Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Według panelistów istnieje ogromna przestrzeń wykluczenia, która dotyczy kompetencji cyfrowych czy finansowych, to znaczy wykorzystania w bezpieczny sposób możliwości stworzonych przez technologię” – podsumował prowadzący debatę Łukasz Świerżewski, członek zarządu Polskiej Agencji Prasowej.
W dyskusji poświęconej walce z wykluczeniem cyfrowym i wyzwaniom z tym związanym uczestnicy debaty wskazywali, że obecnie kluczowym zadaniem jest powszechna edukacja społeczeństwa pod kątem umiejętności korzystania z usług elektronicznych, w tym finansowych. Powinna ona pójść w tym kierunku, aby posługiwanie się narzędziami cyfrowymi nie budziło obaw, ułatwiało sterowanie swoimi finansami, a jednocześnie było zabezpieczone przed cyberatakami.
Podkreślano również bardzo istotną rolę sektora bankowego w upowszechnianiu wiedzy cyfrowej wśród Polaków.
„Sektor bankowy jest w pewnej forpoczcie, dobrze sobie radzi i szybko zaadaptował nowe technologie. Postęp w wykorzystaniu przez klientów bankowości usług cyfrowych jest w Polsce przepotężny” – zwrócił uwagę Łukasz Świerżewski.
„To, co musimy zrobić i co banki robią - to jest edukacja cyfrowa. Edukujemy swoich pracowników, ale również naszych klientów i to masowo. Leży to w naszym i ich interesie. Wiemy, jak często dzisiaj ludzie są naciągani przez różnego rodzaju hakerów. Dlatego edukacją zajmuje się wiele banków i te kampanie trwają już od lat” – mówił Marek Lenz, dyrektor Centrum IT w Banku Pekao S.A.
Dodał, że poszerzaniem wiedzy cyfrowej społeczeństwa powinny się zajmować różne instytucje: państwowe, samorządowe i pozarządowe.
„Brak kompetencji cyfrowych jest wykluczeniem cyfrowym. Mamy już w dużej mierze zaspokojony dostęp do internetu, do infrastruktury cyfrowej i wchodzimy obecnie na etap kompetencji. Edukując pracowników instytucji finansowych, tak naprawdę edukujemy rynek, bo każdy z nich edukuje swoje otoczenie” – zwracała uwagę Dorota Dublanka, prezes Fundacji Krajowej Izby Rozliczeniowej na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium, dyrektor zarządzająca, dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.
„Z uwagi na to, że docieramy do osób o niższych dochodach, osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, jak również tych, których średnia wieku jest stosunkowo wysoka, stoi przed nami zadanie dostarczenia prostej i czytelnej usługi finansowej, również przez kanały cyfrowe. Wyzwanie, z którym najczęściej mamy do czynienia, to nieznajomość tych narzędzi – wyjaśniał Rafał Matusiak, prezes Kasy Krajowej SKOK. - Dlatego kasy bardzo dużą część swojego potencjału poświęcają na różnego rodzaju aktywności o charakterze edukacyjnym. Staramy się przekazywać wiedzę, jak w sposób bezpieczny korzystać z narzędzi cyfrowych, które technologia nam dostarcza”.
W opinii prezesa Matusiaka, ludzie chętniej będą sięgali po tego rodzaju usługi, jeśli będą one skonstruowane w przejrzysty i budzący zaufanie sposób.
Mimo coraz wyższych wskaźników cyfryzacji w polskim społeczeństwie obecnie nadal grupą, która najmniej korzysta z nowych technologii, również w odniesieniu do usług finansowych, jest grupa seniorów 60+. Jest to poziom 50-60 proc. wykorzystania bankowych narzędzi cyfrowych w najstarszych grupach wiekowych.
„Co piaty Polak jest jeszcze nieubankowiony, to jest olbrzymi obszar do zagospodarowania, również za pośrednictwem kanałów cyfrowych – mówił Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów. - Wierzę, że banki nie zapomną o tej bankowości relacyjnej i ta digitalizacja będzie trochę z tyłu. To oznacza, że to bank będzie korzystał z najnowszych technologii, natomiast klient banku będzie mógł nawiązać bezpośredni kontakt z człowiekiem i z nim rozmawiać. I to jest też bardzo ważne” – podkreślił Łacki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.09.2021, 09:16 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska PAP
Konsumenci, pracownicy, inwestorzy, a także instytucje regulacyjne zwracają coraz większą uwagę na wskaźniki środowiskowe, zaangażowanie społeczne i transparentność w biznesie. Zrównoważony rozwój powinien być elementem strategii firmy i wyznaczać długoterminowy kierunek działania. Pokazuje to przykład Opella, jednostki biznesowej Consumer Healthcare w Sanofi, która realizując konsekwentnie cele ESG, uzyskała niedawno certyfikat B Corp w Europie Środkowo-Wschodniej.- 15.01.2025, 10:03
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Lisner rezygnuje z jaj z chowu klatkowego - kolejny krok firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju
Firma Lisner ogłosiła wycofanie jaj pochodzących od kur utrzymywanych w klatkach ze wszystkich swoich produktów. Decyzja ta wpisuje się w ogólnoeuropejski trend ograniczania stosowania tego typu jaj i odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów oraz wymogi zrównoważonego rozwoju.- 14.01.2025, 15:37
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Lisner