Newsletter

KLM: szukamy sposobów, aby zminimalizować wpływ lotów na środowisko

14.10.2025, 11:25aktualizacja: 14.10.2025, 12:46

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Trzygodzinny lot samolotem emituje ponad 31 ton CO2. Linie lotnicze starają się ograniczyć szkodliwy wpływ operacji lotniczych na środowisko i klimat. Służy temu m.in. konkurs The Aviation Challenge, w którym od czterech lat biorą udział linie lotnicze stowarzyszone w SkyTeam. W tegorocznej edycji konkursu KLM Cityhopper poleciał 9 października do Kraków Airport, pierwszego lotniska w Europie Środkowo-Wschodniej wykorzystanego w konkursie.

W ramach organizowanego od 2022 r. The Aviation Challenge (dawniej Sustainable Flight Challenge) ponad 20 linii lotniczych zrzeszonych w SkyTeam wykonuje lot pokazowy na standardowej trasie, w trakcie którego testowane są proekologiczne usprawnienia. Celem konkursu jest napędzanie innowacji, zdobywanie wiedzy i dzielenie się doświadczeniami.

„Walczymy o to, żeby wdrażać innowacje, które pomogą nam polepszyć stan środowiska i zachęcić innych do ich wprowadzania. Po raz pierwszy udało nam się sprowadzić The Aviation Challenge do Europy Centralnej, do Polski. W tym roku obchodziliśmy dziesięciolecie lotów KLM do Krakowa. Jest to nasze najważniejsze i najszybciej rozwijające się lotnisko. Mamy tutaj do pięciu połączeń dziennie KLM do Amsterdamu, a razem z Air France nawet do 39 tygodniowo” - podkreśliła Joanna Oleśniewicz, dyrektor generalna sprzedaży Air France i KLM na Polskę i Ukrainę.

Lot KLM Cityhopper z Amsterdamu do Krakowa odbył się samolotem Embraer E195-E2, najnowszym we flocie przewoźnika. Maszyna charakteryzuje się o 15 proc. niższym zużyciem paliwa w porównaniu z poprzednikiem, Embraerem 190. Nowy Embraer zabiera na pokład 132 osób - o 32 więcej, dzięki czemu jest także 34 proc. wydajniejszy w przeliczeniu na pasażera.

„W KLM Cityhopper staramy się minimalizować nasz wpływ na środowisko. Na lotnisku używamy jak najwięcej sprzętu elektrycznego: samochodów, wózków holowniczych i cateringowych. Kołujemy na jednym silniku, co ogranicza hałas o 33 proc. Optymalizujemy profil podejścia do lądowania, starając się rozpocząć zniżanie jak najpóźniej. Korzystamy również z klimatyzacji do ogrzewania lub chłodzenia samolotu, dzięki czemu nie musimy zużywać własnej energii i paliwa” - wskazał Wim Veenhof, wiceprezes ds. Operacji Lotniczych w KLM Cityhopper.

W trakcie lotu została zastosowana nowa procedura wznoszenia OptiClimb, która dostarcza pilotom wskazówek dotyczących optymalnej ścieżki wznoszenia i najbardziej efektywnej prędkości wznoszenia w zależności od typu samolotu, jego masy, trasy i warunków pogodowych. Wykorzystanie OptiClimb na trasie Amsterdam-Kraków pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa o 1 proc.

KLM zakupił również dodatkowy SAF - alternatywne paliwo lotnicze, które charakteryzuje się o 75 proc. mniejszym śladem CO2 w całym cyklu życia. Wprowadzone zostały także zmiany na pokładzie, takie jak zmniejszanie wagi przedmiotów (foteli, palet, wózków cateringowych, a nawet szklanek i sztućców), dostarczenie posiłków wegetariańskich oraz recykling jak największej ilości odpadów. Aby umożliwić dokładniejszą segregację odpadów, zastosowano specjalnie przeprojektowane wózki do serwisu pokładowego. To pozwoliło zminimalizować ilość śmieci z lotu, bo znacznie większa ich część mogła zostać poddana recyklingowi.

Przedstawiciele KLM wskazują, że lżejszy samolot zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej CO2. Zmniejszenie wagi foteli, wózków i innych elementów wyposażenia pokładowego ma konkretny wpływ: przeciętny trzygodzinny lot emituje ponad 31 ton CO2. 1000 kg mniej na pokładzie samolotu zmniejsza emisje CO2 o 275 kg.

Obsługa naziemna - zarówno na lotnisku Schiphol, jak i w krakowskich Balicach, odbyła się w większości z wykorzystaniem elektrycznego sprzętu do obsługi samolotów: holownika, agregatu prądotwórczego, schodów, ciągników, taśmociągu bagażowego, pojazdów dla koordynatora obsługi naziemnej oraz dla zespołu sprzątającego. Na krakowskim lotnisku obsługę zapewnił agent handlingowy - Welcome Airport Services.

„Wszyscy razem w lotnictwie dążymy do tego, żeby było mniej emisyjnie, żeby było zielono, żeby ten zrównoważony rozwój był rzeczywistością, a nie tylko medialną informacją. KLM Cityhopper poprosił nas o bezemisyjną obsługę z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Dzisiaj ponad 40 proc. naszego sprzętu to samochody i urządzenia elektryczne, a sporą część pojazdów mamy hybrydowych i dążymy do tego, żeby w przyszłości było to 90 proc.” - zaznaczył Piotr Okienczyc, prezes zarządu Welcome Airport Services.

Kraków Airport obecnie realizuje szereg inwestycji w stronę dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju, których wartość przekracza pół miliarda złotych.

„Proces zazielenienia Balic chcemy prowadzić na kilku poziomach. Już teraz prowadzimy szereg drobniejszych inwestycji takich jak np. dedykowane miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych. Na wyższym poziomie chcemy ten największy w naszej historii plan inwestycyjny o wartości ponad 3,5 mld zł realizować w wysokim standardzie, jeżeli chodzi o inwestycje środowiskowe. Rozpoczynamy także opracowywanie nowego planu generalnego, do którego wybieramy właśnie wykonawcę. Chcemy, by plan akcentował kwestie dekarbonizacji i elektryfikacji lotniska” - powiedział Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.

Dodał, że Kraków Airport poprzez udział w The Aviation Challenge dołączył do grona lotnisk takich jak Edmonton, Porto, Walencja, Singapur, Los Angeles i Trondheim, które pokazują, że porty lotnicze mogą być bardziej zrównoważone.

Inspiracją dla konkursu The Aviation Challenge był wyścig lotniczy na trasie Londyn-Melbourne w 1934 roku. 90 lat temu pokonanie drogą lotniczą dystansu z Anglii do Australii było wyczynem, który wymagał zastosowania wielu innowacji. W 2025 r. inspiratorzy i uczestnicy konkursu liczą na nowatorskie pomysły, których celem są regularne loty o minimalnym wpływie na środowisko.

W 2022 r. w The Aviation Challenge wzięło udział 16 linii lotniczych, a rok później liczba ta wzrosła do 22. W 2024 r. SkyTeam umożliwił udział w The Aviation Challenge także liniom lotniczym spoza sojuszuW tegorocznej edycji udział biorą również inne podmioty z branży.

Podczas konkursu linie lotnicze wybierają jeden lot w obie strony na istniejącej trasie w trzech kategoriach: loty krótkodystansowe - poniżej 1500 km, średniodystansowe 1500-3000 km i długodystansowe 5000-10000 km. Dla KLM wyzwanie zaczyna się i kończy się na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.

Nagrody w 2025 r. zostaną przyznane w kategoriach: bezpośredni wpływ, inspiracja, przywództwo i transformacja organizacyjna. Jury wybierze jednego zwycięzcę spośród pięciu finalistów. Nagradzani są przewoźnicy, którzy wdrażają najbardziej skuteczne pomysły, a uczestniczące w wyzwaniu linie lotnicze zobowiązują się dzielić wszystkimi innowacyjnymi rozwiązaniami, danymi i doświadczeniami.

Linie lotnicze zrzeszone w SkyTeam (m.in. Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, China Eastern, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Middle East Airlines, SAS, Saudia, Tarom, Vietnam Airlines, Virgin Atlantic, Xiamenair) realizują łącznie ponad 13800 lotów dziennie do 945 destynacji w 145 krajach.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 14.10.2025, 11:25
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ