Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wśród pozostałych tematów tegorocznej wizyty europosłów w Polsce znalazły się m.in. projekty rozwoju połączeń międzynarodowych pomiędzy UE a Azją, realizowane przez PKP Cargo i PKP LHS w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ponadto dyskutowano o wspólnym europejskim obszarze przewozów pasażerskich oraz o wydatkowaniu unijnych środków i programie inwestycyjnym.
W rozmowie z PAP, poseł do Parlamentu Europejskiego, Kosma Złotowski przyznał, że wizyta Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego to dowód, że „polskie sukcesy w wykorzystywaniu środków europejskich na inwestycje infrastrukturalne są dostrzegane i doceniane w Europie”. Potwierdzili to również pozostali przedstawiciele Komisji - Wim van de Camp i Andor Deli, którzy pozytywnie odnieśli się do kwestii dotychczasowego wydatkowania funduszy unijnych na inwestycje na kolei. Mówiono o tym, że przyznane środki nie zostały zmarnowane.
Poseł Kosma Złotowski podkreślił również, że rosnąca liczba pasażerów najlepiej świadczy o tym, jak inwestowane przez Polskę środki europejskie przekładają się na komfort pasażerów. W opinii eurodeputowanego tak ważne jest utrzymanie wydatków na politykę spójności na obecnym poziomie, bo w wielu obszarach programy inwestycyjne nie zastąpią bezpośredniego finansowania wydatków infrastrukturalnych.
„Chciałbym, żeby moi koledzy wrócili do Brukseli w przekonaniu, że polityka spójności działa, choć wiele jeszcze trzeba zrobić, żeby komfort podróżowania w UE nie różnił się w zależności od regionu czy państwa członkowskiego” - powiedział.
O zagwarantowaniu odpowiedniego wsparcia z Funduszu Spójności mówił również Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jego zdaniem „konieczne jest właściwe zdefiniowanie w prawie wspólnotowym warunków realizacji inwestycji infrastrukturalnych do roku 2030, tak aby zakończyć etap procesu wzmacniania konkurencyjności transportu kolejowego zgodnie z Planem utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu”.
Tegoroczna dyskusja z gośćmi z Parlamentu Europejskiego dotyczyła także realizacji bieżących inwestycji, ujętych w Krajowym Programie Kolejowym, związanych z tym trudności i szans rozwojowych. Zdaniem Andrzeja Bittela, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, kolej, „musi być jak najbardziej doinwestowana, by jak najwięcej ludzi mogło z niej korzystać”. Wiceminister określił także obecną perspektywę unijną jako „sprzyjającą”. Zauważył również, że polska kolej „po raz pierwszy ma do wykorzystania tak dużą kwotę i tak duży program inwestycyjny do zrealizowania”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 18.09.2018, 17:51 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |