Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Bittel, który wziął udział w panelu „Kolej zmienia się dla ludzi – bezpieczeństwo, ekologia i CSR” podkreślił, że jeszcze do niedawna polska kolej nie kojarzyła się z ekologią. „Wiemy, że tereny kolejowe są zanieczyszczone, wiemy jakie są problemy z inwestowaniem na gruntach okołokolejowych. Była to naturalna tendencja gospodarki socjalistycznej, która nie zwracała uwagi na ten szczegół. Dziś to się zmieniło” – mówił wiceminister.
Według Bittela kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej ekologiczna. „Podstawowym wyznacznikiem tej zmiany jest tabor. Dziś np. nie wyobrażamy sobie wagonów z odpływem na zewnątrz. Każdy nowy pociąg musi być wyposażony w toalety bezodpływowe” – tłumaczył wiceminister.
Wiceszef resortu infrastruktury zwrócił uwagę, że ekologia to też innowacje i inwestycje ograniczające zużycie energii i ograniczające hałas. „To także konstrukcja torów, szyny bezstykowe, ekrany dźwiękochłonne i zabezpieczenia przed hałasem, to jest ekologia i mniejsza uciążliwość dla otoczenia. Monobloki i wkładki, na które teraz stawia UE, to też jest ekologia” – wyliczał Bittel.
Wiceminister podkreślił, że „kolej dostosowuje się do wymagań związanych z ekologią i dzięki temu w konkurencji na najbardziej ekologiczny środek transportu wygrywa i będzie jeszcze wygrywała przez długie lata”.
Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego zwrócił uwagę, że transport kolejowy jest ekologiczny, „bo aż 60 proc. tego co jest przewożone koleją jest przewożone lokomotywami z napędem elektrycznym”. Dodał jednak, że kolej musi współpracować z innymi środkami transportu, ale musi też być dla nich konkurencyjna.
Mówił o tym także prezes PKP Intercity Marek Chraniuk zapowiadając kontynuację współpracy z przewoźnikami autobusowymi. „To bardzo ważne, żeby pasażer, który planuje podróż wiedział, że dojedzie na określonym odcinku pociągiem i autobusem, w obie strony, i na tym samym bilecie” – tłumaczył Chraniuk. Zapowiedział przy tym, że spółka myśli o rozszerzeniu oferty, „żeby ktoś kto na danym odcinku korzysta z wielu rodzajów transportu mógł to robić na jednym bilecie”.
Prezes PKP mówił też krzywdzących stereotypach dotyczących podróżowania koleją. „Osoby, które podróżowały koleją kilka lat temu być może mają w pamięci obraz przepełnionych i spóźniających się pociągów – to się zmieniło. Staramy się teraz patrzeć oczami pasażera, eliminować bariery, reagować na potrzeby i pomagać pasażerom” – podkreślał Chraniuk.
Tomasz Miszczuk, członek zarządu PKP S.A. przyznał, że kolej przez lata nauczyła się nie walczyć o pasażera, „bo koleją się jeździło, kolej była i funkcjonowała sama w sobie”. Zaznaczył jednak, że czasy się zmieniły i kolej musi zacząć walczyć o pasażera na wielu polach. „Jako kolej musimy oferować usługę zintegrowaną. Dziś nikt takich rozproszonych usług nie potrzebuje. Ludzie chcą dojechać od drzwi do drzwi. Kolej jest centralnym punktem, który może to zorganizować” – mówił Miszczuk.
Jego zdaniem PKP musi przestawić myślenie w kierunku myślenia proklienckiego, żeby „stworzyć cały system kolei, która będzie wygodna i sprawi, że pasażer sprawnie i na czas dotrze do swojej destynacji”.
Podczas panelu zwracano też uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Prezes UTK zauważył, że biorąc pod uwagę cały transport lądowy kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Świadczą o tym statystyki wypadków. „W 2018 było łącznie 652 takich zdarzeń, z czego 2/3 to wypadki przejazdowe lub związane z przebywaniem w miejscach niedozwolonych” – mówił Góra. Dodał, że z roku na rok jest ich coraz mniej, a obecnie „są one na najniższym poziomie odkąd prowadzimy statystyki”.
W I Kongresie Rozwoju Kolei wzięło udział kilkuset osób, w tym przedstawiciele rządu, władze spółek kolejowych, liderzy opinii publicznej oraz przedstawiciele świata nauki i władz samorządowych. Inauguracyjną edycję Kongresu, która odbywała się pod hasłem „Przyszłość i Perspektywy” zorganizowały wspólnie PKP S.A., PKP Cargo, PKP Intercity oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.01.2019, 12:21 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
FPP: paragonowa biurokracja kontra cyfrowa rzeczywistość
Pracownicy i pracodawcy muszą gromadzić papierowe paragony, by udokumentować wydatki na posiłki w ramach benefitów żywieniowych, mimo że firmy od dawna stosują znacznie prostszy i nowocześniejszy mechanizm kontroli. Ten zbędny – zdaniem FPP, wymóg szczególnie kontrastuje z podejściem państwa do innych świadczeń społecznych, gdzie beneficjenci nie muszą w jakikolwiek sposób dokumentować swoich wydatków. Federacja Przedsiębiorców Polskich apeluje o naprawę tych przestarzałych przepisów.- 23.12.2024, 12:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich
-
Image
Prezes Taurona: dystrybucja to rdzeń biznesowy naszej firmy (komentarz ekspercki) PAP
Osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2040 roku, 60 mld zł inwestycji w segment dystrybucyjny i ponad 6 GW mocy zainstalowanych w odnawialnych źródłach i magazynach energii do 2035 roku - to kluczowe elementy nowej strategii Grupy TAURON na lata 2025-2035. „Zainwestujemy bardzo dużo pieniędzy w dystrybucję. To rdzeń biznesowy naszej firmy, który ma ogromny wpływ na rozwój regionów, gospodarki. Mocno stawiamy na ten segment” - podkreślił Grzegorz Lot, prezes TAURON Polska Energia.- 23.12.2024, 12:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom