Newsletter

Co czwarty student planuje założyć własną firmę

02.12.2015, 14:12aktualizacja: 02.12.2015, 14:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Choć większość Polaków pracuje na umowę o pracę, to młodzi ludzie nie przywiązują się bardzo do tej formy zatrudnienia. Z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy pt. "Młodzi a rynek pracy" wynika, że 26% studentów ostatnich lat studiów zamierza założyć własną firmę. To dobry krok, bo jak pokazuje realizowany przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Polskę Przedsiębiorczą, projekt Hi-Tech Startup, w młodych Polakach drzemie olbrzymi potencjał innowacyjny.

Z badania Fundacji wynika, że 78% spośród pracujących Polaków ma umowę o pracę, która jest jednocześnie najbardziej pożądaną formą zatrudnienia - zadowolonych z tego faktu jest 95% etatowców. Zdecydowanie mniej popularne są umowy cywilnoprawne, które ma 12% badanych i własna działalność gospodarcza - prowadzi ją co dziesiąty respondent. Co ciekawe, aż 85% posiadających jednoosobową działalność gospodarczą jest z takiej formy zatrudnienia zadowolona. Inaczej ma się sytuacja z tzw. śmieciówkami - taką formę zatrudnienia preferuje jedynie co czwarty pracujący. Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, tworząc raport pt. "Młodzi a rynek pracy", sprawdziła też, jakie plany zawodowe mają studenci wkraczający na rynek pracy.

"Raczej bez niespodzianek, większość Polaków ceni sobie poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im umowa o pracę. Są zadowoleni z tego, że to pracodawca opłaca za nich ZUS i daje płatny urlop. Wady takiej umowy to przede wszystkim wysokie składki obniżające pensję i brak elastyczności - mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. - Zaskakiwać może wysoki procent osób prowadzących własną mikrofirmę, którzy są zadowoleni z takiej formuły zatrudnienia".

Wyłącznie o etacie myśli tylko 60% studentów, 14% planuje własny biznes, a 12%. chciałoby połączyć obie te formy. O ile etat z poczuciem bezpieczeństwa łączy 66% Polaków, wśród studentów opinię tę podziela zaledwie 39% z nich. Z kolei do założenia własnego biznesu młodych najbardziej skłania poczucie niezależności (80%). Dla młodych ludzi ważna jest też możliwość realizacji własnych planów i osiągnięcie w życiu sukcesu. Mają też jednak wiele obaw.

"Młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do prowadzenia własnego biznesu, potrzebują jednak pomocy instytucjonalnej. 28% przyszłych przedsiębiorców przyznaje, że najważniejsze jest wsparcie finansowe"- podkreśla Sławosz Sawicki, dyrektor ds. Koordynacji Projektów Strategicznych, Citi Handlowy.

Potencjał jaki drzemie w młodych ludziach oraz innowacyjność ich pomysłów potwierdzają projekty prezentowane w programie Hi - Tech Startup - m.in. składana kabina prysznicowa, która przy bardzo małym zużyciu wody umożliwia całkowicie zautomatyzowany proces mycia oraz pomysły z różnych dziedzin medycyny jak np. dziecięce protezy dłoni i przedramienia indywidualnie drukowane na drukarkach 3D i sterowane za pomocą sygnałów bioelektrycznych.

"Projekt Hi - Tech Startup daje szansę uzdolnionym młodym ludziom na urzeczywistnienie ich nowatorskich idei. Tego typu pomysły nie tylko ułatwiają nam życie, ale również przyczyniają się do znacznej poprawy jego jakości" - podkreśla Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes Zarządu Polski Przedsiębiorczej.

Projekt ma na celu komercjalizację koncepcji technologicznych, dzięki czemu ich twórcy mają szansę znaleźć zatrudnienie w organizacjach zainteresowanych ich rozwiązaniami, sprzedawać swoje koncepcje inwestorom lub rozpocząć własną działalność. Do programu zgłoszono 106 pomysłów technologicznych. Uroczyste podsumowanie projektu odbędzie się na przełomie lutego i marca 2016 roku.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2015, 14:12
Źródło informacji Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ