Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak wskazywano podczas debaty „Mieszkańcy i wiatraki - jak zbudować dobre relacje oparte na wiedzy i zaufaniu?”, Polska stoi u progu dużych zmian w sektorze energetycznym. Mimo szerokiego poparcia społecznego pojawiają się oddolne inicjatywy przeciwne nowym inwestycjom w energetykę wiatrową. Pojawiają się lęki, niepokoje i obawy.
Mateusz Zadroga, redaktor naczelny portalu FakeNews.pl. zwrócił uwagę, że w przestrzeni medialnej funkcjonuje wiele negatywnych narracji, np. zabijanie ptaków przez śmigła wiatraka, czy „wymyślona jednostka chorobowa pojawiająca się od drgań”.
„Obawy płyną głównie z tego, że coś nowego ma pojawić się w przestrzeni, w której żyjemy. To ludzki strach przed nieznanym” - zauważyła Marta Głód, dyrektor ds. rozwoju projektów OX2 Polska.
Mariusz Wawer, przewodniczący Komisji ds. zrównoważonego rozwoju, AmCham, zauważył, że dla mieszkańców ważne jest, jak inwestycja będzie wpływać na okolicę w której żyją, zarówno w kontekście rozwoju infrastruktury, cen nieruchomości ale też oddziaływania na środowisko naturalne.
Żeby proces inwestycyjny przebiegał sprawnie, kluczowe jest prowadzenie otwartego i rzetelnego dialogu ze społecznością lokalną. Inwestorzy powinni podejmować działania, aby zapewnić transparentność, rozwiewać wątpliwości i budować zrozumienie dla swoich projektów.
„Badania pokazują, że na początku każdej inwestycji po ok. 5 proc. mieszkańców z terenu planowanej inwestycji jest za i przeciw niej. Reszta społeczności jest neutralnie nastawiona. Kiedy pojawi się negatywna lub pozytywna narracja, to będzie ona wpływać na postawę tej największej grupy i finalnie kształtować poziom akceptacji społecznej dla inwestycji. Dlatego tak ważna jest rzetelna komunikacja oraz prowadzenie konsultacji i spotkań dialogowych, które pozwalają odpowiadać na pytania i pojawiające się obawy.” - przekonywał Mariusz Wawer.
Marta Głód zaznaczyła, że inwestorzy powinni zacząć swoje działania od przedstawienia siebie i inwestycji, od zapoznania się z lokalnymi władzami i mieszkańcami.
„Nie warto ukrywać trudności, np. prac ciężkiego sprzętu w okolicy, ale należy też pokazać korzyści, które pojawią się po zakończeniu inwestycji” - doradzał Mateusz Zadroga.
Bartłomiej Derski, wydawca portalu Wysokie Napięcie, zwracał uwagę, że prowadząc dialog z mieszkańcami i samorządami warto wybierać tzw. język korzyści, pokazujący „co będę mieć z tego, co powstanie w gminie”.
„W ustawie, której zapisy wchodzą w życie w lipcu, pojawiają się zapisy, np. żeby społeczności lokalne mogły taniej korzystać z energii produkowanej na jej terenie” - informował Bartłomiej Derski.
Zdaniem ekspertów w rozmowach o inwestycjach w farmy wiatrowe najważniejsze jest prowadzenie dyskusji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami i poznanie uwarunkowań lokalnych.
„Fotowoltaika zmieniła dużo na rynku energetycznym. Te 1,5 mln gospodarstw, czyli kilka mln Polaków, którzy mają mikroelektrownie, jest kapitałem dla zmian. To dobra droga do oswojenia technologii” - stwierdził Bartłomiej Derski.
Marta Głód zauważyła, że gmina, w której działa farma wiatrowa, jest postrzegana jako innowacyjna, ale i taka, w której można lokować inwestycje, zachęcająca inwestorów do zainteresowania się jej ofertą. Wciąż dużo jest także do zrobienia w kwestii edukacji ekologicznej.
„Już od przedszkola, szkoły, możemy prowadzić zajęcia z OZE. Jako mama mam marzenie, żeby dzieci rysowały ogrzewane ekologicznie domy bez komina” - podsumowała Marta Głód.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2025, 10:48 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Tumi inauguruje kampanię „Icons Tested” z udziałem międzynarodowych ambasadorów marki Lando Norrisa i Nelly Kordy
Celebracja indywidualnej doskonałości i ewoluującego designu w postaci dwóch najbardziej ikonicznych rodzin produktowych TUMI.- 04.09.2025, 15:24
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
ORLEN przekaże 370 jednostkom straży pożarnej 20 milionów złotych PAP
Zakończono kolejną edycję programu ORLEN na straży. Rekordowe środki w wysokości 20 mln zł trafią do prawie 370 jednostek Ochotniczej i Państwowej Straży Pożarnej w całej Polsce. Dzięki grantom strażacy będą mogli doposażyć swoje jednostki, szkolić kadry i wzmocnić bezpieczeństwo lokalnych społeczności. W odpowiedzi na duże zainteresowanie, budżet projektu został zwiększony dwukrotnie w porównaniu do poprzedniej edycji i był najwyższy w historii programu.- 04.09.2025, 14:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
3 miliony klientów zatankowało taniej w wakacyjnej promocji ORLEN PAP
Sukcesem zakończyła się wakacyjna promocja ORLEN na paliwo. Przez dwa letnie miesiące wzięło w niej udział blisko 3 mln klientów, którzy wykorzystali o około 20 proc. więcej kuponów na tańsze tankowanie niż w ubiegłoroczne wakacje. Z możliwości promocyjnego ładowania korzystali również posiadacze „elektryków”. Liczba pojazdów zarejestrowanych w aplikacji ORLEN CHARGE wzrosła w wakacje o ponad 60 proc., a liczba ładowań o ponad 80 proc.- 04.09.2025, 12:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ