Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W dokumencie porozumienia kończącym ostatnią konferencję klimatyczną Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 (skrót od ang. Conference of the Parties), która odbyła się w szkockim Glasgow, ponad 100 państw, w tym Chiny i Indie, zobowiązało się do stopniowego odchodzenia od paliw kopanych. Ale jak sprostać temu wyzwaniu?
Autorzy raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” podkreślają, że ważne jest, aby inwestycje w odnawialne źródła energii szły w parze z wdrażaniem rozwiązań cyfrowych.
Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej, przyznała, że przed Grupą ORLEN stoją dzisiaj wyzwania związane z koniecznością transformacji energetycznej i zmieniającymi się potrzebami klientów. Dlatego przedsiębiorstwo dużo inwestuje w odnawialne źródła energii (OZE), chce mieć też pozycję lidera w produkcji i dystrybucji tzw. paliw alternatywnych.
„Jednym z narzędzi skutecznie opowiadających na nowe wyzwania jest digitalizacja – stwierdziła Patrycja Klarecka. - Pozwala ona na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii oraz surowców, co w konsekwencji prowadzi do redukcji wskaźników emisyjności, śladu węglowego. To z kolei przekłada się na obniżkę kosztów produkcji i realizację celów środowiskowych” - wyjaśniła.
Szczególnie duży potencjał ma digitalizacja, jak zauważyła Patrycja Klarecka, w relacjach z klientem. Dzięki ograniczeniu roli paliw kopalnych spółka może przedstawić lepszą ofertę oraz obsługę poprzez różnego rodzaju kanały komunikacji z klientem.
Tak powstała na przykład ORLEN Paczka, mobilna aplikacja połączona z konceptem sieci automatów paczkowych (docelowo ma powstać 10 tys. punktów nadań i odbiorów, w tym 2 tys. automatycznych).
W raporcie przedstawione zostały przykłady wdrożeń zrealizowanych zarówno przez PKN ORLEN, jak i inne globalne firmy, które zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji.
Według Jacka Borka, dyrektora zarządzającego Accenture Technology w Polsce, szczególnie w czasie zmian otoczenia rynkowego bardzo potrzebna jest odpowiedzialność lidera za wyznaczenie kierunku, w którym inni powinni podążać, a także wskazanie sposobów realizacji przyjętych założeń strategicznych.
„Z naszych badań wynika, że tylko dzięki cyfryzacji potencjał redukcji gazów cieplarnianych na świecie wynosi 15 proc., a po uwzględnieniu wpływu na zachowania klientów wskaźnik ten rośnie do 35 proc. – przekonywał Jacek Borek. - To zdecydowanie za dużo, by ten trend zignorować” – podkreślił.
Aleksandra Trojanowska, kierownik działu projektów strategicznych w PKN ORLEN, zaprezentowała podstawowe założenia raportu.
Dekarbonizacja i digitalizacja, według prelegentki, traktowane były dotychczas oddzielnie. Tymczasem są komplementarne, stanowią „części wspólnej agendy”, wzajemnie się uzupełniają i napędzają.
„Nie jest możliwe zarządzanie czymś, czego nie można zobaczyć i zmierzyć” – wyjaśniła Aleksandra Trojanowska.
Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych możliwe jest dokładniejsze monitorowanie procesów produkcyjnych w celu ich optymalizacji i automatyzacji.
Część raportu stanowią wyniki badania przeprowadzonego na grupie ponad czterech tysięcy przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej z całego świata. Jako priorytety, stojące przed ich organizacjami, większość wskazała z jednej strony na konieczność przyspieszenia transformacji cyfrowej, z drugiej – na zrównoważony rozwój.
„Naszym celem jest pokazanie, że digitalizacja i dekarbonizacja są ze sobą nierozerwalnie związane” - podsumowała Aleksandra Trojanowska.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 09.12.2021, 15:07 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |