Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Podczas warsztatu dla uczestników szkolenia „Prasowa Akademia Pieniądza XXI” dr Maszczyk przypomniał, że wchodząc do Unii Europejskiej, Polska miała jedne z najniższych podatków wśród wszystkich państw wspólnoty. „W 2004 r. udział dochodów podatkowych w relacji do PKB wynosił 34,3 proc. i tylko sześć państw miało ten wskaźnik niższy niż Polska” - podkreślił Maszczyk, zwracając uwagę, że jednym z tych krajów był Cypr uchodzący wówczas za jeden z rajów podatkowych.
Maszczyk przypomniał, że w kolejnych latach nastąpiły dalsze obniżki podatków w Polsce. „Już w 2005 r. rząd obniżył znacząco składkę rentową co oznaczało obniżenie tego współczynnika. Przygotowano wówczas także reformę dochodów osobistych PIT zmieniającą cztery stawki podatkowe (0 proc., 19 proc., 30 proc., 40 proc.) na trzy (0 proc., 18 proc., 32 proc.), co stanowiło kolejną obniżkę wspomnianej relacji dochodów podatkowych do PKB” - wyjaśnił ekspert SGH.
Zdaniem Maszczyka postrzeganie podatków w Polsce jako wysokich wynika więc raczej z rozkładu obciążeń podatkowych oraz niską kwotą wolną. „Wysokość zerowego progu podatkowego jest w Polsce niższa od minimum socjalnego, a mimo tego dochody, które ciągle jeszcze mieszczą się w minimum socjalnym są u nas opodatkowane. Być może dlatego postrzegamy podatki jako wysokie, mimo że patrząc na obiektywne dane, wcale takie nie są” - wskazał ekonomista.
Maszczyk zauważył też, że dane dotyczące relacji dochodów podatkowych do PKB pokrywa się na ogół z raportami dotyczącymi klimatu inwestycyjnego w danym kraju. ”Szwecja, Dania i Finlandia, które mają jedne z najwyższych podatków są jednocześnie tymi krajami, w których prowadzenie biznesu jest najłatwiejsze i najatrakcyjniejsze z punktu widzenia inwestorów. To także każe zastanowić się nad obiegową opinia, że wysokie podatki odstraszają biznes i nie sprzyjają prowadzeniu działalności gospodarczej” - podkreślił ekonomista.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.06.2017, 18:00 |
Źródło informacji | Kurier PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Gazowce ORLENU pojawiły się w miastach. Ruszyła kampania o bezpieczeństwie energetycznym
Niemal 400 lokalizacji billboardów oraz citylightów w Polsce. Do tego kluczowe tytuły prasowe i cyfrowe. ORLEN ruszył z szeroką kampanią, w której wyjaśnia rolę gazu ziemnego w transformacji energetycznej. Koncern postawił na błękitne paliwo jako to, które zapewni Polakom bezpieczeństwo i stabilność podczas przebudowy krajowego systemu energetycznego.- 10.04.2025, 16:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
-
Image
Sektor ogrodniczy - 5 wyzwań dla bezpieczeństwa żywnościowego
Liderzy branży warzywnej, jabłkowej i jagodowej ocenili zagrożenia na polu bezpieczeństwa żywnościowego. Jest to m.in. niekorzystna struktura polskiego rynku rolno-spożywczego, wynikająca z niej niska rentowność, rozwój kompetencji produkcyjnych za cenę braku kontroli nad łańcuchem wartości. Określili także 5 obszarów strategicznych dla rozwoju sektora. To obszary niezbędnych działań, które należy poddać debacie.- 10.04.2025, 13:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
DEKRA continues on a path of growth and transformation. Future-oriented business model ensures successful fiscal year 2024
- Revenue and EBIT increased again in 2024, despite a volatile environment.
- Number of core employees grew further.
- DEKRA is very well positioned in its 100th anniversary year as it successfully transforms from a traditional vehicle inspection provider into a leading independent expert for digital and software-defined mobility.- 10.04.2025, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ