Newsletter

Kaźmierczak: twórca artykułu o gospodarce powinien pamiętać o odbiorcy

18.04.2019, 16:49aktualizacja: 18.04.2019, 16:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dziennikarz piszący o ekonomii powinien szczególnie pamiętać, aby jego artykuły były dostosowane do odbiorcy – przypomina Wojciech Kaźmierczak, redaktor Polskiej Agencji Prasowej.

Zdaniem redaktora, który prowadził w ramach Prasowej Akademii Pieniądza zajęcia warsztatowe dla dziennikarzy piszących o ekonomii i gospodarce, osoby publikujące tego typu treści powinny pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.

„Dekalog twórcy tekstu na temat gospodarki otwierają trzy zasady: przystosuj tekst do odbiorcy, dostosuj zakres tematyczny do celu i sprawdź wiarygodność informacji oraz podaj źródło – podkreśla Kaźmierczak. - Żyjemy w czasach fake newsa, a podanie przez dziennikarza piszącego o gospodarce fałszywej informacji może skutkować błędną decyzją inwestora czy przedsiębiorcy, stratą finansową, czy wręcz upadkiem firmy".

Wieloletni redaktor Polskiej Agencji Prasowej wskazuje też, że piszący o gospodarce powinien przykładać najwyższą wagę do liczb i jednostek. „To największa świętość dla dziennikarza gospodarczego, tu nie może być pomyłki. Jednak dane liczbowe tylko pozornie mówią za siebie. W solidnym tekście ekonomicznym nie wystarczy podać jednej liczby. Ważny jest kontekst, tendencja" - tłumaczy Kaźmierczak.

W zaleceniach dla osób zajmujących się tą tematyką wskazuje on ponadto na konieczność priorytetowego traktowania tytułu i leadu, które często decydują o „być albo nie być" całej informacji. W przypadku dłuższych tekstów należy w sposób szczególny dbać o kompozycję. 

Rzetelny dziennikarz zawsze oddziela komentarz od informacji; sam nie komentuje niczego. Redaktor zwraca uwagę, że nawet nieodpowiednio dobrany przymiotnik czy przysłówek może stanowić formę mini komentarza; najlepiej ich całkowicie unikać w tekstach informacyjnych.

„Nie należy też zapominać o pisaniu zgodnym z regułami języka polskiego. W przypadku tekstów ekonomicznych kierowanych do przeciętnego odbiorcy może być to szczególne trudne. Niemniej jednak trzeba cierpliwie tłumaczyć na język potoczny, urzędniczy czy specjalistyczny żargon” – wskazuje Kaźmierczak.

Jako ostatnią zasadę „dekalogu" umieścił on szybkie przekazywanie informacji. Informacja przekazana jako pierwsza ma szanse na dłużej utkwić w pamięci odbiorcy; następnym jest trudniej.

Podczas części warsztatowej Akademii uczestnicy przerabiali ćwiczenia mające na celu wychwytywanie błędów w informacjach, tworzenie dobrych tytułów i leadów, poprawianiu języka urzędowego i komponowania dłuższych tekstów o charakterze informacyjno-problemowym.

Prasowa Akademia Pieniądza to szkolenie dla dziennikarzy zainteresowanych tematyką ekonomiczną. Celem projektu realizowanego przez PAP we współpracy z NBP jest poszerzenie i uaktualnienie wiedzy ekonomicznej i podniesienie umiejętności warsztatowych w zakresie dziennikarstwa gospodarczego. Projekt oprócz części warsztatowej składa się z 10 szkoleń w formule e-learningowej dostępnych bezpłatnie po zarejestrowaniu na stronie www.pap21.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.04.2019, 16:49
Źródło informacji Kurier PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ