Newsletter

Cyfryzacja napędza dekarbonizację

09.12.2021, 15:07aktualizacja: 09.12.2021, 15:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zmiany klimatyczne postępują. Zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach stał się takim samym kryterium oceny skuteczności biznesowej, jak wyniki finansowe. O tym, że digitalizacja może istotnie wspierać dążenia do redukcji emisji gazów cieplarnianych, mówi najnowszy raport przygotowany przez PKN ORLEN we współpracy z firmą Accenture pt. „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony rozwój potrzebuje technologii cyfrowych”.

W dokumencie porozumienia kończącym ostatnią konferencję klimatyczną Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 (skrót od ang. Conference of the Parties), która odbyła się w szkockim Glasgow, ponad 100 państw, w tym Chiny i Indie, zobowiązało się do stopniowego odchodzenia od paliw kopanych. Ale jak sprostać temu wyzwaniu?

Autorzy raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” podkreślają, że ważne jest, aby inwestycje w odnawialne źródła energii szły w parze z wdrażaniem rozwiązań cyfrowych.

Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej, przyznała, że przed Grupą ORLEN stoją dzisiaj wyzwania związane z koniecznością transformacji energetycznej i zmieniającymi się potrzebami klientów. Dlatego przedsiębiorstwo dużo inwestuje w odnawialne źródła energii (OZE), chce mieć też pozycję lidera w produkcji i dystrybucji tzw. paliw alternatywnych.

„Jednym z narzędzi skutecznie opowiadających na nowe wyzwania jest digitalizacja – stwierdziła Patrycja Klarecka. - Pozwala ona na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii oraz surowców, co w konsekwencji prowadzi do redukcji wskaźników emisyjności, śladu węglowego. To z kolei przekłada się na obniżkę kosztów produkcji i realizację celów środowiskowych” - wyjaśniła.

Szczególnie duży potencjał ma digitalizacja, jak zauważyła Patrycja Klarecka, w relacjach z klientem. Dzięki ograniczeniu roli paliw kopalnych spółka może przedstawić lepszą ofertę oraz obsługę poprzez różnego rodzaju kanały komunikacji z klientem.

Tak powstała na przykład ORLEN Paczka, mobilna aplikacja połączona z konceptem sieci automatów paczkowych (docelowo ma powstać 10 tys. punktów nadań i odbiorów, w tym 2 tys. automatycznych).

W raporcie przedstawione zostały przykłady wdrożeń zrealizowanych zarówno przez PKN ORLEN, jak i inne globalne firmy, które zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji.

Według Jacka Borka, dyrektora zarządzającego Accenture Technology w Polsce, szczególnie w czasie zmian otoczenia rynkowego bardzo potrzebna jest odpowiedzialność lidera za wyznaczenie kierunku, w którym inni powinni podążać, a także wskazanie sposobów realizacji przyjętych założeń strategicznych.

„Z naszych badań wynika, że tylko dzięki cyfryzacji potencjał redukcji gazów cieplarnianych na świecie wynosi 15 proc., a po uwzględnieniu wpływu na zachowania klientów wskaźnik ten rośnie do 35 proc. – przekonywał Jacek Borek. - To zdecydowanie za dużo, by ten trend zignorować” – podkreślił.

Aleksandra Trojanowska, kierownik działu projektów strategicznych w PKN ORLEN, zaprezentowała podstawowe założenia raportu.

Dekarbonizacja i digitalizacja, według prelegentki, traktowane były dotychczas oddzielnie. Tymczasem są komplementarne, stanowią „części wspólnej agendy”, wzajemnie się uzupełniają i napędzają.

„Nie jest możliwe zarządzanie czymś, czego nie można zobaczyć i zmierzyć” – wyjaśniła Aleksandra Trojanowska.

Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych możliwe jest dokładniejsze monitorowanie procesów produkcyjnych w celu ich optymalizacji i automatyzacji.

Część raportu stanowią wyniki badania przeprowadzonego na grupie ponad czterech tysięcy przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej z całego świata. Jako priorytety, stojące przed ich organizacjami, większość wskazała z jednej strony na konieczność przyspieszenia transformacji cyfrowej, z drugiej – na zrównoważony rozwój.

„Naszym celem jest pokazanie, że digitalizacja i dekarbonizacja są ze sobą nierozerwalnie związane” - podsumowała Aleksandra Trojanowska.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.12.2021, 15:07
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ