Newsletter

400 mld rubli kosztowało obywateli Rosji embargo na żywność

02.03.2016, 12:22aktualizacja: 02.03.2016, 12:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Embargo na żywność kosztowało Rosjan 400 mld rubli (ok. 5,5 mld dolarów) - pisze środowa "Niezawisimaja Gazieta". Tak ekonomiści oszacowali efekt wzrostu cen żywności wywołany wprowadzeniem półtora roku temu embarga w odpowiedzi na zachodnie sankcje.

"NG" i "Moskowskij Komsomolec" przedstawiają w środę szacunki przeprowadzone przez Instytut Analiz Strategicznych analitycznej firmy FBK.

"MK" wskazuje, że rosyjskie rolnictwo nie zaspokaja potrzeb w przypadku takich grup produktów, jak warzywa, owoce, a także mleko i ryby. Właśnie w tych grupach produktów odnotowano największy wzrost inflacji w badanym okresie po wprowadzeniu embarga - od sierpnia 2014 roku do stycznia 2016 roku. Ceny ryb i owoców morza wzrosły średnio o 36 proc., mleka i produktów mlecznych - o 18 proc., warzyw - o 39 proc. Te wskaźniki znacznie przekraczają analogiczne średnie dane z lat 2009-2013.

Za skromniejsze, z powodu spadku importu, wyżywienie Rosjanie zapłacili drożej o 400 mld rubli - wskazuje gazeta.

"MK" cytuje przy tym opinię Iriny Rogowej z firmy analitycznej GK Forex Group, która uważa, że do wzrostu cen przyczyniło się nie tylko embargo, ale i osłabienie rubla, wzrost cen energii i inne czynniki. Rogowa wskazała też, że "antysankcje" nie doprowadziły do deficytu towarów, co mogłoby wywołać raptowny wzrost cen.

"NG" zwraca uwagę, że embargo nie przyniosło rosyjskim producentom specjalnych korzyści. Efekt pozytywny miało dla nich przede wszystkim osłabienie kursu rubla, które sprawiło, że zagraniczne produkty stały się dla Rosjan niedostępne cenowo. Gazeta przypomina, że przy wprowadzaniu embarga wskazywano na potrzebę wsparcia krajowych producentów. (PAP)

awl/ jhp/ ap/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.03.2016, 12:22
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ