Filmowego Eurazja
-
Image
Polak to praktyczny mikołaj – prezenty kupuje z wyprzedzeniem i na promocji, nigdy w Wigilię
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy – wynika z badania zleconego przez VeloBank. Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji. 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.- 06.12.2024, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: VeloBank