Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W pierwszej kolejności zastanówmy się czym różni się budowa lawety od autolawety.
Nazwy te w języku potocznym są często używane wymiennie – tym samym samochód pomocy drogowej nazywany jest "lawetą", chociaż de facto jest to z reguły autolaweta. Czyli pojazd przystosowany do przewożenia innych pojazdów, w którym przestrzeń transportowa jest integralną częścią pojazdu.
Lawetą nazywamy przyczepę, która może być doczepiona do każdego pojazdu wyposażonego w hak holowniczy.
Budowa lawety – jak powinna być skonstruowana
Istnieje szereg elementów, które potrzebne są, aby laweta mogła spełniać swoje zadania.
Pierwszym z nich jest wyciągarka samochodowa, która ułatwia wciąganie i umieszczanie pojazdów na lawecie. Wyciągarka w szczególności przydaje się w momencie, gdy na lawecie musimy umieścić uszkodzony samochód.
Powierzchnie lawety najczęściej wykonuje się z aluminium, stali nierdzewnej lub stali ocynkowanej. W powierzchni lawety muszą znaleźć się specjalne otwory techniczne, które umożliwiają przymocowanie transportowanego pojazdu lub towaru do przestrzeni transportowej lawety. Wykorzystywane są w tym celu specjalne pasy z metalowymi okuciami i ściągaczami, które służą do napięcia pasów i prawidłowego zabezpieczenia ładunku.
Należy pamiętać, że jest to element obowiązkowy w każdej lawecie – przypięcie pasami transportowanego pojazdu jest wymagane prawnie i nie można poruszać się po drogach publicznych bez wykonania tej czynności.
Dodatkowo laweta, a w zasadzie autolaweta, może być wyposażona w hak holowniczy, który umożliwia podpięcie do pojazdu kolejnej przyczepy transportowej, w tym kolejnej lawety.
Rodzaje autolawet
Autolawety możemy podzielić na dwie kategorie ze względu na to, jaka jest budowa lawety, a w zasadzie sposób załadunku pojazdów. Pierwszy rodzaj jest tym bardziej powszechnym i można przyjąć, że "standardowym".
W przypadku większości lawet i autolawet pojazdy umieszczane są na ich powierzchni za pomocą najazdów, które wysuwane są ręcznie lub automatycznie i tworzą niejako rampę, po której samochód może zostać wprowadzony lub wciągnięty za pomocą wyciągarki.
Drugim rodzajem lawet, są te wyposażone w platformę napędzaną hydraulicznie, która w całości opada do ziemi i umożliwia najechanie na nią pojazdem. Taka wersja jest o wiele wygodniejsza w obsłudze, gdyż rozwiązanie to ułatwia w stopniu znaczącym załadunek pojazdu na lawetę, niemniej jednak jest to rozwiązanie rzadziej spotykane ze względu na jego stosunkowo wysoką cenę.
Rozróżnić możemy również rodzaje wyciągarek, dzieląc je na te elektryczne oraz spalinowe. W drugim przypadku mają one znacznie większą moc, pozwalając bez problemu wciągnąć na lawetę pojazdy o większej masie całkowitej.
Podsumowując, wybierając lawetę musimy zastanowić się w jaki sposób będziemy jej użytkować i jakiego rodzaju pojazdy będziemy na niej przewozić. Na tej podstawie wybrać taką konstrukcję, która najlepiej spełni nasze oczekiwania.
Artykuł powstał przy współpracy z Prilo.com - transport aut (więcej na: https://prilo.com/pl/).
Źródło informacji: Prilo
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.11.2022, 16:14 |
Źródło informacji | Prilo |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |