Newsletter

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

29.09.2015, 17:42aktualizacja: 29.09.2015, 17:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na rok 2016.

Rada Ministrów zaakceptowała Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2016-2019.

Przyjęto dokument: Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2016-2018.

Ponadto rząd zaakceptował:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach

- publicznych oraz niektórych innych ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2016, przedłożony przez ministra finansów.

W projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. zaplanowano:

- dochody budżetu państwa – 296.879.236 tys. zł,

- wydatki budżetu państwa – 351.499.236 tys. zł,

- deficyt budżetu na kwotę nie większą niż 54.620.000 tys. zł.

Projekt ustawy budżetowej na 2016 r. uwzględnia także budżet środków europejskich, w którym zaplanowano: dochody w wysokości 62.399.264 tys. zł, wydatki w wysokości 71.640.528 tys. zł oraz ujemny wynik budżetu środków europejskich w wysokości 9.241.264 tys. zł.

Potrzeby pożyczkowe netto oraz przychody i rozchody budżetu państwa

W 2016 r. zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 54.620,0 mln zł, deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 9.241,3 mln zł oraz pozostałe potrzeby pożyczkowe netto w kwocie 9.868,0 mln zł.

W rezultacie planowane w 2016 r. potrzeby pożyczkowe netto ukształtują się na poziomie 73.729,3 mln zł. Planuje się, że finansowanie krajowe potrzeb pożyczkowych netto ukształtuje się na poziomie 47.596,8 mln zł, a finansowanie zagraniczne wyniesie 26.132,5 mln zł.

Założono, że kwota łącznych przychodów i rozchodów (krajowych, zagranicznych oraz z prywatyzacji) w 2016 r. – bez uwzględniania zobowiązań finansowych zaciąganych i spłacanych w tym samym roku budżetowym oraz operacji finansowych dokonywanych między rachunkami ministra finansów – wyniesie odpowiednio 348.557,8 mln zł i 284.696,5 mln zł.

Sektor finansów publicznych

Deficyt sektora finansów publicznych w 2016 r. wg metodyki krajowej planowany jest na poziomie 69,9 mld zł, tj. 3,7 proc. PKB, natomiast wg metodyki unijnej (ESA 2010), uwzględniając m.in. przewidywane niższe wykonanie wydatków sektora finansów publicznych od planu, prognozowany jest na poziomie 2,8 proc. PKB, tj. na poziomie porównywalnym do tegorocznego.

Państwowy dług publiczny

Zakłada się, że państwowy dług publiczny w ujęciu nominalnym wzrośnie o 43,6 mld zł w 2015 r. i o 54,3 mld zł w 2016 r. i wyniesie odpowiednio 870,4 mld zł oraz 924,7 mld zł. Relacja długu do PKB wzrośnie do 48,4 proc. na koniec 2015 r., a następnie do 49,0 proc. w 2016 r. Podobnie jak w latach poprzednich, znaczącą większość (powyżej 90 proc.) państwowego długu publicznego będzie stanowić dług Skarbu Państwa. Tempo przyrostu długu sektora samorządowego w latach 2015-16 przewidywane jest na umiarkowanym poziomie.

Dochody budżetu

Na wysokość dochodów budżetu państwa w 2016 r. wpływać będą czynniki makroekonomiczne oraz efekty wynikające z planowanych na przyszły rok zmian systemowych.

Najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne, które będą mieć wpływ na dochody budżetu państwa w 2016 r. to:

- wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,8 proc.);

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,7 proc.);

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (3,6 proc.);

- wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej (0,8 proc.);

- wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,5 proc.).

Dochody podatkowe w 2016 r. wyniosą 268.443.000 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB w 2016 r. wyniesie 14,2 proc.

W ramach dochodów niepodatkowych w 2016 r. przewiduje się uzyskanie dochodów z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego w wysokości 3.200 mln zł. Ponadto zaplanowano wpływy z dywidend w wysokości ponad 4.500 mln zł oraz dochody z tytułu wpłat z zysku w wysokości 254,5 mln zł.

Wydatki budżetowe

Wydatki jednostek objętych stabilizującą regułą wydatkową wzrosną w 2016 r. w stosunku do 2015 r. o nieco ponad 18,5 mld zł.

Wydatki budżetu państwa na 2016 r. zaplanowano, zgodnie z algorytmem stabilizującej reguły wydatkowej, w kwocie 351.499,2 mln zł, tj. o 8.221,4 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. W ramach tej kwoty udało się nie tylko zaplanować środki na kontynuację priorytetowych zadań rozpoczętych w latach ubiegłych, ale także zabezpieczono finansowanie szeregu nowych, istotnych oraz oczekiwanych przedsięwzięć, w tym przede wszystkim realizację zapowiedzi z exposé premier Ewy Kopacz z października 2014 r.

Mimo wzrostu zapisanego w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. deficytu budżetu państwa, deficyt całego sektora finansów publicznych (liczony zgodnie z metodyką unijną) będzie porównywalny z tegorocznym i jego wartość wyniesie poniżej 3 proc. PKB (przewiduje się go na poziomie 2,8 proc. PKB).

Jednocześnie możliwość podjęcia przez Radę Ministrów decyzji o realizacji w 2016 r. przedmiotowych zamierzeń i przedsięwzięć nie byłaby możliwa bez mającego miejsce w ciągu ostatnich lat procesu konsolidacji fiskalnej. W wyniku tego procesu nastąpiło znaczne ograniczenie deficytu finansów publicznych, co w konsekwencji doprowadziło do podjęcia przez Radę Ecofin w czerwcu br. (tj. rok wcześniej niż było to rekomendowane przez Radę) decyzji o zakończeniu procedury nadmiernego deficytu wobec Polski.

Do najważniejszych nowych zadań i przedsięwzięć należy zaliczyć:

- zwiększenie o ponad 2 mld zł środków na wynagrodzenia dla grup pracowniczych, które – co do zasady – od 2010 r. były objęte tzw. „zamrożeniem” wynagrodzeń,

- wypłacenie w 2016 r. jednorazowych dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów, osób pobierających świadczenia i zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe lub nauczycielskie świadczenia kompensacyjne – łączny koszt wypłaty tych dodatków jest szacowany na ok. 1,4 mld zł,

- zwiększenie wydatków na obronę narodową do 2 proc. PKB, tj. o blisko 3 mld zł więcej w stosunku do 2015 r.,

- rosnące nakłady na naukę, które rosną w całym budżecie państwa (łącznie z budżetem środków europejskich) o ok. 6 proc. w stosunku do 2015 r.,

- kontynuację dofinansowania zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego – przeznaczono na ten cel ponad 900 mln zł,

- zabezpieczenie ponad 1 mld zł na wyższe wydatki na świadczenia rodzinne, w tym: na weryfikację świadczeń rodzinnych (tj. podwyższenie kwot kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń rodzinnych oraz niektóre świadczenia), na realizację nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych dotyczącej przyznania świadczenia rodzicielskiego w wysokości 1000 zł dla osób nieuprawnionych do zasiłku macierzyńskiego, a także na realizację tzw. mechanizmu „złotówka za złotówkę” – rodzina, której dochód przekroczy kryterium dochodowe nadal będzie mogła otrzymywać świadczenia rodzinne, ale w obniżonej wysokości,

- dodatkowe wydatki na weryfikację świadczeń z pomocy społecznej jako skutek podniesienia kwot kryteriów dochodowych oraz niektórych świadczeń z pomocy społecznej od 1 października 2015 r. (podniesienie kryteriów wpłynie na zwiększenie dostępności do świadczeń),

- dofinansowanie działań jednostek samorządu w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior-WIGOR” na lata 2015-2020,

- realizację zadań w ramach programu Praca dla Młodych (nastąpi zwiększenie wydatków na ten cel z Funduszu Pracy),

- środki na realizację zadań przewidzianych w ustawie o zdrowiu publicznym (ustawa tworzy m.in. podstawę do przyjęcia Narodowego Programu Zdrowia, w ramach którego nowym zadaniem będzie program profilaktyki otyłości),

- zapewnienie finansowania specjalizacji lekarzy w ramach rezydentur wszystkich absolwentów uczelni medycznych,

- środki na realizację rządowego programu „Studia dla wybitnych”, mającego na celu wspieranie uzdolnionych studentów w podejmowaniu kształcenia na zagranicznych uczelniach,

- Program Bezpieczna +, cele programu obejmują m.in. działania dotyczące bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie przeciwpożarowym (doposażanie sal w komendach powiatowych Państwowej Straży Pożarnej „ogniki” do praktycznych zajęć),

- zapewnienie finansowania rozwiązań ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej, w której określono zasady udzielania pomocy prawnej m.in. dla osób fizycznych, którym przyznano świadczenie z pomocy społecznej, posiadających Kartę Dużej Rodziny, kombatantów, weteranów, osób, które nie ukończyły 26 roku życia lub ukończyły 65 lat,

- budowę Muzeum Historii Polski w Warszawie na terenie Cytadeli Warszawskiej, które będzie jedną z najnowocześniejszych tego typu placówek w Polsce,

Ponadto, w projekcie budżetu zapewniono finansowanie kontynuacji priorytetowych zadań rozpoczętych w latach ubiegłych takich jak:

- zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego,

- zabezpieczenie wypłat z Funduszu Dopłat w związku z realizacją programu „Rodzina na swoim” oraz wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych – Mieszkanie dla Młodych (MdM),

- ochrona odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej,

- modernizacja infrastruktury, w tym w szczególności transportu drogowego i kolejowego (w 2016 r. będą kontynuowane programy w zakresie budowy dróg krajowych oraz inwestycji kolejowych; w dalszym ciągu będzie realizowany Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój),

- działalność Krajowego Ośrodka Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym,

- kontynuacja Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego,

- wspieranie realizacji polskich interesów gospodarczych oraz procesu umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw i promocji gospodarczej Polski, poprzez rozwój Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad RP,

- dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie dożywiania.

Z punktu widzenia finansów publicznych i reguł fiskalnych, zaplanowany w budżecie poziom wydatków uwzględniający m.in. wyżej wymienione cele zapewnia zachowanie stabilizującej reguły wydatkowej.

Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2016 r. wyniesie 18,6 proc.

* * *

Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2016-2019, przedłożoną przez ministra finansów.

Strategia, obejmująca czteroletnią prognozę zarządzania długiem Skarbu Państwa, jest przygotowywana corocznie. Założenia makroekonomiczne i fiskalne przyjęte w dokumencie są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2016 r.

Głównym celem strategii jest minimalizacja kosztów obsługi długu państwa w długim horyzoncie czasowym, przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykami: refinansowania, kursowego, stopy procentowej, płynności budżetu państwa oraz pozostałych ryzyk, w tym szczególnie kredytowego i operacyjnego, a także rozkładu kosztów obsługi długu w czasie. Realizacji strategii służyć będzie zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych (SPW).

Strategia zawiera prognozy wielkości długu publicznego i kosztów jego obsługi. Założono, że w latach 2015-2016 relacja państwowego długu publicznego do PKB wzrośnie do 49,0 proc., a po stabilizacji w 2017 r. będzie stopniowo się obniżać do 47,5 proc. w 2019 r. Z kolei relacja długu sektora general government do PKB będzie rosła do 2017 r., kiedy to osiągnie 52,1 proc., co będzie głównie wynikało ze wzrostu zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego w związku z realizacją zadań infrastrukturalnych.

W latach 2015-2016 kontynuowany będzie trend spadkowy kosztów obsługi długu, zarówno w ujęciu nominalnym (z 34,5 mld zł w 2014 r. do 31,8 mld zł w 2016 r.), jak i w relacji do PKB (z 2,0 proc. do 1,7 proc.). Przyjęto, że relacja kosztów obsługi długu do PKB będzie spadać również w kolejnych latach i osiągnie ok. 1,5 proc. w 2019 r.

Dla realizacji strategii przyjęto, że:

- utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka,

- głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych pozostanie rynek krajowy,

- udział długu nominowanego w walutach obcych będzie obniżany docelowo do poziomu poniżej 30 proc.,

- średnia zapadalność długu krajowego utrzymana zostanie na poziomie nie niższym niż 4 lata, a docelowo dążyła będzie do osiągnięcia poziomu 4,5 roku,

- średnia zapadalność długu Skarbu Państwa utrzymana zostanie na poziomie zbliżonym do 5 lat,

- priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro.

* * *

Rada Ministrów przyjęła Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2016-2018, przedłożony przez szefa Służby Cywilnej.

Ustalono trzyletni limit mianowań urzędników w służbie cywilnej: w 2016 r. – 200 osób, w 2017 r. – 280 osób, w 2018 r. – 350 osób.

Ustalony limit pozwoli na rzetelne i bezstronne wykonywanie zadań państwa w urzędach administracji rządowej. Uzyskanie statusu urzędnika mianowanego służby cywilnej, będące sprawdzianem jego kompetencji, służy budowie profesjonalnego korpusu służby cywilnej.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Nowe regulacje są niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa:

- dyrektywy 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dyrektywa ZAFI),

- dyrektywy 2014/91/UE zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (dyrektywa UCITS V).

Przewidziano zapewnienie zgodności przepisów krajowych z dyrektywą 2011/61/UE przez:

- uznanie za alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego, a w konsekwencji za zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które zarządza takimi funduszami, dodatkowo uznanie za AFI spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych, które pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów, a w konsekwencji za ZAFI jednego z komplementariuszy tych spółek będącego osobą prawną, a ponadto uznanie za ZAFI spółki kapitałowej, która pozyskuje kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów;

- wyraźne wskazanie formy prawnej przewidzianej do prowadzenia działalności pozyskiwania kapitału od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów (fundusze inwestycyjne, spółki komandytowe oraz komandytowo-akcyjne, spółki kapitałowe, w tym spółki europejskie);

- wprowadzenie wymogu prowadzenia działalności przez krajowych zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (na podstawie wcześniej uzyskanego zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego), z jednoczesną możliwością wykonywania działalności przez ZAFI, spełniające warunki przewidziane dyrektywą (niska wartość aktywów zarządzanych funduszy), wyłącznie po uzyskaniu wpisu do rejestru ZAFI wykonujących działalność bez zezwolenia (wyłączeniem tym nie będą objęte ZAFI będące towarzystwami funduszy inwestycyjnych).

W związku z implementacją dyrektywy UCITS V nastąpi w odniesieniu do otwartych funduszy inwestycyjnych:

- dookreślenie zadań oraz obowiązków depozytariuszy, w tym zadań polegających na przechowywaniu aktywów UCITS i zadań o charakterze nadzorczym oraz zwiększenie odpowiedzialności depozytariusza w przypadku utraty instrumentów finansowych;

- wprowadzenie wymogu wdrożenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych polityki wynagrodzeń w stosunku do pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka zarządzanych otwartych funduszy inwestycyjnych;

- rewizja sankcji i środków administracyjnych.

Korzyści z wprowadzonych zmian

Dzięki wprowadzeniu ram prawnych regulujących nadzór wewnętrzny i zewnętrzny oraz funkcjonowanie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) możliwe będzie monitorowanie i nadzorowanie ryzyka systemowego, jakie mogą generować te podmioty dla stabilności finansowej oraz inwestorów i kontrahentów, a także innych uczestników rynku finansowego.

Przewidziany projektem paszport dla ZAFI umożliwi tym podmiotom zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych państwach członkowskich oraz oferowanie praw uczestnictwa krajowych alternatywnych funduszy inwestycyjnych w innych państwach członkowskich.

Z kolei wzmocnienie wymogów dotyczących obowiązków i odpowiedzialności depozytariuszy powinno wpłynąć na bezpieczeństwo aktywów zarządzanych funduszy, a zarazem bezpieczeństwo środków powierzonych w zarządzanie tym instytucjom.

Wprowadzenie konieczności opracowania przez zarządzających funduszami polityki wynagrodzeń powinno ograniczyć skłonność do ryzyka zarządzających funduszami, co wpłynie na ograniczenie ryzyka związanego z inwestowaniem w fundusze.

Natomiast zwiększenie poziomu maksymalnych sankcji administracyjnych powinno w sposób prewencyjny przeciwdziałać naruszaniu prawa przez zarządzających funduszami.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Zasadniczym celem nowelizacji ustawowej jest:

- wdrożenie dyrektywy 2013/50/UE zmieniającej dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2007/14/WE ustanawiającą szczegółowe zasady wdrożenia niektórych przepisów dyrektywy 2004/109/WE,

częściowa implementacja dyrektywy 2014/51/UE zmieniającej dyrektywy 2003/71/WE i 2009/138/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 w zakresie uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) – w zakresie dotyczącym zmiany dyrektywy 2003/71/WE.

W znowelizowanych przepisach przewidziano:

- doprecyzowanie definicji „państwa macierzystego” oraz procedury wyboru przez emitenta tego państwa i zawiadamiania o tym wyborze,

- w zakresie zawiadamiania o znacznych pakietach praw głosu w spółce publicznej, w szczególności wprowadzenie obowiązku złożenia zawiadomienia o przekroczeniu określonych w ustawie o ofercie publicznej progów w związku z nabywaniem określonych instrumentów pochodnych,

- w zakresie nakładania kar i stosowania środków administracyjnych za naruszenia przepisów wynikających z dyrektywy 2004/109/WE, w szczególności wprowadzenie sankcji dla członka rady nadzorczej lub członka innego organu nadzorującego spółki publicznej za naruszenie obowiązków przez spółkę oraz zwiększenie maksymalnych wymiarów administracyjnych kar pieniężnych.

W wyniku wprowadzonych zmian nastąpi zwiększenie skuteczności systemu dotyczącego przejrzystości, zwłaszcza w zakresie ujawniania informacji na temat własności przedsiębiorstwa, a także wzmocnienie systemu kar i środków administracyjnych za naruszenia przepisów dyrektywy 2004/109/WE zmienionej dyrektywą 2013/50/UE, co przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa obrotu na rynku kapitałowym oraz ochrony inwestorów.

Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.09.2015, 17:42
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ