Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Liczba kreacji prezentowanych w budynku Europa Experience (zlokalizowanym przy ul. Jasnej 14/16A w Warszawie) nie jest przypadkowa. Każda z nich jest dziełem artystki bądź artysty z jednego z 27 krajów członkowskich UE, a także Ukrainy. Wszyscy bowiem mierzymy się z tym samym, wielkim wyzwaniem, jakim jest marnowanie i kupowanie często złej jakości ubrań na masową wręcz skalę.
„Obywatel Unii Europejskiej marnuje rocznie średnio ponad 130 kilogramów żywności, a jednocześnie wyrzuca 12 kilogramów ubrań, z których tylko 1 procent pozostaje w obiegu dzięki recyklingowi lub upcyklingowi, czyli procesowi przetwarzania odpadów w nowe, nawet bardziej wartościowe produkty. Jeżeli przemnożymy to przez blisko 500 milionów obywateli Unii, to mowa o naprawdę astronomicznym marnotrawstwie” - tłumaczy Witold Naturski, dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.
Wystawa „(Re)Made in EU” składa się z prac powstałych wyłącznie z tekstyliów i surowców, które zakończyły swój pierwszy cykl życia: z rzeczy niechcianych, odłożonych, z pozoru bezużytecznych. Wcześniej pokazano je w Paryżu podczas wydarzeń towarzyszących Fashion Week, gdzie przyciągnęły uwagę nowatorskim podejściem do mody i zero waste.
„Gospodarka cyrkularna ma naprawdę olbrzymi sens, a poprzez tę wystawę chcemy zachęcać do podejmowania bardziej odpowiedzialnych, dalekowzrocznych wyborów. A nic przecież tak nie inspiruje, jak właśnie moda” - podkreśla dr Katarzyna Smyk, dyrektorka Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Tekstylia są dziś jedną z najszybciej rosnących kategorii odpadów w Unii Europejskiej, co znalazło odzwierciedlenie w niedawnej rewizji unijnej dyrektywy odpadowej (przygotowanej przez KE i przyjętej przez Parlament Europejski we wrześniu tego roku). Nowe przepisy nakładają większą odpowiedzialność na producentów odzieży i promują świadome decyzje konsumentów. „(Re)Made in EU” pokazuje zaś, że sztuka może nie tylko komentować te zmiany, lecz także je współtworzyć.
„Chcemy zmieniać nawyki konsumenckie, edukować oraz wyjaśniać, że niepohamowane kupowanie i wyrzucanie ubrań niesie poważne konsekwencje, uderzające ostatecznie w nas samych. Branża odzieżowa i tekstylna zużywa gigantyczne ilości surowców, m.in. wody, której deficyty są już teraz boleśnie odczuwalne, także w Polsce” - mówi Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Wyjątkową wystawę w centrum Europa Experience można za darmo zwiedzać do 10 stycznia 2026 roku.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 12.12.2025, 09:09 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Andersen Consulting pogłębia ofertę wraz z nawiązaniem współpracy z firmą LBC
- 12.12.2025, 09:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
25 lat PARP: od ćwierć wieku wspiera przedsiębiorczość Polaków
Od 25 lat Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) towarzyszy firmom w najważniejszych momentach ich rozwoju: od pierwszych kroków startupów, przez transformacje cyfrowe, po ekspansję na rynki zagraniczne i wzmacnianie kompetencji pracowników oraz menedżerów. Ćwierć wieku PARP to historia współpracy, innowacji i konsekwentnego wspierania przedsiębiorczości. To także zobowiązanie do dalszego działania, tak aby polskie firmy mogły rosnąć, konkurować i wyznaczać kierunki rozwoju na kolejne dekady. To wszystko możliwe jest również dzięki Funduszom Europejskim.- 12.12.2025, 09:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PARP
-
Andersen Global wzmacnia zdolności w zakresie wyceny w regionie Azji i Pacyfiku, nawiązując współpracę z ETC
- 12.12.2025, 09:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ