Newsletter

Bank Pekao S.A. tokenizuje dzieła sztuki

26.10.2022, 08:00aktualizacja: 26.10.2022, 08:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
Bank Pekao S.A. przekaże swoim najzamożniejszym klientom 440 unikalnych kart kredytowych, na które przeniesiono 440 fragmentów obrazu artysty Rafała Bujnowskiego. „Otwieramy się na rosnącą grupę młodych klientów, oczekujących najnowszych rozwiązań technologicznych” – mówił Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao S.A. nadzorujący Pion Bankowości Prywatnej i Produktów Inwestycyjnych.

Każdy fragment obrazu został stokenizowany na bazie technologii blockchain do postaci NFT. W efekcie powstały niewymienialne tokeny. Koncepcja połączenia fragmentów dzieła sztuki z kartą kredytową powstała w ramach projektu „Unique”, realizowanego przez Bank Pekao przy współpracy z operatorem technologii płatniczych firmą Mastercard oraz startupem SmartVerum, specjalizującym się w tokenizacji sztuki.

„Jest to innowacyjne i unikalne rozwiązanie, które skupia uwagę całego świata technologii płatniczych” – zapewniał podczas prezentacji projektu dyrektor generalny Mastercard Polska Bartosza Ciołkowskiego.

Jarosław Fuchs podkreślał, że istotą nowego produktu jest połączenie klasycznej bankowości i świata sztuki z nowoczesnymi technologiami.

„Usługa private banking, bazująca na wieloletnich relacjach i zaufaniu, podąża obecnie w nowych, nieznanych kierunkach, ale przede wszystkim otwiera się na rosnąca grupę młodych klientów oczekujących najnowszych rozwiązań technologicznych” – mówił Jarosław Fuchs.

Z kolei według Bartosza Ciołkowskiego, nowa oferta realizuje dwa współczesne trendy – minimalizację oraz personalizację, której wyrazem jest dążenie do posiadania „czegoś, co nas wyróżnia, a co może być stworzone w oparciu o dane”.

Stokenizowane i przeniesione na karty kredytowe Pekao dzieło sztuki to fragmenty obrazu Rafała Bujnowskiego „Ściana pracowni”. Jak mówił artysta, dzięki udziałowi w projekcie jego obraz „wzbogaca się o kolejne warstwy znaczeń”.

„Jest to tez okazja do popularyzacji sztuki konceptualnej” – powiedział Rafał Bujnowski, zapowiadając, że beneficjentem jego współpracy z bankiem będzie fundacja Dzielna, której jest współzałożycielem.

Zdaniem Bartosza Bilickiego, założyciela startupu SmartVerum, projekt „Unique” jest ryzykowny i pionierski w obecnych warunkach regulacyjnych. Wyraził jednak przekonanie, że w ciągu dwóch lat koncepcję tokenizacji dzieł sztuki podejmą również inne banki.

„Tokenizacja sztuki, przeniesienie jej ze świata realnego do cyfrowego to długotrwały proces technologiczny i koncepcyjny” – mówił Bartosz Bilicki, podkreślając, że ważnym elementem prac nad projektem były kwestie bezpieczeństwa i dostosowanie się do wymogów banku.

Jarosław Fuchs podkreślał, że stworzone w ramach projektu tokeny będą miały wyłącznie wymiar marketingowy i ze względu na ograniczenia prawne nie będą przedmiotem handlu.

„Otoczenie prawne nie do końca pozwala nam zrealizować wszystkie nasze zamiary, ale realizując projekt bank przygotowuje się na zmiany w tym zakresie, jakie będą wymuszone przez rozwój technologii i rynku finansowego” – mówił wiceprezes Pekao.

Zapowiedział kolejne projekty i rozwijanie tej „nowej gałęzi biznesu” przez bank.

Według niego, punktem wyjścia do realizacji projektu była świadomość, że klienci usługi private banking w Pekao bardzo mocno inwestują w sztukę. Inspiracją była też trwająca już od 40 lat współpraca banku z przedstawicielami polskiej szkoły plakatu.

Oferowane przez bank karty kredytowe będą ważne przez trzy lata, ale po tym czasie każdy z tych plastikowych kawałków plastiku pozostanie unikatowym, niepowtarzalnym dziełem sztuki, które oprawione w ramki będzie mogło zawinąć na ścianach w domach klientów banku.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 26.10.2022, 08:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ