Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Przedstawiciele PKN Orlen podczas paneli dyskusyjnych na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach wskazywali, że wodór jest przyszłością sektora energetycznego i chodzi nie tylko o tzw. zielony wodór, pozyskiwany z odnawialnych źródeł energii. W opinii ekspertów to najlepszy moment, by współpraca między nauką i biznesem zapoczątkowała tworzenie nowych technologii wodorowych.
„Zielony wodór, produkowany z wykorzystaniem energii odnawialnej, nie pokryje całego zapotrzebowania. Dlatego jako Orlen chcemy produkować wodór wykorzystując inne nisko- i zeroemisyjne możliwości – ze śmieci, biogazu i przy wykorzystaniu energii pochodzącej z elektrowni jądrowych. Patrzymy na to bardzo perspektywicznie” – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen S.A.
Wskazał też, że ze względu na sytuację geopolityczną związaną z wojną w Ukrainie, najbardziej wskazane jest inwestowanie w rozproszone źródła energii.
Z kolei Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen poinformował, że w tym roku firma zaktualizowała ogłoszoną w 2022 r. strategię, przekształcając kierunki wodorowe tak, by do końca dekady zainstalować w jednostkach wytwórczych zasilanych nisko- i zeroemisyjnym paliwem wodorowym ponad 1 GW mocy.
„W tym obszarze przygotowujemy projekty, które koncentrują się na wykorzystaniu potencjału magazynów gazu ulokowanych w kawernach solnych. Będziemy traktować tę część magazynowania jako stabilizator dostaw wodoru dla przemysłu” – powiedział Jóźwiak.
Wyjaśnił, że wodór znajdzie zastosowanie przede wszystkim w przemyśle, jednak inne gałęzie gospodarki również wpływają na rozwój technologii wodorowych.
„PKN Orlen widzi dynamicznie rozwijający się segment zastosowania wodoru w transporcie. Szczególnie wyraźna potrzeba pojawia się w Polsce, głównie w dużych miastach, transporcie miejskim, gdzie wykorzystywane są autobusy wodorowe” - powiedział Jóźwiak.
Poinformował, że jeszcze w tym roku Orlen uruchomi stacje tankowania wodorowego w Katowicach i Poznaniu, przeznaczone zarówno dla autobusów, jak i pojazdów ciężkich oraz transportu osobowego. W planie, na etapie projektowania albo zapytań ofertowych, są już kolejne stacje w dużych miastach, takich jak: Bielsko-Biała, Piła, Gorzów Wielkopolski, Warszawa.
„Współpracujemy w tym zakresie z samorządami, ale też producentami autobusów wodorowych” - zaznaczył.
PKN Orlen S.A. planuje też do końca dekady rozbudować pełną infrastrukturę stacji tankowania oraz produkcji wodoru w systemie rozproszonym, by transport ciężki wykorzystujący wodór do napędu silników mógł swobodnie poruszać się w centralnej części Europy. Aby osiągnąć ten cel, spółka zamierza wybudować w korytarzach północ-południe 100 stacji dla transportu ciężkiego.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.04.2023, 14:18 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT