Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Krynica Forum 2025: trzeba najpierw zapewnić transport, a później ulepszać go z perspektywy ekologii

04.11.2025, 15:47aktualizacja: 04.11.2025, 15:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Wykluczenie komunikacyjne ogranicza dostęp do usług, pracy i edukacji. Uczestnicy debaty „Transport: czy ekologiczne znaczy tańsze?”, która odbyła się podczas Krynica Forum 2025, wskazali na potrzebę rozbudowy infrastruktury transportowej, ale niekoniecznie opartej na natychmiastowej wymianie taboru na ekologiczny. Według nich nowe pojazdy spalinowe spełniające normę Euro 6 równie dobrze pozwolą samorządom i przewoźnikom spełnić cele emisyjne.

W opinii Krystiana Zielińskiego, dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, wymiana taboru na pojazdy niskoemisyjne z napędem elektrycznym i zeroemisyjne z wodorowym jest ważna, jednak w pierwszej kolejności należy zapewnić transport wszystkim mieszkańcom. 

„Inaczej organizuje się transport na terenie miasta, inaczej w mniejszych miejscowościach. Transport ekologiczny nie jest tani, ale można dbać o środowisko, inwestując w pojazdy spalinowe spełniające wymogi normy Euro 6. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. W województwie małopolskim, na przykładzie zapisów strefy czystego transportu w Krakowie, jesteśmy na to gotowi” - podkreślił Krystian Zieliński.

Dodał, że Małopolskie Linie Dowozowe (MLD) obsługują już wszystkie powiaty oraz 111 spośród 183 gmin województwa małopolskiego. MLD notują także stały wzrost liczby pasażerów, w trzech kwartałach 2025 r. przewiozły tyle osób co w całym 2024 roku. 

Norma Euro 6, uchwalona przez Parlament Europejski w 2008 roku i obowiązująca od 2014 r. dla silników benzynowych, a od 2015 roku dla silników diesla, wprowadziła surowsze limity emisji spalin, zwłaszcza tlenków azotu (NOx). Celem regulacji była poprawa jakości powietrza oraz ograniczenie zanieczyszczeń w miastach. W myśl normy Euro 6 dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu wynosi 400 mg/kWh, o 80 proc. mniej niż w normie Euro 5. Limity emisji cząstek stałych zostały zmniejszone o 66 proc. i mają wynosić 10 mg/kWh.

„Postulat dbałości o środowisko i o przestrzeń wspólną ma poparcie społeczne, ale niekoniecznie te rozwiązania będą tańsze, a w przypadku autobusów wodorowych, gdy zielony wodór sprowadzamy z zagranicy, znacznie droższe. Podstawowe pytanie brzmi więc, czy celem ma być wymiana taboru na zeroemisyjny, czy też celem jest zachęcenie ludzi, żeby przesiedli się z samochodu do autobusu?” - powiedziała Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP.

Maciej Mysona, dyrektor rozwoju biznesu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, zaznaczył, że transport elektryczny jest tańszy tylko w przypadku wysokich dofinansowań na zakup pojazdów i budowę baz transportowych. Tak więc, jeżeli transport publiczny ma zapobiegać wykluczeniu, wspierać rozwój i zaspokajać potrzeby mieszkańców, w procesie jego planowania należy zejść z poziomu strategii na poziom operacyjny. 

„Najtańszy transport publiczny to taki, którego nie ma, a mieszkańcy jeżdżą prywatnymi samochodami. Tyle że wtedy wchodzą inne koszty, które wpływają na koszt funkcjonowania miasta, ponieważ blokowane są przepływy finansowe. Na poziomie operacyjnym widać, jaki środek transportu jest w danej miejscowości najlepszy: pociągi, dowóz do kolei czy połączenia autobusowe. Natomiast w gęsto zaludnionych urbanizacjach najtańsze mogą okazać się pojazdy elektryczne” - wskazał Maciej Mysona.

Krystian Zieliński dodał, że podległy mu departament Urzędu Marszałkowskiego przetestował wszystkie warunki, jakie występują na terenie województwa małopolskiego. 

„Z jednej strony mamy wysoko zurbanizowany Kraków, z drugiej tereny górskie, gdzie drogi kategorii gminnej są wąskie i pojazdy dwunastometrowe, obojętnie ekologiczne czy spalinowe, mają problem z przejazdem. Jeżeli chodzi o województwo małopolskie, transport na terenie Podtatrza, Podhala musi stać się jak najbardziej ekologiczny. Zmiany taboru, które teraz tam następują, to z naszej perspektywy minimum norma Euro 6” - podkreślił ekspert.

Kongres Krynica Forum pod hasłem „O Polsce na poważnie” odbywał się w dniach 28-30 października w Krynicy Zdrój w woj. małopolskim.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 04.11.2025, 15:47
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ