Newsletter

Centrum Utrzymania Taboru Polregio w Skarżysku-Kamiennej to 100 nowych miejsc pracy

30.03.2023, 19:40aktualizacja: 31.03.2023, 10:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
W Skarżysku-Kamiennej zostało otwarte Centrum Utrzymania Taboru Polregio. Jest to nowoczesny kompleks serwisowo-naprawczy dla pojazdów kolejowych, w którym pracę znajdzie ponad 100 osób. Inwestycja kosztowała blisko 50 mln złotych, a jej budowa trwała niecały rok.

Hala Centrum Utrzymania Taboru Polregio, która powstała na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” w Skarżysku-Kamiennej, ma za zadanie przede wszystkim naprawiać tabor kolejowy. Nowoczesny kompleks o długości 110 metrów mieści dwa kanały rewizyjne, dodatkowy tor naprawczy oraz zaplecze warsztatowe i socjalno-biurowe. Obiekt spełnia wyśrubowane wymogi pod względem ekologii i oszczędności energii. W budynku funkcjonuje m.in. instalacja fotowoltaiczna wraz z magazynem energii, a wentylacja jest wyposażona w urządzenia do odzysku ciepła. 

„Stawiamy na kolej w Polsce. Jej renesans to nie tylko modernizacja infrastruktury i zakup nowych pojazdów, ale również inwestycje w nowoczesne centra utrzymania taboru. Projekt zrealizowany w imponującym tempie na zamówienie spółki Polregio, oznacza dla miasta Skarżysko-Kamienna i największego przewoźnika regionalnego nowy impuls do rozwoju” – stwierdził podczas uroczystego otwarcia inwestycji Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dodał, że ta inwestycja to dobry przykład współpracy spółki Polregio i władz samorządowych woj. świętokrzyskiego.

Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio podkreślił, że otwarcie Centrum „to historyczny moment dla Polregio i kolei w Polsce”. Szef największego polskiego przewoźnika kolejowego przypomniał, że „blisko 140 lat temu w Skarżysku-Kamiennej na trasę wyruszył pierwszy parowóz, a 40 lat później pierwszy nowy parowóz w historii niepodległej Polski”. 

„Dzisiaj zapisujemy kolejną kartę w historii polskiej kolei. Do nowej hali na przeglądy trafi część z nawet 200 nowych EZT-ów, które otrzymamy w latach 2025-26. Konsekwentnie inwestujemy miliardy złotych w nowoczesną kolej regionalną” – oświadczył podczas otwarcia Centrum Artur Martyniuk. Uzupełnił, że w nowym obiekcie będą serwisowane pociągi Polregio z województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego oraz tabor innych operatorów.

„Bardzo się cieszę, że w ostatnim czasie w moim rodzinnym mieście udało się zrealizować tak wiele cennych inwestycji kolejowych. Zarówno w infrastrukturze bezpośrednio służącej pasażerom jak nowy dworzec kolejowy i jego najbliższe otoczenie: przejścia pieszo-rowerowe oraz zmodernizowane perony, ale także tam, gdzie pasażer pociągu ich nie dostrzega. Takimi właśnie są stacje techniczno-postojowe czy punkty utrzymaniowe” - przyznał Andrzej Bętkowski, marszałek woj. świętokrzyskiego. 

Hala Centrum Utrzymania Taboru Polregio jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Jak przekazał Robert Zaborski, dyrektor Świętokrzyskiego Zakładu Polregio, w hali - oprócz standardowo wykonywanych przeglądów składów kolejowych na poziomie P1 oraz P2 - planowane jest wykonanie ok. 150 przeglądów na 3. poziomie utrzymania, a także minimum 37 napraw rewizyjnych P4 do 2030 roku.

„Dodać należy, że na ukończeniu już również budowa przejazdowej myjni dla pojazdów kolejowych. Ze stanowiskami mycia podwozia i wodowania taboru; z instalacją wtórnego wykorzystania wód przemysłowych, jak również wód opadowych” – powiedział Robert Zaborski.

Centra utrzymania taboru stanowią istotną część wieloletniego planu rozwoju spółki. Inwestycja w Skarżysku-Kamiennej to krok milowy w realizacji strategii Polregio, jaką jest zwiększenie efektywności w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. „Dzięki nowej hali spółka zwiększy potencjał do rozwoju zarówno w realizacji umów z województwami, jak i działalności komercyjnej” – powiedział Artur Martyniuk.

Pod koniec stycznia br. spółka podpisała umowy ramowe z czterema producentami taboru (Pesa, Newag, FPS Cegielski, Stadler) na zakup do 200 nowych pociągów za kwotę ponad 7 mld zł. Pierwsze dostawy pojazdów są planowane w 2025 r.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.03.2023, 19:40
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ