Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Jako strategiczny partner ElectroMobility Poland, chcemy wspólnie zainwestować w infrastrukturę oraz w kompetencje przyszłości. Tylko dzięki zaangażowaniu się w nurt elektromobilności zyskamy jako kraj możliwość uczestniczenia w rozwoju kolejnych nowych technologii, które pojawią się za kilka lat” – mówił Piotr Dardziński.
Zapowiedział też, że Łukasiewicz zamierza zainwestować w infrastrukturę badawczą – laboratoria i zespoły – które z punktu widzenia pojedynczego biznesu mogłyby być nieopłacalne, ale mają sens ekonomiczny, jeżeli będą świadczyć usługi dla większej grupy firm. W tym kontekście wskazał, że Sieć Badawcza Łukasiewicz współpracuje z małymi i średnimi polskimi przedsiębiorstwami, zrzeszonymi w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.
„Możemy być kompatybilni, uzupełniając kompetencje biznesu” – mówił Piotr Dardziński.
Wskazywał, że obszar współpracy z biznesem w zakresie elektromobilności to nie tylko baterie, napędy elektryczne czy stacje ładowania, ale też kwestie oprogramowania, recyklingu czy różnego rodzaju materiałów konstrukcyjnych do pojazdów elektrycznych. Co więcej, technologie mobilne rozwijane w przemyśle samochodowym mogą znaleźć zastosowanie w innych sektorach gospodarki i produkcji.
„Jesteśmy multidyscyplinarni. Staramy się odpowiadać na potrzeby biznesu, opracowując rozwiązania w celu optymalizacji kosztowej produktu końcowego i obniżenia kosztów jego utrzymania, jak również efektywności i trwałości” – podkreślał Piotr Dardziński.
Wskazał też na innowacyjne badania prowadzone przez instytuty badawcze zrzeszone w Sieci, jak np. nad wykorzystaniem w mikroelektronice azotku galu, który może posłużyć do produkcji półprzewodników w przemyśle motoryzacyjnym.
„Jesteśmy też zaangażowani w badania nad sztuczną inteligencją oraz komunikacją kwantową, która w przyszłości pomoże zarządzać pojazdami autonomicznymi i całą siecią komunikacyjną np. w miastach” – dodał prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Przypomniał, że Łukasiewicz jest członkiem konsorcjum eVAN, stawiającym sobie za cel wyprodukowanie elektrycznego samochodu dostawczego.
„Elektromobilność ma duży potencjał w transporcie publicznym oraz w funkcjonowaniu floty samochodowej poruszającej się po miastach” – dodał Piotr Dardziński, wyrażając przekonanie, że „ten program NCBR skończy się wytworzeniem produktu rynkowego”.
W panelu dyskusyjnym, poświęconym roli Polski, jako zaplecza dla europejskiej e-mobilności, wskazywano, że obecnie najważniejsze segmenty w tej branży w polskiej gospodarce to produkcja baterii i autobusów elektrycznych.
W 2020 r. baterie do samochodów elektrycznych stanowiły największą jednostkową pozycję w polskim eksporcie, osiągając wartość 4 mld euro i 100-procentowy wzrost rok do roku. Polska pokrywa jedną trzecią europejskiego zapotrzebowania na ten produkt, które wzrośnie trzykrotnie do 2025 roku. Polska jest też największym w UE producentem autobusów elektrycznych oraz ma silną pozycję na rynku ładowarek – przypominał Przemysław Szywacz, partner w KPMG.
Wspominano też o planach produkcji polskiego samochodu elektrycznego Izera, który ma być produkowany przez ElectroMobility Poland w jaworznickim obszarze gospodarczym, będącym częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Janusz Michałek, prezes Katowickiej SSE, powiedział, że już zgłaszają się firmy, które chcą zainwestować w pobliżu przyszłych zakładów Izery.
„Oprócz terenów inwestycyjnych zapewniamy Izerze wsparcie dostawców i kooperantów. W naszym regionie działają firmy, które są w stanie wytworzyć około 90 proc. części wykorzystywanych w produkcji samochodów” – mówił Janusz Michałek.
Z lokalnych dostawców korzystają też globalne koncerny motoryzacyjne produkujące pojazdy w Polsce. Andrzej Korpak, prezes Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland zapowiedział, że w 2025 90 proc. części do elektrycznego samochodu dostawczego, który ma powstawać w Polsce, będzie pochodziło z krajów niskokosztowych, co faworyzuje Polskę. Bliskość dostawców to też niższe koszty logistyczne. Jednak o kontrakty zabiegają też kooperanci z Czech, Słowacji czy Węgier.
Również Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland, potwierdzał zainteresowanie współpracą z lokalnymi dostawcami.
„Około 70 proc. części przy nowych inwestycjach pochodzi od regionalnych kooperantów. Nasz dział badań i rozwoju testuje cały czas kolejne elementy dostarczane przez polskie firmy, dzięki czemu ten udział może dojść do około 85 proc.” – deklarował Dariusz Mikołajczak.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.09.2021, 08:30 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Premiera Nowej Wałowej - prestiżowej inwestycji ROBYG nad brzegiem Motławy
Ekskluzywne osiedle położone tuż nad brzegiem Motławy - tak prezentuje się najnowsza inwestycja ROBYG w Gdańsku. Nowa Wałowa to luksusowy projekt otwierający nową linię produktów premium ROBYG Grand Selection. Inwestycja wyróżnia się unikalną architekturą inspirowaną stoczniowym charakterem miejsca, eleganckimi wnętrzami, najwyższej jakości materiałami oraz bulwarem spacerowym z bujną zielenią i instalacjami artystycznymi.- 30.05.2025, 15:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Robyg
-
Image
Nie tylko taniej, ale sprawniej i mądrzej. Polskie ubezpieczenia muszą obrać kurs na innowacje PAP
Polacy w 2024 roku przeznaczyli na ubezpieczenia 85,7 mld zł - o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku. Kwota ta wciąż jednak nie jest adekwatna zarówno do poziomu zamożności obywateli kraju będącego szóstą gospodarką UE, jak i skali zagrożeń (klimatycznych, demograficznych, geopolitycznych), z którymi, jako społeczeństwo, się mierzymy. Goście XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń zgodzili się, że zmiana tego stanu rzeczy wymaga od wszystkich graczy na rynku większej elastyczności i innowacyjności.- 30.05.2025, 14:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Lepiej zapobiegać szkodom niż je likwidować. Polska potrzebuje strategii odporności na katastrofy PAP
Dla uczestników XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) ubezpieczenia są nie tylko narzędziem ochrony majątku, ale przede wszystkim fundamentem budowania zaufania społecznego i gospodarczego. Ubezpieczenia nie eliminują całego ryzyka, ale sprawiają, że można łatwiej poradzić sobie z trudnymi sytuacjami.- 30.05.2025, 13:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ