Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak wskazywano podczas debaty „Mieszkańcy i wiatraki - jak zbudować dobre relacje oparte na wiedzy i zaufaniu?”, Polska stoi u progu dużych zmian w sektorze energetycznym. Mimo szerokiego poparcia społecznego pojawiają się oddolne inicjatywy przeciwne nowym inwestycjom w energetykę wiatrową. Pojawiają się lęki, niepokoje i obawy.
Mateusz Zadroga, redaktor naczelny portalu FakeNews.pl. zwrócił uwagę, że w przestrzeni medialnej funkcjonuje wiele negatywnych narracji, np. zabijanie ptaków przez śmigła wiatraka, czy „wymyślona jednostka chorobowa pojawiająca się od drgań”.
„Obawy płyną głównie z tego, że coś nowego ma pojawić się w przestrzeni, w której żyjemy. To ludzki strach przed nieznanym” - zauważyła Marta Głód, dyrektor ds. rozwoju projektów OX2 Polska.
Mariusz Wawer, przewodniczący Komisji ds. zrównoważonego rozwoju, AmCham, zauważył, że dla mieszkańców ważne jest, jak inwestycja będzie wpływać na okolicę w której żyją, zarówno w kontekście rozwoju infrastruktury, cen nieruchomości ale też oddziaływania na środowisko naturalne.
Żeby proces inwestycyjny przebiegał sprawnie, kluczowe jest prowadzenie otwartego i rzetelnego dialogu ze społecznością lokalną. Inwestorzy powinni podejmować działania, aby zapewnić transparentność, rozwiewać wątpliwości i budować zrozumienie dla swoich projektów.
„Badania pokazują, że na początku każdej inwestycji po ok. 5 proc. mieszkańców z terenu planowanej inwestycji jest za i przeciw niej. Reszta społeczności jest neutralnie nastawiona. Kiedy pojawi się negatywna lub pozytywna narracja, to będzie ona wpływać na postawę tej największej grupy i finalnie kształtować poziom akceptacji społecznej dla inwestycji. Dlatego tak ważna jest rzetelna komunikacja oraz prowadzenie konsultacji i spotkań dialogowych, które pozwalają odpowiadać na pytania i pojawiające się obawy.” - przekonywał Mariusz Wawer.
Marta Głód zaznaczyła, że inwestorzy powinni zacząć swoje działania od przedstawienia siebie i inwestycji, od zapoznania się z lokalnymi władzami i mieszkańcami.
„Nie warto ukrywać trudności, np. prac ciężkiego sprzętu w okolicy, ale należy też pokazać korzyści, które pojawią się po zakończeniu inwestycji” - doradzał Mateusz Zadroga.
Bartłomiej Derski, wydawca portalu Wysokie Napięcie, zwracał uwagę, że prowadząc dialog z mieszkańcami i samorządami warto wybierać tzw. język korzyści, pokazujący „co będę mieć z tego, co powstanie w gminie”.
„W ustawie, której zapisy wchodzą w życie w lipcu, pojawiają się zapisy, np. żeby społeczności lokalne mogły taniej korzystać z energii produkowanej na jej terenie” - informował Bartłomiej Derski.
Zdaniem ekspertów w rozmowach o inwestycjach w farmy wiatrowe najważniejsze jest prowadzenie dyskusji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami i poznanie uwarunkowań lokalnych.
„Fotowoltaika zmieniła dużo na rynku energetycznym. Te 1,5 mln gospodarstw, czyli kilka mln Polaków, którzy mają mikroelektrownie, jest kapitałem dla zmian. To dobra droga do oswojenia technologii” - stwierdził Bartłomiej Derski.
Marta Głód zauważyła, że gmina, w której działa farma wiatrowa, jest postrzegana jako innowacyjna, ale i taka, w której można lokować inwestycje, zachęcająca inwestorów do zainteresowania się jej ofertą. Wciąż dużo jest także do zrobienia w kwestii edukacji ekologicznej.
„Już od przedszkola, szkoły, możemy prowadzić zajęcia z OZE. Jako mama mam marzenie, żeby dzieci rysowały ogrzewane ekologicznie domy bez komina” - podsumowała Marta Głód.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2025, 10:48 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Premiera Nowej Wałowej - prestiżowej inwestycji ROBYG nad brzegiem Motławy
Ekskluzywne osiedle położone tuż nad brzegiem Motławy - tak prezentuje się najnowsza inwestycja ROBYG w Gdańsku. Nowa Wałowa to luksusowy projekt otwierający nową linię produktów premium ROBYG Grand Selection. Inwestycja wyróżnia się unikalną architekturą inspirowaną stoczniowym charakterem miejsca, eleganckimi wnętrzami, najwyższej jakości materiałami oraz bulwarem spacerowym z bujną zielenią i instalacjami artystycznymi.- 30.05.2025, 15:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Robyg
-
Image
Nie tylko taniej, ale sprawniej i mądrzej. Polskie ubezpieczenia muszą obrać kurs na innowacje PAP
Polacy w 2024 roku przeznaczyli na ubezpieczenia 85,7 mld zł - o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku. Kwota ta wciąż jednak nie jest adekwatna zarówno do poziomu zamożności obywateli kraju będącego szóstą gospodarką UE, jak i skali zagrożeń (klimatycznych, demograficznych, geopolitycznych), z którymi, jako społeczeństwo, się mierzymy. Goście XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń zgodzili się, że zmiana tego stanu rzeczy wymaga od wszystkich graczy na rynku większej elastyczności i innowacyjności.- 30.05.2025, 14:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Lepiej zapobiegać szkodom niż je likwidować. Polska potrzebuje strategii odporności na katastrofy PAP
Dla uczestników XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) ubezpieczenia są nie tylko narzędziem ochrony majątku, ale przede wszystkim fundamentem budowania zaufania społecznego i gospodarczego. Ubezpieczenia nie eliminują całego ryzyka, ale sprawiają, że można łatwiej poradzić sobie z trudnymi sytuacjami.- 30.05.2025, 13:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ