Newsletter

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

12.10.2020, 11:23aktualizacja: 12.10.2020, 11:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PKP Intercity
PKP Intercity
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany oraz czyszczony po zakończeniu przejazdu. Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust i nosa.

Wystąpienie epidemii i związane z tym ograniczenia w sferze publicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie na podróżowanie, a jednocześnie pociągnęły za sobą konieczność modyfikacji procedur bezpieczeństwa, co ważne, z uwzględnieniem sytuacji, która dotąd nie miała miejsca nie tylko na kolei, lecz także w skali globalnej. PKP Intercity już na samym początku opracowało i wdrożyło plany, zapewniające ciągłość działania spółki i realizacji przewozów oraz wysoki poziom bezpieczeństwa – pasażerów i pracowników spółki.

PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. W pociągach został wprowadzony obowiązek rezerwacji miejsc. Jednocześnie podróż może odbywać nie więcej niż 100 proc. liczby miejsc siedzących. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.

Bezpieczny pasażer

W komunikacji publicznej, a w tym w pociągach, obowiązuje zakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo – swoje oraz współpasażerów – PKP Intercity w komunikatach na pokładach pociągów przypomina o konieczności wypełniania tego obowiązku podczas trwania całej podróży.

W sytuacji wielokrotnego uchylania się od obowiązku zakrywania ust i nosa podczas podróży na wezwanie drużyny konduktorskiej, z wyłączeniem przypadków przewidzianych w przepisach, może dojść do interwencji służb porządkowych. Od połowy czerwca PKP Intercity odnotowało blisko 90 zdarzeń wymagających interwencji policji do pasażerów nierespektujących obowiązku zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniają zaostrzone, i restrykcyjnie przestrzegane, procedury związane z codzienną obsługą taboru. Prowadzono dezynfekowanie kluczowych miejsc i elementów wyposażenia wagonów, z którymi podróżny mają bezpośredni kontakt, m.in. klamek, poręczy, uchwytów, przycisków sterowania drzwiami, czy toalet - warto zaznaczyć, że aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami do wagonowych drzwi, wprowadzono ich automatyczne otwieranie. Proces czyszczenia i dezynfekcji składów jest prowadzony na teren całej Polski i wszystkich zakładów spółki, dzięki temu każdy pociąg jest odpowiednio przygotowywany przed i po każdym kursie.

Od marca do sierpnia 2020 wykonano 139 161 dezynfekcji wagonów i 40 229 lokomotyw/członów sterowniczych EZT.

PKP Intercity opracowało i udostępniło na swojej stronie specjalny poradnik pasażera pn. „Jak podróżować z PKP Intercity podczas epidemii?” https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.

Do tej pory nie odnotowano przypadku, w którym zakażenie koronawirusem byłoby następstwem podróży pociągami PKP Intercity.

Szybko i bezpiecznie po bilet

PKP Intercity podjęło szereg działań sprzyjających przestrzeganiu zaleceń mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2, w tym zachowaniu dystansu społecznego i unikaniu bezpośredniego kontaktu. Kluczowym działaniem było zachęcanie podróżnych do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator. W ślad za tym poszły konkretne rozwiązania. 5 sierpnia br. weszła w życie zmiana w regulaminie, która m.in. skróciła czasy na zakup, zwrot i wymianę biletów z systemu e-IC. Dotychczas obowiązujące 15 min na zakup i zwrot oraz 30 min na wymianę biletu zostały skrócone do 5 min przed odjazdem pociągu (z wyjątkiem sprzedaży niektórych biletów w komunikacji międzynarodowej - wagony sypialne i z miejscami do leżenia; a także zwrotów biletów w komunikacji międzynarodowej).

PKP Intercity ukończyło także prace nad udostępnieniem rezerwacji miejscówek do biletów okresowych w aplikacjach IC Mobile Navigator i SkyCash na przejazdy w pociągach TLK oraz IC. Zmiana ta - również dostępna od 5 sierpnia br. - jest ułatwieniem przygotowanym szczególnie dla pasażerów korzystających z biletów odcinkowych, a więc dla tych, którzy nie zawsze mają możliwość wcześniejszego precyzyjnego wybrania połączenia.

Ponadto na pokładach pociągów i w kasach biletowych przewoźnik wprowadził możliwość płatności zbliżeniowo kartą do 100 zł bez konieczności weryfikacji PIN.

Wdrożone zostały zmiany w algorytmie dotyczącym zasad przydzielania miejsc w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nowe rozwiązanie pozwoli na równomierne rozmieszczenie zarezerwowanych miejsc w wagonach. W pierwszej kolejności w wagonie lub pociągu rezerwowane są skrajne miejsca w kolejnych przedziałach. Po zajęciu tych miejsc dopełniane są kolejne przedziały. W efekcie podróżni będą rozmieszczani w miarę równomiernie we wszystkich wagonach. Nowy sposób przydzielania miejsc obowiązuje na połączenia, które są realizowane od 18 września br. Rozwiązanie to będzie w pełni widoczne od 18 października br., co ma związek z 30-dniowym okresem przedsprzedaży na przejazdy w relacjach krajowych.

Niezależnie od dotychczas wprowadzanych zmian i udogodnień prowadzone są prace w kierunku powstania całkowicie nowego systemu sprzedaży biletów. W tym celu został ogłoszony dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami.

Zasady bezpieczeństwa

Powzięcie szczególnych środków ostrożności, wprowadzenie nowych procedur wewnętrznych oraz zasad podróżowania pozwoliło na zapewnienie bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa w pociągach PKP Intercity. Obecnie do dyspozycji pasażerów jest już ponad 400 połączeń PKP Intercity. Zapewnienie bezpieczeństwa to niezmiennie jeden z priorytetów dla PKP Intercity. Jego realizacja przekłada się nie tylko na działania całej spółki, lecz także postawę pracowników, którzy każdego dnia pełnią swoją służbę – na pokładach pociągów, na dworcach, zapleczach technicznych i w biurach – ze świadomością spoczywającej na nich odpowiedzialności. Zaangażowanie i współdziałanie wszystkich ludzi PKP Intercity sprawia, że nawet w tak trudnym okresie, można bezpiecznie podróżować koleją.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.10.2020, 11:23
Źródło informacji PKP Intercity
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ