Newsletter

Kaźmierczak: twórca artykułu o gospodarce powinien pamiętać o odbiorcy

18.04.2019, 16:49aktualizacja: 18.04.2019, 16:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dziennikarz piszący o ekonomii powinien szczególnie pamiętać, aby jego artykuły były dostosowane do odbiorcy – przypomina Wojciech Kaźmierczak, redaktor Polskiej Agencji Prasowej.

Zdaniem redaktora, który prowadził w ramach Prasowej Akademii Pieniądza zajęcia warsztatowe dla dziennikarzy piszących o ekonomii i gospodarce, osoby publikujące tego typu treści powinny pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.

„Dekalog twórcy tekstu na temat gospodarki otwierają trzy zasady: przystosuj tekst do odbiorcy, dostosuj zakres tematyczny do celu i sprawdź wiarygodność informacji oraz podaj źródło – podkreśla Kaźmierczak. - Żyjemy w czasach fake newsa, a podanie przez dziennikarza piszącego o gospodarce fałszywej informacji może skutkować błędną decyzją inwestora czy przedsiębiorcy, stratą finansową, czy wręcz upadkiem firmy".

Wieloletni redaktor Polskiej Agencji Prasowej wskazuje też, że piszący o gospodarce powinien przykładać najwyższą wagę do liczb i jednostek. „To największa świętość dla dziennikarza gospodarczego, tu nie może być pomyłki. Jednak dane liczbowe tylko pozornie mówią za siebie. W solidnym tekście ekonomicznym nie wystarczy podać jednej liczby. Ważny jest kontekst, tendencja" - tłumaczy Kaźmierczak.

W zaleceniach dla osób zajmujących się tą tematyką wskazuje on ponadto na konieczność priorytetowego traktowania tytułu i leadu, które często decydują o „być albo nie być" całej informacji. W przypadku dłuższych tekstów należy w sposób szczególny dbać o kompozycję. 

Rzetelny dziennikarz zawsze oddziela komentarz od informacji; sam nie komentuje niczego. Redaktor zwraca uwagę, że nawet nieodpowiednio dobrany przymiotnik czy przysłówek może stanowić formę mini komentarza; najlepiej ich całkowicie unikać w tekstach informacyjnych.

„Nie należy też zapominać o pisaniu zgodnym z regułami języka polskiego. W przypadku tekstów ekonomicznych kierowanych do przeciętnego odbiorcy może być to szczególne trudne. Niemniej jednak trzeba cierpliwie tłumaczyć na język potoczny, urzędniczy czy specjalistyczny żargon” – wskazuje Kaźmierczak.

Jako ostatnią zasadę „dekalogu" umieścił on szybkie przekazywanie informacji. Informacja przekazana jako pierwsza ma szanse na dłużej utkwić w pamięci odbiorcy; następnym jest trudniej.

Podczas części warsztatowej Akademii uczestnicy przerabiali ćwiczenia mające na celu wychwytywanie błędów w informacjach, tworzenie dobrych tytułów i leadów, poprawianiu języka urzędowego i komponowania dłuższych tekstów o charakterze informacyjno-problemowym.

Prasowa Akademia Pieniądza to szkolenie dla dziennikarzy zainteresowanych tematyką ekonomiczną. Celem projektu realizowanego przez PAP we współpracy z NBP jest poszerzenie i uaktualnienie wiedzy ekonomicznej i podniesienie umiejętności warsztatowych w zakresie dziennikarstwa gospodarczego. Projekt oprócz części warsztatowej składa się z 10 szkoleń w formule e-learningowej dostępnych bezpłatnie po zarejestrowaniu na stronie www.pap21.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.04.2019, 16:49
Źródło informacji Kurier PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ