Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Na dziesięciu spotkaniach wchodzących w skład cyklu poruszano najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu. Słuchacze poznali wiele narzędzi i inicjatyw, które mają ułatwić życie przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora MŚP.
Na jednym z takich spotkań mali i średni przedsiębiorcy dowiedzieli się, że oni też mają szansę mocniej zaistnieć na rynku zamówień publicznych. Umożliwia im to nowa polityka zakupowa państwa, która wprowadza szereg ułatwień w dostępie do przetargów publicznych przez wprowadzenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.
Według ekspertów PARP certyfikaty uproszczą procedurę starania się o kontrakty poprzez np. zmniejszenie liczby składanych dokumentów i zaświadczeń. Przy tej okazji, w przyszłym roku powstanie pierwszy moduł specjalnej platformy internetowej z przydatnymi informacjami o zamówieniach publicznych.
Przedsiębiorcy pozyskali wiedzę, jak mogą zwiększyć swoje szanse na zdobycie kontraktów na rynku międzynarodowych zamówień publicznych. Okazuje się, że nie wyjeżdżając z Polski, można zostać dostawcą towarów i usług dla instytucji NATO, dlatego warto śledzić strony internetowe MRiT, gdzie są informacje o przetargach i warunkach. Dzięki rejestracji na platformie United Nations Global Marketplace, można uzyskać informacje o tym, jak starać się o kontrakt z instytucjami ONZ. Podobny schemat działania proponuje Bank Światowy.
Eksperci wiedzą, że zagraniczna ekspansja jest dla firm dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla MŚP. Pomocne w tym mogą być bezpłatne narzędzia wsparcia przedsiębiorców, ułatwiające rozpoczęcie działalności gospodarczej poza granicami Polski i Unii Europejskiej. Można je znaleźć na kilku portalach, np. na: Access2Markets, ePing, trade.gov.pl czy Enterprise Europe Network. Access2Markets to baza wiedzy, portal dostępu do informacji w zakresie handlu UE z krajami trzecimi. Z kolei ePing to platforma na poziomie WTO, wskazująca obowiązujące otoczenie regulacyjne na różnych rynkach. Na stronie trade.gov.pl przedsiębiorcy mogą umieścić swoje wizytówki kontaktowe, jest ona pomocna w wyszukiwaniu partnerów handlowych z zagranicy.
Niezależnie gdzie firma chce zaistnieć na rynku z nowym produktem, w procesie jego wprowadzania kluczowe jest rozeznanie danego rynku. Według ekspertów nowy towar spożywczy wymaga spełnienia oczekiwań nabywców i dostosowania oferty do odmiennych preferencji konsumentów. Jak ocenili, bez właściwego rozpoznania tych potrzeb i bez użycia skutecznych narzędzi marketingowych, szanse na sukces obarczone są dużym ryzykiem.
Podczas spotkań w ramach cyklu #IdeaRozwojuBiznesu poruszono również istotny temat bezpieczeństwa cyfrowego oraz cyberzagrożeń dla biznesu. Specjaliści z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) zaprezentowali nowy program edukacji i certyfikacji dla przedsiębiorców - Firma Bezpieczna Cyfrowo, którego zadaniem jest podnoszenie świadomości cyfrowej i cyberbezpieczeństwa w małych i średnich firmach. Ponadto, dzięki programowi Firma Bezpieczna Cyfrowo można zdobyć certyfikaty, które pomogą skutecznie i szybko wdrażać nowelizacje prawa.
Wśród wielu przepisów, które już wkrótce będą musiały wdrożyć polskie firmy, są unijne dyrektywy dotyczące zasady zrównoważonego rozwoju m.in. w zakresie raportowania ESG, czyli działań firmy na rzecz środowiska, ekonomii i społeczeństwa. Od 2027 roku ten obowiązek będzie dotyczył także małych i średnich przedsiębiorstw.
Eksperci podkreślili, że choć wdrożenie tego będzie dla MŚP dużym wyzwaniem, warto zrobić to szybko, bo posłuży jako element przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Poruszyli również temat konceptu ekoprojektu ujęty w rozporządzeniu, które obejmie praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa produkcyjne w UE i ma na celu ujednolicić wymogi związane z mierzeniem środowiskowego wpływu produktów wprowadzanych na rynek UE.
Przedsiębiorcy dowiedzieli się również, że koncepcja ekoprojektu łączy się pojęciem gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) lub inaczej: gospodarki cyrkularnej (Circular Economy). Jest to model biznesowy, którego celem jest minimalizacja eksploatacji surowców oraz powstawania odpadów m.in. poprzez ponowne ich wykorzystanie jako surowców w kolejnych fazach produkcji. Jej celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i poziomu wykorzystania energii.
Według ekspertów, wprowadzenie zmian w zakresie GOZ nie tylko służy środowisku naturalnemu, ale przede wszystkim wyróżnia firmę na rynku, zmniejsza koszty prowadzenia działalności oraz wpływa na jakość świadczonych usług. W ich opinii najlepszą metodą wprowadzania do przedsiębiorstwa gospodarki cyrkularnej jest ewolucja, nie rewolucja.
Na spotkaniach z cyklu #IdeaRozwojuBiznesu nie mogło zabraknąć tematu OZE i efektywnego korzystania z energii odnawialnej, która staje się koniecznością m.in. ze względu na politykę klimatyczną i rosnące ceny energii elektrycznej. Zdaniem ekspertów inwestowanie w OZE, to nie tylko koszt ochrony klimatu, ale również wielka szansa dla naszej gospodarki, zwłaszcza dla małych i średnich firm.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.12.2023, 11:39 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Majówkowa promocja na stacjach ORLEN pozwoli zaoszczędzić do 40 groszy na litrze paliwa PAP
Ruszyła właśnie majówkowa promocja na stacjach paliw ORLEN, w ramach której nowi i obecni uczestnicy programu lojalnościowego ORLEN VITAY mogą zatankować paliwo taniej o 30 groszy za litr, a posiadacze Karty Dużej Rodziny - aż o 40 groszy. Klienci wszystkich stacji ORLEN w całej Polsce będą mogli kupić w promocyjnej cenie nawet 100 litrów paliwa. Ze specjalnych rabatów skorzystać będą mogli również użytkownicy pojazdów elektrycznych, zarejestrowani w aplikacji ORLEN Charge.- 26.04.2024, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Za nami XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
W dniach 23-24 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostały tematy dotyczące: wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy, zarządzania underperformancem, ochrony sygnalistów, dyrektywy Equal Pay, wymogów sprawozdawczych dot. pracowników i łańcucha wartości wynikających z ESRS oraz, pracowników pokolenia Z oraz pokolenia silver na rynku, systemowego podejścia do wellbeingu w organizacji, nowoczesnych benefitów łączących potrzeby Gen Z i silversów.- 26.04.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
-
Image
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką PAP
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” - wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna - zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
- 26.04.2024, 14:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom