Pobierz materiał i Publikuj za darmo
<p>
<p>• W produkcję elektrycznego Fiata 500 BEV (ang. Battery Electric Vehicle) zaangażowanych będzie 1,2 tys. pracowników, a moce produkcyjne powstającej linii wyniosą 80 tys. aut rocznie. Całkowity koszt inwestycji to ok. 700 mln euro, zaś rozpoczęcie produkcji planowane jest na II kw. 2020 r.
<p>• W zakładzie produkcyjnym Mirafiori w Turynie aktualnie zatrudnionych jest ok. 20 tys. pracowników, którzy realizują zasadnicze działania produkcyjne, a także prace inżynieryjne i projektowe, sprzedaż, usługi finansowe oraz produkcję części i akcesoriów. Zakład Mirafiori jest największym obiektem produkcyjnym Grupy FCA na świecie.
<p>• Potwierdzono informację, iż wartość wszystkich inwestycji, które zostaną przeprowadzone we Włoszech w latach 2019-2021 wyniesie 5 mld euro.
Instalacja zaawansowanego robota Comau, która została przeprowadzona 11 lipca 2019 w jednym z największych i najdłużej działających na rynku motoryzacyjnych zakładów produkcyjnych na świecie, stanowi pomost łączący przeszłość z przyszłością, wpisując się w obchody 80. rocznicy działalności zakładu Mirafiori i uruchomienie prac nad linią produkcyjną elektrycznego Fiata 500. Nowa generacja pojazdów stanowi kontynuację wieloletniej tradycji tworzenia innowacyjnych modeli (łącznie ponad 35) na liniach produkcyjnych Mirafiori. Wśród nich jest Fiat 500, którego pierwsza wersja powstała w 1957 r.
„Zakład Mirafiori ulegał przemianom podobnie jak miasto Turyn, dzieląc z nim sukcesy i zmagając się z trudnościami. Zawsze jednak znajdowaliśmy sposób, aby stanąć na nogi i dziś jesteśmy jednym z najstarszych, nadal działających fabryk samochodowych w Europie?, powiedział Pietro Gorlier dyrektor ds. operacyjnych Grupy FCA na Region EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) zwracając się do zgromadzonych gości – wśród których nie zabrakło przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych, z Chiarą Appendino pełniącą funkcję burmistrza Turynu, Albertem Cirio piastującym urząd prezydenta Piemontu oraz prefektem Turynu Claudio Palomba na czele. Od momentu powstania Zakład Mirafiori wyprodukował ponad 28,7 mln aut.
Obecnie w turyńskim kompleksie produkcyjnym (Mirafiori i Grugliasco) zatrudnionych jest ok. 20 tys. osób, które realizują zasadnicze działania produkcyjne, a także prace inżynieryjne i projektowe, sprzedaż, usługi finansowe oraz produkcję części i akcesoriów. Działalność FCA w Piemoncie zapewnia kolejne 4 tys. miejsc pracy i angażuje blisko 40 tys. osób w proces realizacji dostaw.
Dzisiejsze obchody otworzyły nowy rozdział w historii Mirafiori. Aktualnie instalowana w zakładzie platforma umożliwi produkcję pojazdów elektrycznych, wśród których pierwszym będzie nowy model Fiata 500 BEV. 11 lipca 2019 przeprowadzono instalację pierwszego robota, a montaż kolejnych urządzeń i systemów produkcyjnych potrwa przez następne miesiące. W samych tylko halach montażowych zainstalowanych zostanie łącznie 200 robotów, które zapewnią pełną automatyzacje procesów spawalniczych. Wytworzenie pierwszych prototypowych egzemplarzy zaplanowano na koniec 2019 roku. W produkcję Fiata 500 BEV zaangażowanych będzie 1,2 tys. pracowników, a roczna wydajność powstającej linii produkcyjnej wyniesie 80 tys. aut, z możliwością przyszłego zwiększenia tej liczby.
Całkowity koszt inwestycji, która obejmie prace projektowe, rozwojowe i inżynieryjne oraz budowę linii produkcyjnej, wyniesie ok. 700 mln euro, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na II kw. 2020 r.
„Fiat 500 BEV to pojazd w 100% obmyślony, zaprojektowany i konstruowany tutaj, to prawdziwy produkt +Made at Fiat+ i +Made in Turin+. Jest to kolejne doskonałe potwierdzenie zdolności innowacyjnych i twórczych, jakie drzemią w naszej firmie i tym mieście. W Turynie tworzymy także nowy ośrodek doskonałości mobilności elektrycznej, który już teraz zatrudnia 260 osób. Najnowszy, elektryczny model Fiata 500 to zaledwie pierwszy etap planu inwestycyjnego, jaki stworzyliśmy dla Mirafiori” – powiedział Gorlier. „Kolejne etapy przewidują odświeżenie oferty Maserati, począwszy od modelu Levante, oraz wypuszczenie na rynek nowych modeli zgodnie z założeniami planu biznesowego spółki”.
W ostatnich tygodniach Grupa FCA powołała do życia dział E-mobilności na Region EMEA, który będzie koordynować wszystkie prace związane z elektryfikacją. Grupa podpisała również umowy z Enel X i Engie, dzięki którym możliwe stanie się opracowanie rozwiązań ułatwiających klientom nabywanie i użytkowanie pojazdów elektrycznych wszystkich marek należących do Grupy.
FCA planuje zainstalowanie ponad 900 stacji ładowania pojazdów na terenie Włoch, które będą zlokalizowane przy zakładach produkcyjnych i parkingach pracowniczych. Kolejne 1,2 tys. stacji znajdzie się przy obiektach Leasys Mobility Stores i 1,1 tys. u dealerów. Całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 33 mln euro. Ponadto FCA dokonuje oceny projektów opartych na technologii Vehicle-to-Grid, czyli systemie łączącym pojazdy z siecią elektroenergetyczną pozwalającym na oddawanie energii z akumulatorów do sieci kiedy rośnie zapotrzebowanie i przełączanie się na tryb ładowania, gdy zapotrzebowanie na energię powraca na zwykły poziom. To rozwiązanie nie tylko zapewni korzyści konsumentom, ale także przyczyni się do zmniejszenia produkcji energii.
Projekt Fiata 500 BEV stanowi element znacznie szerszego planu inwestycyjnego, który FCA planuje realizować we Włoszech w latach 2019-2021. Gruntowne odświeżenie gamy produktów, wprowadzenie 13 zupełnie nowych lub w znacznym stopniu zmodernizowanych modeli oraz stworzenie kompleksowej oferty aut elektrycznych, obejmującej 12 elektrycznych wersji istniejących już lub planowanych modeli pochłonie całkowitą kwotę 5 mld euro. „Mimo zawirowań makroekonomicznych i słabszej koniunktury rynkowej potwierdzamy nasze plany inwestycyjne, a dzisiejsze wydarzenie jasno dowodzi, że realizacja naszych projektów nabiera tempa? – zauważył Gorlier.
Dyrektor ds. operacyjnych wspomniał również o kilku spośród najistotniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy, takich jak prezentacja modeli Jeep Renegade i Jeep Compass w wersji plug-in z napędem hybrydowym podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, czy ogólnoświatowa premiera elektrycznego Fiata Ducato (będącego pierwszym pojazdem elektrycznym wyprodukowanym przez FCA w Europie), która odbyła się kilka tygodni temu w Turynie. Pokrótce przedstawiona została również działalność innych włoskich zakładów należących do Grupy, w tym: dawnego zakładu Rivalta, który stanowi kolejny istotny obiekt na mapie Piemontu, mając stać się globalnym ośrodkiem dystrybucji części Mopar, obsługującym rynki Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, a także inne rynki globalne; zakładu Verrone, który już teraz wytwarza skrzynie biegów dla szeregu modeli oraz ma w planach zwiększenie produkcji skrzyni dla Ducato; zakładu Pratola Serra, który pod koniec 2020 r. uruchomi produkcję nowego silnika do modelu Ducato; oraz zakładu Cento, który zaledwie nieco ponad miesiąc temu rozpoczął produkcję nowej generacji silników V6, w całości eksportowanych i montowanych w pojazdach Ram przeznaczonych do sprzedaży w Ameryce Północnej.
„Wszystkie pojazdy, które zjechały z naszej linii produkcyjnej w Mirafiori stawały się przełomowymi projektami dla swoich czasów. Każdy z nich posiadał jakąś cechę innowacyjną i unikatową. Mógłby to być styl, wymiary, silnik, materiały produkcyjne lub koncepcję, na której został oparty. Nasz duch innowacji pozostaje żywy. W nowym Fiacie 500 BEV zastosowane zostaną najnowsze rozwiązania technologiczne w zupełnie innych kontekstach przemysłowych i marketingowych niż jeszcze kilka lat temu. Będzie to więc kolejny krok milowy w historii FCA i całej mobilności” – dodał Gorlier.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.07.2019, 12:50 |
Źródło informacji | FCA Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |