Newsletter

Innowacje dają zyski - święto startupów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

11.10.2023, 08:30aktualizacja: 11.10.2023, 08:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

 Fot.PAP/M. Kmieciński (1)
Fot.PAP/M. Kmieciński (1)
Polska dysponuje odpowiednim potencjałem, aby w kolejnych latach dołączyć do grona tzw. startup nations, czyli krajów dysponujących dynamicznym i stale rozwijającym się ekosystem innowacyjnych firm technologicznych - to główne przesłanie konferencji GPW Venture Network Day, zorganizowanej w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Podczas wydarzenia zaprezentowana została również najnowsza inicjatywa Giełdy wspierająca polskim ekosystem startupowy - GPW Venture Network.

Wydarzenie poświęcone było wyzwaniom i szansom stojącym przed polskimi startupami, stanowiło także okazję do zaprezentowania autorskich, innowacyjnych produktów czy usług. Frekwencja dopisała -  na wydarzenie, zarówno w formule stacjonarnej w gmachu warszawskiej giełdy, jak i online, zarejestrowało się ponad tysiąc uczestników. Wśród nich znaleźli się m.in. przedstawiciele firm notowanych na tutejszym parkiecie, oferujących nowe technologie bądź w nie inwestujących.

„Jako GPW jesteśmy zaprzyjaźnieni zarówno ze startupami, które dążą do debiutu na giełdzie, jak i z naszymi emitentami, szukającymi innowacyjnych rozwiązań mogących wzmocnić ich pozycję rynkową. Największe firmy, tak rodzime, jak i zagraniczne, obecne na naszym rynku coraz lepiej rozumieją, że nawiązywanie współpracy i inwestowanie w młode, pełne pasji oraz pomysłów zespoły naprawdę ma sens” - przekonywał Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Na świecie nie brakuje przykładów tzw. startup nations, czyli krajów, które swój rozwój gospodarczy w znacznym stopniu opierają na dynamicznym wzroście sektora innowacji i high-tech. Najbardziej znanymi są Stany Zjednoczone z ich Doliną Krzemową czy Izrael, w Europie zaś prym wiodą państwa skandynawskie. Zdaniem prezesa Dietla Polska może dołączyć do tego grona, stając się swoistym startupowym hubem dla całej Europy Środkowej.

„W ostatnich latach w Polsce znacznie zwiększyły się wydatki na badania i rozwój - dziś jesteśmy w okolicy średniej europejskiej, podczas gdy dekadę temu zajmowaliśmy ostatnie miejsce w UE. Dodatkowo Polacy dysponują unikalnym genem przedsiębiorczości i elastyczności, pozwalającym im wychodzić z globalnych kryzysów obronną ręką oraz nie obawiać się śmiałych posunięć inwestycyjnych. Wielu z tych najodważniejszych to nasi emitenci obecni na Głównym Rynku GPW czy NewConnect” - dodał Marek Dietl.

Poniedziałkowa konferencja odbyła się w ramach inicjatywy GPW Venture Network, czyli projektu powołanego do wspierania ekosystemu startupów w Polsce. To element realizacji strategii GPW na lata 2023-2027, którego celem jest nie tylko wsparcie firm obecnych już na giełdzie, ale także pomoc w rozwoju młodych, innowacyjnych biznesów myślących o rozwoju w naszym kraju. Głównym założeniem programu jest wsparcie projektów startupowych w realizowaniu celów finansowych oraz zapewnienie jego uczestnikom dostępu do networkingu oraz stworzenie miejsca wymiany doświadczeń i platformy kreacji nowych kierunków rozwoju polskiego ekosystemu.

„Giełda to miejsce, w którym spotyka się biznes, dlatego jest idealnym miejscem do wymiany doświadczeń między startupami i spotkań startupów z funduszami VC. Naszym powołaniem jest łączenie biznesu, a network jest kluczem do rozwoju startupów. Poprzez nową inicjatywę, jaką jest GPW Venture Network, chcemy pomóc startupom znajdywać odbiorców technologii, a naszym emitentom zapewnić dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Takie podejście stwarza unikatowe warunki do zwiększenia innowacyjności kluczowych podmiotów gospodarczych w Polsce, a jednocześnie tworzymy warunki do dynamicznego wzrostu innowacyjnych spółek typu startup” - powiedział Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network.

W zeszłym roku GPW wraz z Fundacją Startup PolandFot.PAP/M. Kmieciński (1) przygotowała specjalny raport, w którym zidentyfikowano główne wyzwania stojące przed polskim sektorem startupów: większy dostęp do finansowania, poszerzenie grona potencjalnych odbiorców technologii, konieczność stworzenia sieci networkingu oraz ściślejsza współpraca z ekspertami. GPW Venture Network Day stanowił okazję, by interesariusze polskiego ekosystemu startupowego wspólnie przyjrzeli się postępowi w tych obszarach i mogli wypracować rozwiązania na przyszłość.

Z danych Fundacji Startup Poland wynika, że polskie startupy najczęściej funkcjonują w modelu B2B, z czego 39 proc. kieruje swoją ofertę do dużych firm i korporacji, a kolejne 25 proc. celuje w małe firmy. Znacząco mniej - bo już tylko 11 proc. działa w formule direct to consumer (B2C). Kluczową rolę na polskim rynku odgrywają krajowe fundusze venture capital, z których kapitału skorzystało 28 proc. badanych startupów, a także rodzimi „aniołowie biznesu”, którzy wsparli co piąty startup (22 proc.).

Paulina Brym-Ciuba, prezeska zarządu Fundacji Startup Hub Poland, przypomniała, że ostatnie lata dla całego ekosystemu startupowego stały pod znakiem gwałtownie zmieniających się uwarunkowań.

„Jeszcze w latach 2020-2021 mówiono, że >>pieniądze leżą na ulicy<<, co oznaczało, iż innowacyjnym firmom bardzo łatwo było pozyskać finansowanie dla swoich projektów, nawet tych najbardziej oryginalnych czy wręcz futurystycznych. Wkrótce jednak pandemia, a potem wojna w Ukrainie i wysoka inflacja ostudziły zapał inwestycyjny funduszy czy dużych, bogatych podmiotów na rynku” - wyjaśniała prezeska Fundacji.

Mimo to nasz rynek nadal jest interesujący, tak dla konsumentów, jak i korporacji. Przede wszystkim wciąż pozostajemy konkurencyjni cenowo dla inwestorów z Europy Zachodniej czy zza oceanu - zaangażowanie się w dany projekt realizowany nad Wisłą wiąże się dla nich ze znacznie mniejszym ryzykiem, niż na rodzimych rynkach, a potencjalna stopa zwrotu pozostaje na podobnym poziomie.

„Od dawna wspieranie innowacyjności nie jest jedynie modą ani kwestią wizerunkową. Współpraca z mniejszymi firmami technologicznymi stopniowo staje się dla dużych podmiotów oczywistością. Na finansowym wspieraniu innowacji w coraz większym stopniu korzysta także sektor publiczny” - przekonywała Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska.  

Podczas konferencji, obok szeregu prelekcji, prezentacji startupów oraz rozmów kuluarowych, nie zabrakło wyjątkowych wydarzeń, takich jak webinar z przedstawicielami giełdy nowojorskiej czy finału Programu Energeia - konkursu dedykowanego najbardziej ambitnym i pomysłowym innowatorkom z Europy Środkowo-Wschodniej.

GPW Venture Network Day było wydarzeniem ambasadorskim dla Viva Technology, największego wydarzenia startupowego w Europie, które w tym roku zgromadziło w Paryżu ponad pół miliona uczestników stacjonarnych i online.

„Przez kilka ostatnich lat Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie budowała relacje nie tylko z polskim ekosystemem startupowym, ale również z zagranicznymi podmiotami. To właśnie dzięki zbudowanym relacjom międzynarodowym udało nam się uzyskać tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla Viva Technology. Fakt, że zostaliśmy jednym z pierwszych ambasadorskich wydarzeń dla tak prestiżowej i popularnej konferencji jest dla nas ogromnym wyróżnieniem” - podsumował Ignacy Bobruk.

Głównym partnerem ekosystemowym wydarzenia była Fundacja Startup Hub Poland. Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź, natomiast partnerami instytucjonalnymi Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) i Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Partnerami wspierającymi wydarzenia byli: BNP Paribas Bank Polska, NCBR Investment Fund ASI, NCBR Akces, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.10.2023, 08:30
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ