Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekty ustaw:
- o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
- o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy o świadczeniach emerytalnych;
- o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
Rząd podjął uchwałę w sprawie reformy zarządzania mieniem państwowym.
Rada Ministrów przyjęła założenia reformy systemu budżetowego.
Rząd przyjął pakiet pomocy humanitarnej na Bliskim Wschodzie w roku 2017.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją o stanie zaawansowania prac nad pakietem regulacji dotyczących reformy służby zdrowia wraz z harmonogramem ich realizacji.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.
W projekcie wskazano okres, w jakim ZUS i KRUS będą mogły żądać zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, np. zasiłku chorobowego, macierzyńskiego czy opiekuńczego.
Na podstawie obowiązujących przepisów należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń przedawniają się po 10 latach, licząc od dnia uprawomocnienia się decyzji ustalającej te należności. Oznacza to, że ZUS i KRUS nie są ograniczone jakimkolwiek terminem do wydania decyzji zobowiązującej do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Dlatego dodano przepis, że w przypadku osoby, która pobrała nienależne świadczenie, decyzja zobowiązująca do jego zwrotu nie może być wydana później niż w ciągu 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który je pobrano. Oznacza to, że ograniczono okres na wydanie decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia do 5 lat od ostatniego dnia nienależnie pobranego świadczenia.
Rozwiązanie to będzie korzystne dla świadczeniobiorców, bo roszczenia ZUS i KRUS, dotyczące nienależnie pobranych świadczeń, zostaną ograniczone w czasie. Regulacja taka powinna poprawić zaufanie obywateli do państwa.
Nowa regulacja ma obowiązywać po 14 dniach o daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.
Po śmierci osoby niepełnosprawnej/zależnej jej opiekun, który utraci prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, będzie mógł ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych oraz świadczenie przedemerytalne. Rozwiązanie to poprawi sytuację opiekunów po śmierci podopiecznych i ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
W wielu przypadkach opieka nad osobami niepełnosprawnymi/zależnymi spada na ich bliskich, zwłaszcza przy braku wystarczającej opieki instytucjonalnej, i często wymaga od nich rezygnacji z pracy. Po śmierci podopiecznego takie osoby zostają bez środków do życia i często bez możliwości podjęcia zatrudnienia, z uwagi np. na brak kwalifikacji lub długą nieobecność na rynku pracy. Dlatego zasadne jest traktowanie takiej formy aktywności jako zatrudnienia, a w konsekwencji umożliwienie nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz świadczenia przedemerytalnego osobom, które w związku ze śmiercią podopiecznego utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna.
Opiekunowie osób niepełnosprawnych/zależnych po ich śmierci będą mogli się zarejestrować w urzędzie pracy i otrzymać zasiłek dla bezrobotnych.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, do okresu uprawniającego do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych, czyli do 365 dni w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających rejestrację osoby w urzędzie pracy jako bezrobotnej, zaliczany będzie okres pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna. Możliwe to będzie mimo nieodprowadzania składek na Fundusz Pracy, jeżeli utrata prawa do ww. świadczenia lub zasiłków była spowodowana śmiercią osoby, nad którą sprawowano opiekę.
Opiekunowie osób niepełnosprawnych/zależnych po ich śmierci będą mogli ubiegać się o świadczenie przedemerytalne.
W projekcie nowelizacji ustawy o świadczeniach przedemerytalnych wskazano, że aby otrzymać to świadczenie, należy łącznie spełnić następujące warunki:
- zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy w ciągu 60 dni od dnia ustania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna;
- do dnia rejestracji przez co najmniej 365 dni należy nieprzerwanie pobierać świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna;
- do dnia ustania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna – trzeba mieć ukończone co najmniej 55 lat (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni);
- trzeba legitymować się okresem uprawniającym do emerytury: w przypadku kobiet – co najmniej 20 lat, a w przypadku mężczyzn - co najmniej 25 lat;
W latach 2017–2027 na te formy pomocy trzeba będzie przeznaczyć z Funduszu Pracy 1 027,5 mln zł. Szacuje się, że tym okresie z tego wsparcia skorzysta ok. 122,3 tys. osób.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, przedłożony przez ministra zdrowia.
Projekt nowelizacji ustawy dostosowuje polskie prawo do europejskich przepisów dotyczących szczegółowych wymagań związanych z transportem morskim płynnych olejów i tłuszczów. Dotyczy to także wymagań higienicznych w odniesieniu do transportu morskiego surowego cukru (luzem). Zmiany mają na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności.
Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła założenia do reformy systemu budżetowego, przedłożone przez ministra finansów.
Prowadzenie przez rząd polityki odpowiadającej na wyzwania przyszłości i ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów wymaga utrzymania stabilnych finansów publicznych oraz nowoczesnego planowania budżetowego, które wspierałoby realizację celów strategicznych i priorytetów rozwojowych w perspektywie wieloletniej.
Polska nie ma skutecznych narzędzi prowadzenia polityki budżetowej, wykraczającej poza horyzont jednego roku oraz zapewniających efektywną i racjonalną alokację środków publicznych w kolejnych latach budżetowych. Powoduje to trudności z planowaniem realizacji wielu zadań państwa (zwłaszcza w perspektywie długookresowej), których przezwyciężenie wymaga zmian w systemie zarządzania finansami publicznymi.
Według ministra finansów, zapewnienie długookresowej stabilności finansów publicznych, bardziej racjonalnego wydatkowania środków publicznych i efektywniejszego zarządzania finansami publicznymi – wymaga zreformowania systemu budżetowego.
Reforma systemu budżetowego powinna obejmować:
- wprowadzenie średniookresowych ram budżetowych
Mechanizmy zarządzania wydatkami publicznymi powinny obejmować planowanie wieloletnie w formie średniookresowych ram budżetowych, które będą stanowić (w poszczególnych latach) podstawę do przygotowania projektu ustawy budżetowej. Średniookresowe ramy budżetowe będą podstawowym instrumentem koordynacji – w obszarze wydatków publicznych – w odniesieniu do zadań kontynuowanych i nowych.
- integrację procesów planowania wieloletniego i rocznego – zmiana przebiegu procesu budżetowego
Integracja procesów planowania wymaga rozróżnienia polityki fiskalnej i polityki budżetowej. Rolę podstawowego instrumentu polityki budżetowej powinny odgrywać wieloletnie założenia polityki budżetowej. Dokument ten – przyjmowany przez rząd łącznie z Programem konwergencji (w ramach zreformowanego Wieloletniego Planu Finansowego Państwa) – powinien określać kluczowe założenia polityki budżetowej w perspektywie średniookresowej, w tym wstępne limity wydatków na poszczególne obszary działalności państwa oraz nowe kategorie wydatków, które zostałyby sprecyzowane na kolejnych etapach planowania budżetowego. Oznacza to, że w procesie planowania budżetowego konieczne będzie rozróżnienie wydatków kontynuowanych (wynikających z realizacji polityk i programów rządowych) i nowych wydatków (przeznaczonych na nowe polityki i programy). Pozwoli to na bardziej spójne i racjonalne zarządzanie stroną wydatkową budżetu państwa.
- redefinicję roli rządu, ministra finansów i pozostałych ministrów w procesie ustalania budżetu
Rada Ministrów powinna decydować o priorytetach wydatkowych państwa oraz o podziale środków i limitach wydatkowych – na możliwie wczesnym etapie procesu budżetowego, czyli w momencie przyjmowania wieloletnich założeń polityki budżetowej. Rola ministra finansów polegać ma przede wszystkim na prowadzeniu negocjacji budżetowych w sposób zapewniający stabilność finansów publicznych i pełną kontrolę wydatków oraz realizację priorytetów rządu. Natomiast pozostali ministrowie powinni zyskać większą elastyczność w wydatkowaniu przyznanych im środków, co wzmocni ich odpowiedzialność za efektywną realizację priorytetów rządu.
- zniesienie podwójnego sposobu klasyfikowania wydatków (w układzie zadaniowym i tradycyjnym) oraz wprowadzenie jednolitej klasyfikacji o charakterze zadaniowym (programowym) i nowego podziału budżetu państwa
Efektywne zarządzanie wydatkami wymaga zniesienia podziału na budżetowanie tradycyjne i zadaniowe. Powinna je zastąpić klasyfikacja zadaniowa (funkcjonalno-programowa), która sprzyja efektywnemu planowaniu i racjonalizacji wydatków. Klasyfikacja ta powinna być powiązana z nowym podziałem budżetu państwa.
- uporządkowanie systemów zbierania danych – sprawozdawczości budżetowej i sprawozdawczości finansowej
Sprawozdawczość budżetowa powinna koncentrować się na informacji o planowanych i wykonanych wydatkach budżetowych oraz ich efektach. Z kolei zwiększenie przejrzystości i rzetelności informacji o stanie finansów publicznych wymaga oparcia planowania, wykonania i sprawozdawczości budżetowej na informacji pochodzącej bezpośrednio z systemu rachunkowości publicznej.
- instytucjonalizację i włączenie do procesu budżetowego przeglądów wydatków ze środków publicznych oraz innych instrumentów zwiększających efektywność wydatkowania tych środków
Przeglądy wydatków budżetowych – jako niezbędne wsparcie dla efektywnej alokacji wydatków publicznych w perspektywie wieloletniej – muszą być stałym elementem procesu budżetowego.
W założeniach przedstawiono jedynie koncepcję nowego systemu budżetowego. Na ich podstawie minister finansów przygotuje szczegółowe rozwiązania legislacyjne, oraz przedstawi harmonogram ich wdrażania.
# # #
Rada Ministrów przyjęła pakiet pomocy humanitarnej na Bliskim Wschodzie w roku 2017, przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.
Kwestia bezpośredniego udzielania pomocy humanitarnej w krajach dotkniętych skutkami wojny domowej w Syrii jest priorytetem rządu. Dlatego kwota polskiej pomocy humanitarnej udzielanej krajom Bliskiego Wschodu wzrośnie. Umocni to pozytywny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego donatora.
Plan działań na 2017 r. zakłada stworzenie pakietu pomocowego obejmującego:
- finansowanie drugiej transzy projektów pomocy bezpośredniej na rzecz uchodźców i ludności lokalnej realizowanych przez polskie organizacje pozarządowe w krajach sąsiadujących z Syrią;
- finansowanie dodatkowych projektów pomocy bezpośredniej w drugiej połowie 2017 r. w celu wsparcia uchodźców, osób przesiedlonych i ludności lokalnej;
- kontynuację – zgodnie z deklaracją premier Beaty Szydło – wspólnego polsko-niemieckiego przedsięwzięcia na rzecz wsparcia edukacji dzieci uchodźców i ludności lokalnej w Libanie;
- umożliwienie polskim organizacjom pozarządowym udziału w postępowaniach dotacyjnych organizowanych przez m.in. Komisję Europejską oraz Organizację Narodów Zjednoczonych poprzez sfinansowanie ewentualnego wkładu własnego niezbędnego podczas starania się o fundusze;
- realizację projektów pomocy bezpośredniej przez polskie placówki dyplomatyczne na Bliskim Wschodzie;
- realizację działań pomocowych w regionach kryzysów humanitarnych w obszarach trudno dostępnych ze względów bezpieczeństwa za pośrednictwem wyspecjalizowanych agend i organizacji humanitarnych. W 2017 r. w tym celu planowane są wpłaty na rzecz Regionalnego Funduszu Powierniczego UE w Odpowiedzi na Kryzys Syryjski (MADAD), Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża oraz Biura Wysokiego Szczebla NZ ds. uchodźców (UNHCR).
Niezależnie od nadzwyczajnego zaangażowania w pomoc humanitarną na Bliskim Wschodzie konieczne jest wypełnienie zobowiązań III Konferencji ONZ ws. Finansowania na rzecz Rozwoju, zakładającej dążenie do osiągnięcia przez Polskę poziomu 0,33% Dochodu Narodowego Brutto środków przeznaczanych na oficjalną pomoc rozwojową do roku 2030. Począwszy od roku 2016, zakładany jest coroczny wzrost rezerwy celowej przeznaczonej na współpracę rozwojową.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie reformy zarządzania mieniem państwowym, przedłożoną przez ministra skarbu państwa.
Realizowana w poprzednich latach strategia Ministerstwa Skarbu Państwa nastawiona na prywatyzację i komunalizację mienia, powinna ustąpić miejsca efektywnemu zarządzaniu majątkiem państwa, koncentrować się na profesjonalizacji i aktywizacji nadzoru właścicielskiego, a także wspierać działania zapewniające uzyskiwanie efektów synergii w celu budowania wartości tego majątku z myślą o przyszłych pokoleniach Polaków.
Istotnym elementem reformy ma być w szczególności likwidacja Ministerstwa Skarbu Państwa i przekazanie wybranych kompetencji dotyczących nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa będących w nadzorze Ministerstwa Skarbu Państwa do wyspecjalizowanego podmiotu.
Rada Ministrów upoważniła ministra skarbu państwa do podjęcia i prowadzania prac nad reformą zarządzania mieniem państwowym. Jednocześnie przyjęła harmonogram prac nad reformą zarządzania tym mieniem.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.07.2016, 18:28 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |