Newsletter

EFNI 2025: trzy dni rozmów o gospodarce, bezpieczeństwie, konkurencyjności i przyszłości

20.10.2025, 09:32aktualizacja: 20.10.2025, 10:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan (1)
Konfederacja Lewiatan (1)
Jesteśmy na najlepszej drodze do tego, żeby mówiono o Polsce, że to najlepsze miejsce do życia. Nasz kraj staje się perłą w koronie całej wspólnoty Zachodu. Bez repolonizacji i reeuropeizacji przegramy wyścig z brutalnymi siłami, które są wokół nas i które nie mają żadnych skrupułów - powiedział premier Donald Tusk na zakończenie Europejskiego Forum Nowych Idei.

W czasie ceremonii zamknięcia EFNI głos zabrali dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Programowej EFNI, Marek Górski, prezydent Konfederacji Lewiatan, Maciej Witucki, przewodniczący Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego oraz Markus Beyrer, dyrektor generalny BusinessEurope. W wydarzeniu uczestniczyło prawie 2000 osób, w tym wybitni politycy, ekonomiści, liderzy biznesu i nauki. Odbyło się ponad 100 paneli i spotkań.

Na zakończenie Europejskiego Forum Nowych Idei uczestnicy przyjęli Deklarację Sopocką.

„Żyjemy w czasie wielu równoległych kryzysów i hybrydowej wojny: od cyberataków i sabotażu po >>wojnę kognitywną<<, rozbijającą nasze społeczeństwa od środka. Nie wystarczy trzymać się wygodnych schematów. Jako uczestnicy Europejskiego Forum Nowych Idei 2025 chcemy w tym momencie sformułować kluczowe postulaty” - czytamy w deklaracji. Deklaracja Sopocka 2025 tutaj.

Trzeciego dnia EFNI odbyły się panele i spotkania. Konkurencyjność Europy to nie tylko kwestia gospodarcza, ale także fundament jej strategicznego bezpieczeństwa i przyszłej pozycji na świecie - oto jeden z głównych wniosków płynących z raportu Draghiego. Mówili o tym eksperci na panelu „Europejska konkurencyjność w duchu raportu Draghiego: fundament bezpieczeństwa i odnowy”.

Dlaczego innowacje uciekają z Europy? W Stanach Zjednoczonych dużo łatwiej jest otrzymać finansowanie i venture capital na innowacyjne pomysły. Zdaniem Elżbiety Czetwertyńskiej, prezes zarządu Citi Handlowy, w Europie mamy bardziej konserwatywne podejście do inwestycji i skłonność do minimalizowania ryzyka. Jak jednak zauważa:

„Sektor finansowy w Polsce jest dużo bardziej innowacyjny niż w USA. W naszym kraju stosuje się rozwiązania, które nie są znane tam, ale też w innych krajach Zachodu, takie jak BLIK. W Stanach Zjednoczonych wciąż popularne są czeki, które w naszym regionie były używane bardzo rzadko. Możemy być dumni z zaawansowania naszego sektora bankowego”.

Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka nie może jednak istnieć bez inwestycji w bezpieczeństwo przemysłowe i skracanie łańcucha dostaw. Szerzej przyjrzała się temu zagadnieniu Magdalena Krakowiak, kierownik ds. międzynarodowych relacji zewnętrznych w Adamed Pharma z perspektywy branży farmaceutycznej.

„Kryzysy kilku ostatnich lat pokazały, jak ważne jest bezpieczeństwo lekowe. Jeszcze 25 lat temu w Europie produkowało się większość API (Active Pharmaceutical Ingredients), a obecnie ponad 60% leków trafiających do pacjentów na całym świecie to generyki. Bezpieczeństwo lekowe nie jest tanie i wymaga ogromnych nakładów finansowych i długoterminowych strategii, dlatego jako branża farmaceutyczna apelujemy o ponowne inwestycje w produkcję API i leków w Europie”.

W rozmowie o konkurencyjności nie można jednak pominąć branż, które nie rozwijają się równie dynamicznie, jak te związane z nowymi technologiami. Przypomniał o tym Michał Fura, Head of Corporate and Regulatory Affairs z BAT Poland:

„W przypadku naszej branży nie powinno mówić się o deregulacji, a o potrzebie mądrej regulacji - to odróżnia nas od branż związanych z nowymi technologiami, potrzebującymi szybszego rozwoju. Konkurencyjność należy pojmować całościowo jako konkurencyjność całej gospodarki. Dlatego potrzebna jest spójność polityki przemysłowej z polityką zdrowotną. Nie bójmy się wspierać innowacji nawet w dziedzinach trudnych!”.

Marta Mikliszańska, dyrektor polityki publicznej Allegro podczas panelu „Cyfrowa suwerenność Europy: Od technologii po regulacje - jak budować niezależność w XXI wieku?” mówiła:

„Suwerenność cyfrowa to ważny temat. Nie jestem pewna, czy mamy jedną definicje. Moim zdaniem to budowanie odporności i relacji z partnerami technologicznymi. Nasze relacje powinny być uczciwe i akceptowalne dla obu stron”.

Ireneusz Fąfara, prezes zarządu, dyrektor generalny Orlen S.A. w rozmowie „Energia jutra: jak połączyć zieloną transformację z konkurencyjnością Europy” zwracał uwagę, że tempo i język debaty o transformacji wymagają korekty.

„Staramy się nie używać pojęcia transformacja, bo to w odbiorze społecznym zaczyna kojarzyć się z czymś negatywnym, ponieważ niesie ze sobą zmiany i koszty. Mówimy: energia jutra zaczyna się dziś”.

Celem koncernu jest to, by energia była dostępna dla wszystkich, w jak najniższej cenie. Firma musi przy tym pogodzić konkurencyjność z koniecznością zmian.

„Jeśli nie będziemy konkurencyjni i przegramy na rynku z innymi, to nie będziemy mogli transformować gospodarki” - argumentował. 

Podczas panelu „Reforma zdrowia 2030: strategiczna mapa drogowa dla Polski” managing director MSD Polska zwrócił uwagę, że obserwuje polski system ochrony zdrowia od 2,5 roku i widzi zachodzące zmiany, w tym zwiększający się budżet. Jednak jest za dużo mówienia zamiast działania.

Podczas wstępu do panelu „Polskie plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego a rozwój Polski i globalne trendy rozwoju branży lotniczej” Adam Sanocki, członek zarządu ds. strategii i marketingu z Polskich Portów Lotniczych S.A. wspomniał o znaczeniu rozwoju sektora lotniczego w Polsce. Jak podkreślał, powołując się na raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony”, polski sektor lotniczy rośnie dużo szybciej na tle Europy.

„Kluczowe wnioski to są liczby, które naprawdę robią wrażenie - skumulowany wpływ 15 portów lotniczych na gospodarkę Polski, to prawie 58 miliardów złotych i ponad 500 tysięcy miejsc pracy” - zaznaczył.

Prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. Łukasz Chaberski podkreślał podczas panelu, że lotnictwo i branża lotnicza stymulują gospodarkę.

„Lotnictwo jest barometrem gospodarki. Czyli jak lotnictwo w danym kraju dobrze się rozwija, dobrze performuje, to i zasadniczo gospodarka dobrze się ma” - mówił.

„Przemysł farmaceutyczny chwali dialog z ABM. Ważna jest koncentracja na medycynie i farmacji, dlatego możemy liczyć na zrozumienie i rozwój dialogu” - powiedziała Joanna Drewla, dyrektor generalna Servier Polska, w rozmowie pt. „Siła krajowego sektora farmaceutycznego”.

Europejskie Forum Nowych Idei organizowane jest od 2011 roku przez Konfederację Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot.

Partnerami strategicznymi EFNI 2025 są Orlen SA, Orange oraz Polski Fundusz Rozwoju.

Partnerzy główni: Adamed, Allegro, BAT Poland, Benefit Systems, Eko Cykl, Enea, Energa, Fundacja Kronenberga Citi Handlowy, Miasto Gdańsk, Grupa LuxMed, Huawei, Invest in Pomerania, InPost, Johnson & Johnson, Lilly, Medicover, MSD, PGE, Polskie Porty Lotnicze, PZU, Servier oraz Samorząd Województwa Pomorskiego. Do partnerów wspierających należą: Abbott, Agencja Rozwoju Przemysłu, BP, Centrum Kreatywności Targowa, Deutsche Bank, Diageo, Grupa Ergis, Haleon, Ikea, Krajowi Producenci Leków, Meta, Nowa Era, Narodowy Fundusz ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Partnerstwo na Rzecz Profilaktyki i Leczenia Otyłości, PharmaNET, Poczta Polska, Philip Morris International, PTEC, Radisson Blu Sopot, Procter & Gamble, Rekopol. Tik Tok, Velo Bank, Veolia, Visa, ZAIKS oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Strategicznymi partnerami merytorycznymi są: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oraz Uniwersytet Łódzki, a do partnerów merytorycznych należą: Centrum Stosunków Międzynarodowych, Instytut Finansów Publicznych, Instytut Wolności, Polityka Insight, PWN, Kultura Liberalna oraz Thinktank.

Partnerami Instytucjonalnymi są Ambasada Brytyjska, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Główni partnerzy medialni to: Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta.pl, Gazeta Wyborcza, Money.pl, Onet, Polska Agencja Prasowa, Puls Biznesu, Radio Zet, Rzeczpospolita, RP.pl, Strefa Biznesu, TokFM, TVN24 Biznes i Świat, TVP Info i WP. Partnerzy medialni: AMS, Bankier.pl, Biznes Info, Dziennik Bałtycki, eNewsroom, ICAN, ISBNews, Medonet, My Company Polska, Newseria, Parkiet.com, Polityka Zdrowotna, Super Biznes, Trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wprost i XYZ. Producent wykonawczy: Platige Image. Partner Technologiczny: Amber Expo.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.10.2025, 09:32
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ