Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Fot. Materiały prasowe WindWhisper Racing Team (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2022-12/13.12mat.%20pras.%20WindWhisper%20Racing%20Team%20%28002%29.jpeg?itok=yHRnh7FN)
Pół wieku trzeba było czekać na powrót polskiej jednostki do jednych z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych regat załogowych na świecie. Coś, co przez lata pozostawało w sferze marzeń żeglarzy z Polski, wreszcie staje się rzeczywistością. Na starcie jubileuszowego wyścigu The Ocean Race (wcześniej znanego pod nazwą Volvo Ocean Race i Whitbread Round the World Race) po raz pierwszy od 1973 roku zobaczymy jacht pod biało-czerwoną banderą. Oficjalna nazwa polskiej załogi to WindWhisper Racing Team.
65-stopowa łódź, na której pożeglują Polacy, jest najmłodszą z ośmiu istniejących jednostek tej klasy. Powstała w 2016 roku według projektu renomowanego amerykańskiego biura Farr Yacht Design. Stworzona do szybkiego pływania, wykonana w całości z włókna węglowego, co równocześnie gwarantuje wytrzymałość i lekkość. W poprzedniej edycji regat (2017-2018) reprezentowała barwy holenderskiego Team AkzoNobel. Prowadzona przez dwukrotnego zdobywcę Pucharu Ameryki Simeona Tienponta, załoga zajęła wówczas czwarte miejsce. Przed przyszłorocznym wyścigiem jacht przeszedł generalny remont. Zadbano o każdy detal, dzięki czemu łódź jest w pełni przygotowana do startu, także do tych najbardziej ekstremalnych etapów oceanicznych.
Formę szlifują również żeglarze. Mają ku temu doskonałe warunki w bazie treningowej WindWhisper Racing Team, zlokalizowanej w Walencji. Oprócz jak najlepszego wyniku w The Ocean Race, głównym celem ekipy jest umożliwienie zdobycia doświadczenia w oceanicznym wyścigu młodym zawodnikom z Polski. Jednym z nich jest Mateusz Gwóźdź. 17-latek z Gdyni to nie tylko najmłodszy członek załogi; będzie jednocześnie najmłodszym żeglarzem biorącym udział w tej edycji regat.
„To, że jestem częścią WindWhisper Racing Team, że mogłem uczestniczyć w przygotowaniach jachtu, to dla mnie wielka nauka i rodzaj przygody. Zdaję sobie sprawę, ile jeszcze pracy przede mną, ale już odliczam dni do początku wyścigu” – mówi Mateusz Gwóźdź, który pierwsze żeglarskie kroki stawiał na optymistach, by później przesiąść się na większe łódki w klasach: 29er i olimpijskiej 49er. Mimo nastoletniego wieku zdążył już zdobyć doświadczenie na jachcie klasy VO65 podczas ubiegłorocznych regat The Ocean Race Europe (oraz prologu, z przystankiem m.in. w Gdyni). Polacy płynęli pod okiem Bouwe Bekkinga – człowieka, przed którym oceaniczne regaty nie mają tajemnic. Holender aż osiem razy startował w Volvo Ocean Race, czterokrotnie kończąc rywalizację na podium. Prowadzone przez niego Sailing Poland z młodą polską załogą ostatecznie zajęło drugie miejsce.
W szeregach Wind Whisper Racing Team nie zabraknie innego polskiego talentu, 21-letniego Stanisława Bajerskiego, który życie żeglarza z powodzeniem łączy ze swoją drugą największą pasją – medycyną.
„Start w prestiżowych regatach The Ocean Race to dla mnie spełnienie największego sportowego marzenia. Oprócz rywalizacji na morzu, wyścig daje mi także szansę na ciągły rozwój w medycynie ratunkowej i wykorzystanie w praktyce moich umiejętności. To dla mnie bardzo ważne, bo nie tylko jako żeglarz, ale także jako student medycyny, będę mógł w razie sytuacji kryzysowej pomóc członkom mojej załogi. Z niecierpliwością czekam więc na start, który będzie zwieńczeniem wielu miesięcy ciężkiej pracy i przygotowań całego zespołu. Każdy z nas poświęcił bardzo wiele, aby znaleźć się w miejscu, w którym właśnie jesteśmy” – kwituje Stanisław Bajerski. Kto jeszcze utworzy skład pierwszej od 50 lat polskiej ekipy w The Ocean Race? Tego dowiemy się po kolejnych treningach zaplanowanych na połowę grudnia.
The Ocean Race to jeden z najbardziej znanych etapowych wyścigów oceanicznych. Rozgrywany jest co trzy-cztery lata. Pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Whitbread Round the World Race, a za organizację odpowiadała Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii. W latach 2001-2018 regaty nazywały się Volvo Ocean Race. Zbliżająca się odsłona będzie czternastą w historii. Pierwotnie jej rozegranie planowano na 2021 rok, jednak ze względów pandemicznych, wydarzenie trzeba było przełożyć. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, by 7 stycznia 2023 roku w Alicante rozpocząć wielkie, żeglarskie święto. Tego dnia otwierają się bramy Ocean Live Park – oficjalnego miasteczka regat. Publiczność będzie miała szansę poznać załogi i z bliska obejrzeć wszystkie jachty. Dzień później zaplanowano wyścig portowy, natomiast 15 stycznia wystartuje pierwszy etap regat na trasie do Mindelo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka. Oprócz jachtów klasy VO65, po raz pierwszy ścigać się będą również łodzie klasy IMOCA 60.
Po 50 latach od premierowej edycji imprezy, polscy kibice znów będą mogli trzymać kciuki za biało-czerwonych. Warto przypomnieć, że w 1973 roku w regatach udział wzięły dwa polskie jachty – Copernicus pod dowództwem Zygfryda Perlickiego i Otago, którym kierował Zdzisław Pieńkawa. Obu jednostkom udało się ukończyć regaty – odpowiednio – na miejscach: jedenastym i czternastym, co żeglarski świat przyjął z nie lada zaskoczeniem i uznaniem. Jak będzie teraz?
KONTAKT:
Krzysztof Romański
tel. +48 502 295 624
e-mail: media@teamwindwhisper.com
Facebook: www.facebook.com/WindWhisperRacingTeam
Instagram: www.instagram.com/TeamWindWhisper
Strona internetowa: www.teamwindwhisper.com
Źródło informacji: Materiały prasowe WindWhisper Racing Team
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.12.2022, 11:38 |
Źródło informacji | Materiały prasowe WindWhisper Racing Team |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
PZU wspiera Wielką Wyprawę Maluchów dla Dzieci
PZU zaangażowało się Wielką Wyprawę Maluchów dla Dzieci. W ramach akcji 80 fiatów 126p, w tym samochód ubezpieczyciela, w tydzień pokonało trasę z Warszawy do Monte Cassino. Celem inicjatywy jest pomoc dzieciom poszkodowanym w wypadkach drogowych. PZU zachęca do wsparcia zbiórki na ten cel i zaprasza na oficjalne zakończenie Wyprawy, które odbędzie się w piątek 19 lipca na Rynku Głównym w Krakowie.- 19.07.2024, 09:31
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Grupa PZU
-
Image
Konferencja BioEM 2024 w Grecji: pole elektromagnetyczne nie jest szkodliwe, ale trzeba walczyć z mitami
Pole elektromagnetyczne towarzyszy nam na co dzień. Czy jest ono szkodliwe dla naszego zdrowia? Czy powinniśmy się go bać? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy konferencji BioEM 2024, która odbyła się w czerwcu na greckiej wyspie Kreta. To największe i najważniejsze spotkanie naukowców i praktyków zajmujących się bioelektromagnetyką, czyli nauką o wpływie pola elektromagnetycznego na żywe organizmy.- 18.07.2024, 14:02
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Polskie Towarzystwo Zastosowań Elektromagnetyzmu