Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wydarzenie poświęcone było wyzwaniom i szansom stojącym przed polskimi startupami, stanowiło także okazję do zaprezentowania autorskich, innowacyjnych produktów czy usług. Frekwencja dopisała - na wydarzenie, zarówno w formule stacjonarnej w gmachu warszawskiej giełdy, jak i online, zarejestrowało się ponad tysiąc uczestników. Wśród nich znaleźli się m.in. przedstawiciele firm notowanych na tutejszym parkiecie, oferujących nowe technologie bądź w nie inwestujących.
„Jako GPW jesteśmy zaprzyjaźnieni zarówno ze startupami, które dążą do debiutu na giełdzie, jak i z naszymi emitentami, szukającymi innowacyjnych rozwiązań mogących wzmocnić ich pozycję rynkową. Największe firmy, tak rodzime, jak i zagraniczne, obecne na naszym rynku coraz lepiej rozumieją, że nawiązywanie współpracy i inwestowanie w młode, pełne pasji oraz pomysłów zespoły naprawdę ma sens” - przekonywał Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Na świecie nie brakuje przykładów tzw. startup nations, czyli krajów, które swój rozwój gospodarczy w znacznym stopniu opierają na dynamicznym wzroście sektora innowacji i high-tech. Najbardziej znanymi są Stany Zjednoczone z ich Doliną Krzemową czy Izrael, w Europie zaś prym wiodą państwa skandynawskie. Zdaniem prezesa Dietla Polska może dołączyć do tego grona, stając się swoistym startupowym hubem dla całej Europy Środkowej.
„W ostatnich latach w Polsce znacznie zwiększyły się wydatki na badania i rozwój - dziś jesteśmy w okolicy średniej europejskiej, podczas gdy dekadę temu zajmowaliśmy ostatnie miejsce w UE. Dodatkowo Polacy dysponują unikalnym genem przedsiębiorczości i elastyczności, pozwalającym im wychodzić z globalnych kryzysów obronną ręką oraz nie obawiać się śmiałych posunięć inwestycyjnych. Wielu z tych najodważniejszych to nasi emitenci obecni na Głównym Rynku GPW czy NewConnect” - dodał Marek Dietl.
Poniedziałkowa konferencja odbyła się w ramach inicjatywy GPW Venture Network, czyli projektu powołanego do wspierania ekosystemu startupów w Polsce. To element realizacji strategii GPW na lata 2023-2027, którego celem jest nie tylko wsparcie firm obecnych już na giełdzie, ale także pomoc w rozwoju młodych, innowacyjnych biznesów myślących o rozwoju w naszym kraju. Głównym założeniem programu jest wsparcie projektów startupowych w realizowaniu celów finansowych oraz zapewnienie jego uczestnikom dostępu do networkingu oraz stworzenie miejsca wymiany doświadczeń i platformy kreacji nowych kierunków rozwoju polskiego ekosystemu.
„Giełda to miejsce, w którym spotyka się biznes, dlatego jest idealnym miejscem do wymiany doświadczeń między startupami i spotkań startupów z funduszami VC. Naszym powołaniem jest łączenie biznesu, a network jest kluczem do rozwoju startupów. Poprzez nową inicjatywę, jaką jest GPW Venture Network, chcemy pomóc startupom znajdywać odbiorców technologii, a naszym emitentom zapewnić dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Takie podejście stwarza unikatowe warunki do zwiększenia innowacyjności kluczowych podmiotów gospodarczych w Polsce, a jednocześnie tworzymy warunki do dynamicznego wzrostu innowacyjnych spółek typu startup” - powiedział Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network.
W zeszłym roku GPW wraz z Fundacją Startup PolandFot.PAP/M. Kmieciński (1) przygotowała specjalny raport, w którym zidentyfikowano główne wyzwania stojące przed polskim sektorem startupów: większy dostęp do finansowania, poszerzenie grona potencjalnych odbiorców technologii, konieczność stworzenia sieci networkingu oraz ściślejsza współpraca z ekspertami. GPW Venture Network Day stanowił okazję, by interesariusze polskiego ekosystemu startupowego wspólnie przyjrzeli się postępowi w tych obszarach i mogli wypracować rozwiązania na przyszłość.
Z danych Fundacji Startup Poland wynika, że polskie startupy najczęściej funkcjonują w modelu B2B, z czego 39 proc. kieruje swoją ofertę do dużych firm i korporacji, a kolejne 25 proc. celuje w małe firmy. Znacząco mniej - bo już tylko 11 proc. działa w formule direct to consumer (B2C). Kluczową rolę na polskim rynku odgrywają krajowe fundusze venture capital, z których kapitału skorzystało 28 proc. badanych startupów, a także rodzimi „aniołowie biznesu”, którzy wsparli co piąty startup (22 proc.).
Paulina Brym-Ciuba, prezeska zarządu Fundacji Startup Hub Poland, przypomniała, że ostatnie lata dla całego ekosystemu startupowego stały pod znakiem gwałtownie zmieniających się uwarunkowań.
„Jeszcze w latach 2020-2021 mówiono, że >>pieniądze leżą na ulicy<<, co oznaczało, iż innowacyjnym firmom bardzo łatwo było pozyskać finansowanie dla swoich projektów, nawet tych najbardziej oryginalnych czy wręcz futurystycznych. Wkrótce jednak pandemia, a potem wojna w Ukrainie i wysoka inflacja ostudziły zapał inwestycyjny funduszy czy dużych, bogatych podmiotów na rynku” - wyjaśniała prezeska Fundacji.
Mimo to nasz rynek nadal jest interesujący, tak dla konsumentów, jak i korporacji. Przede wszystkim wciąż pozostajemy konkurencyjni cenowo dla inwestorów z Europy Zachodniej czy zza oceanu - zaangażowanie się w dany projekt realizowany nad Wisłą wiąże się dla nich ze znacznie mniejszym ryzykiem, niż na rodzimych rynkach, a potencjalna stopa zwrotu pozostaje na podobnym poziomie.
„Od dawna wspieranie innowacyjności nie jest jedynie modą ani kwestią wizerunkową. Współpraca z mniejszymi firmami technologicznymi stopniowo staje się dla dużych podmiotów oczywistością. Na finansowym wspieraniu innowacji w coraz większym stopniu korzysta także sektor publiczny” - przekonywała Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska.
Podczas konferencji, obok szeregu prelekcji, prezentacji startupów oraz rozmów kuluarowych, nie zabrakło wyjątkowych wydarzeń, takich jak webinar z przedstawicielami giełdy nowojorskiej czy finału Programu Energeia - konkursu dedykowanego najbardziej ambitnym i pomysłowym innowatorkom z Europy Środkowo-Wschodniej.
GPW Venture Network Day było wydarzeniem ambasadorskim dla Viva Technology, największego wydarzenia startupowego w Europie, które w tym roku zgromadziło w Paryżu ponad pół miliona uczestników stacjonarnych i online.
„Przez kilka ostatnich lat Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie budowała relacje nie tylko z polskim ekosystemem startupowym, ale również z zagranicznymi podmiotami. To właśnie dzięki zbudowanym relacjom międzynarodowym udało nam się uzyskać tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla Viva Technology. Fakt, że zostaliśmy jednym z pierwszych ambasadorskich wydarzeń dla tak prestiżowej i popularnej konferencji jest dla nas ogromnym wyróżnieniem” - podsumował Ignacy Bobruk.
Głównym partnerem ekosystemowym wydarzenia była Fundacja Startup Hub Poland. Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź, natomiast partnerami instytucjonalnymi Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) i Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Partnerami wspierającymi wydarzenia byli: BNP Paribas Bank Polska, NCBR Investment Fund ASI, NCBR Akces, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.10.2023, 08:30 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Shanghai Electric wzięła udział w World Future Energy Summit 2025 w Abu Zabi, prezentując technologie zrównoważonego rozwoju stosowane w produkcji czystej energii i wykorzystaniu wody morskiej
Rozwiązania Shanghai Electric w obszarze ekologicznego wodoru, zrównoważonej produkcji formaldehydu, fotowoltaiki, magazynowania energii z różnych źródeł oraz odsalania wody morskiej sprawdziły się w praktyce i odgrywają czołową rolę w proekologicznych działaniach na rzecz naszej planety.- 17.01.2025, 16:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Polska firma liderem ESG. Envirly rozwija skrzydła w Europie
Rok 2024 był przełomowy dla Envirly, firmy łączącej innowacyjną technologię z doradztwem ESG (Environmental, Social, Governance). W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma zyskała pozycję lidera na rynku raportowania zrównoważonego rozwoju, zdobywając zaufanie szerokiej bazy klientów i partnerów oraz realizując ekspansję na rynki międzynarodowe. Rozszerzenie działalności na rynki czeski i rumuński to tylko początek globalnej ścieżki rozwoju. Polski biznes udowadnia, że ich rozwiązania mogą z powodzeniem rywalizować z międzynarodowymi liderami.- 17.01.2025, 14:49
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Envirly
-
GoldenPeaks Capital nabywa 400 MW aktywów gotowych do budowy w okresie od 24 grudnia do 25 stycznia
- 17.01.2025, 09:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire