Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Cyfryzacja, czyli zwiększenie zaangażowania nowych technologii w codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw, jest jednym z kluczowych tematów dyskusji o prowadzeniu biznesu w Polsce.
„Jedyna słuszna droga to cyfryzacja małych i średnich przedsiębiorstw. Nie ma alternatywy i większość firm z sektora MŚP to rozumie. Próby cyfryzacji są cały czas podejmowane, ale musimy zrozumieć, po co to robimy. Zmieniamy doświadczenie konsumenta i próbujemy go lepiej poznać. A to wymaga ostrożnego dobierania środków jakich używamy” - stwierdził rozpoczynający dyskusję Jarosław Antychowicz, prezes Infinity Group.
W opinii prezesa Sage Polska Piotra Ciskiego, źródłem problemów MŚP jest niejasny model biznesowy. Warto patrzeć na jego efektywność z punktu widzenia przepływu pieniężnego i zysku. „Czy mój model biznesowy stwarza możliwość komercjalizacji w innym kierunku? Cyfryzacja na pewno podnosi efektywność działania, ale trzeba wiedzieć, na czym zarabiamy i komu sprzedajemy” - podsumował.
Prezes franczyzowej sieci fitness Xtreme Fitness Gyms Łukasz Dojka podkreślał, że to właśnie od modelu i celu biznesowego zależy poziom koniecznej cyfryzacji. W przypadku jego działalności kluczowy okazał się wybór rynku i dokładna wiedza o tym, na czym firma ma zarabiać. Do skalowania biznesu, czyli zwiększenia skali działania firmy, niezbędne są jednak nowe technologie.
Jak zwiększać konkurencyjność polskich firm MŚP na rynkach lokalnych i międzynarodowych? Dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu w pionie MŚP Banku Pekao S.A. Arkadiusz Drzał stwierdził, że możliwe jest to wyłącznie za sprawą cyfryzacji i skalowalności – zwiększania skali działania. W tym względzie polski sektor MŚP ma wiele do nadrobienia.
„Tylko 20 proc. mikrofirm ponosi dziś nakłady inwestycyjne i wprowadza innowacje produktowe. Jedynie 15 proc. wprowadza innowacje procesowe. Musimy z tym przekazem docierać dużo szerzej. W rankingu DESI wskazującym wykorzystanie technologii Polska znajduje się daleko w tyle (25. miejsce na 28)” – podsumował Arkadiusz Drzał.
„Trudno dziś utrzymać pozycję stabilnego wzrostu, nawet mając świetny produkt. Istnieje duża powtarzalność produktów. Internet zaciera granice, nasz klient nie jest już 300 km od nas, tylko 2-3 kliknięcia. Równie dobrze może być klientem firmy konkurencyjnej” - zauważył ekspert Google Polska Dawid Prokopowicz.
W opinii eksperta PZU Jakuba Orlicza, polskie firmy z sektora MŚP rzadko biorą pod uwagę cyfrowe zagrożenia prowadzenia działalności.
„Ubezpieczamy się od pożaru, ale już nie od ataku hakerskiego, który może spowodować przestój w biznesie. Nasza konkurencja jest w stanie to wykorzystać. Jedynie 8-9 proc. firm jest przygotowanych na zagrożenia cyfrowe. Jako PZU wprowadzamy rozwiązania ubezpieczeniowe dla klienta na wypadek takich niebezpieczeństw” - informował.
„Dziś ważną umiejętność stanowi otwartość na przyglądanie się światu, adaptowanie się do zmian. Szansą na zwiększenie rentowności jest wyjście na nowe rynki, czyli eksport” - stwierdził Arkadiusz Drzał.
Zgodził się z nim Dawid Prokopowicz – „Otwartość i pokora to kluczowe czynniki wzrostu MŚP. Sami liderzy muszą rozumieć, co pracujący dla nich ludzie robią. Szef nie może wyłącznie zlecać, musi mieć też świadomość, co dzieje się pod nim w strukturze. Poza tym model biznesowy nie może być statyczny. Musimy cały czas poddawać go wyzwaniom”.
„Nie bójcie się cyfryzacji, ale też nie szukajcie w niej rozwiązań uniwersalnych. Skupcie się raczej na takich, które realizują konkretną potrzebę. Nie istnieje wdrożenie, które rozwiąże wszystkie problemy” - apelował do przedsiębiorców Jarosław Antychowicz, prezes Infinity Group.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.10.2019, 19:29 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
T-Mobile burzy bariery i zaprasza na dowolną kawę gratis w Żabce
Choć przełamywanie barier międzyludzkich nie jest skomplikowane, to czasem najtrudniej jest zacząć. A przecież nic tak nie sprzyja rozmowom, jak kawa! Dlatego zapraszamy wszystkich klientów, nie tylko tych, będących abonentami T-Mobile, do skorzystania z okazji – codziennie w Żabce dowolna kawa gratis, którą możesz obdarować drugą osobę.- 18.04.2025, 14:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: T-Mobile
-
Image
Już za tydzień XVII Europejski Kongres Gospodarczy - w rolach głównych energia, technologie, twórczy dialog biznesu i decydentów
Tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy (EEC - European Economic Congress) podąża agendą za dynamiką sytuacji geopolitycznej, która dostarcza wielu ważnych tematów do dyskusji. Co jest fundamentem bezpieczeństwa w zmieniającym się świecie i jak rozwijać się gospodarczo adekwatnie do nowych wyzwań? Od 23 do 25 kwietnia 2025 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach toczyć się będą dyskusje na szczycie, z mocną reprezentacją biznesu, w międzynarodowym gronie decydentów i praktyków. 1200 panelistów, ponad 200 sesji i rekordowe zainteresowanie uczestników - to wszystko zapowiada wyjątkową edycję największej tego typu imprezy w Europie Centralnej.- 18.04.2025, 12:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Biuro Prasowe EKG
-
Image
Prezes PSEW: dzisiaj wiatr wieje dla polskiej gospodarki PAP
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) oraz Fundacja Wind Industry Hub (WIH) zaprezentowały „Polską strategię rozwoju przemysłu morskich farm wiatrowych”. Janusz Gajowiecki, prezes zarządu PSEW, twierdzi, że kampania inwestycyjna w morskie farmy wiatrowe nie jest porównywalna z żadnym innym przedsięwzięciem rozwojowym we współczesnej Polsce. Mówimy o skali 300 mld zł nakładów inwestycyjnych w perspektywie 2040 roku.- 18.04.2025, 09:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ