Newsletter

Debata PAP podczas EKF: wykluczenie cyfrowe oznacza obecnie niedostatek kompetencji w tej dziedzinie

15.09.2021, 09:16aktualizacja: 15.09.2021, 09:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
W Polsce nie mamy już do czynienia z tradycyjnym wykluczeniem cyfrowym oznaczającym utrudniony dostęp do sprzętu komputerowego czy internetu, ale polega ono na niedostatecznych kompetencjach użytkowników w posługiwaniu się kanałami elektronicznymi – zgodzili się uczestnicy debaty, zorganizowanej przez PAP podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

„Według panelistów istnieje ogromna przestrzeń wykluczenia, która dotyczy kompetencji cyfrowych czy finansowych, to znaczy wykorzystania w bezpieczny sposób możliwości stworzonych przez technologię” – podsumował prowadzący debatę Łukasz Świerżewski, członek zarządu Polskiej Agencji Prasowej.

W dyskusji poświęconej walce z wykluczeniem cyfrowym i wyzwaniom z tym związanym uczestnicy debaty wskazywali, że obecnie kluczowym zadaniem jest powszechna edukacja społeczeństwa pod kątem umiejętności korzystania z usług elektronicznych, w tym finansowych. Powinna ona pójść w tym kierunku, aby posługiwanie się narzędziami cyfrowymi nie budziło obaw, ułatwiało sterowanie swoimi finansami, a jednocześnie było zabezpieczone przed cyberatakami.

Podkreślano również bardzo istotną rolę sektora bankowego w upowszechnianiu wiedzy cyfrowej wśród Polaków.

„Sektor bankowy jest w pewnej forpoczcie, dobrze sobie radzi i szybko zaadaptował nowe technologie. Postęp w wykorzystaniu przez klientów bankowości usług cyfrowych jest w Polsce przepotężny” – zwrócił uwagę Łukasz Świerżewski.

„To, co musimy zrobić i co banki robią - to jest edukacja cyfrowa. Edukujemy swoich pracowników, ale również naszych klientów i to masowo. Leży to w naszym i ich interesie. Wiemy, jak często dzisiaj ludzie są naciągani przez różnego rodzaju hakerów. Dlatego edukacją zajmuje się wiele banków i te kampanie trwają już od lat” – mówił Marek Lenz, dyrektor Centrum IT w Banku Pekao S.A.

Dodał, że poszerzaniem wiedzy cyfrowej społeczeństwa powinny się zajmować różne instytucje: państwowe, samorządowe i pozarządowe.

„Brak kompetencji cyfrowych jest wykluczeniem cyfrowym. Mamy już w dużej mierze zaspokojony dostęp do internetu, do infrastruktury cyfrowej i wchodzimy obecnie na etap kompetencji. Edukując pracowników instytucji finansowych, tak naprawdę edukujemy rynek, bo każdy z nich edukuje swoje otoczenie” – zwracała uwagę Dorota Dublanka, prezes Fundacji Krajowej Izby Rozliczeniowej na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium, dyrektor zarządzająca, dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR.

„Z uwagi na to, że docieramy do osób o niższych dochodach, osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, jak również tych, których średnia wieku jest stosunkowo wysoka, stoi przed nami zadanie dostarczenia prostej i czytelnej usługi finansowej, również przez kanały cyfrowe. Wyzwanie, z którym najczęściej mamy do czynienia, to nieznajomość tych narzędzi – wyjaśniał Rafał Matusiak, prezes Kasy Krajowej SKOK. - Dlatego kasy bardzo dużą część swojego potencjału poświęcają na różnego rodzaju aktywności o charakterze edukacyjnym. Staramy się przekazywać wiedzę, jak w sposób bezpieczny korzystać z narzędzi cyfrowych, które technologia nam dostarcza”.

W opinii prezesa Matusiaka, ludzie chętniej będą sięgali po tego rodzaju usługi, jeśli będą one skonstruowane w przejrzysty i budzący zaufanie sposób.

Mimo coraz wyższych wskaźników cyfryzacji w polskim społeczeństwie obecnie nadal grupą, która najmniej korzysta z nowych technologii, również w odniesieniu do usług finansowych, jest grupa seniorów 60+. Jest to poziom 50-60 proc. wykorzystania bankowych narzędzi cyfrowych w najstarszych grupach wiekowych.

„Co piaty Polak jest jeszcze nieubankowiony, to jest olbrzymi obszar do zagospodarowania, również za pośrednictwem kanałów cyfrowych – mówił Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów. - Wierzę, że banki nie zapomną o tej bankowości relacyjnej i ta digitalizacja będzie trochę z tyłu. To oznacza, że to bank będzie korzystał z najnowszych technologii, natomiast klient banku będzie mógł nawiązać bezpośredni kontakt z człowiekiem i z nim rozmawiać. I to jest też bardzo ważne” – podkreślił Łacki.  

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.09.2021, 09:16
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ