Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W czasie 15 lat obecności w UE nasz kraj otrzymał 163 mld EUR z kasy wspólnoty, natomiast my wpłaciliśmy do niej ok. 53 mld EUR. Polska ma zatem dodatnie saldo rozliczeń z UE, które wynosi ok. 110 mld EUR. Zestawienie transferów pieniędzy między Polską a Unią Europejską (od maja 2004 r. do końca marca 2019 r.) opublikowało Ministerstwo Finansów.
Jednym z największych beneficjentów pomocy unijnej była Grupa PKP. Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński powiedział, że nie zawsze fundusze unijne były wydawane prawidłowo. „Ostatnie lata to jest zupełnie inna perspektywa” – stwierdził, odwołując się realizacji wartego 70 mld zł Krajowego Programu Kolejowego - największego programu inwestycyjnego w historii polskiej kolei.
„Jesteśmy liderem w zagospodarowaniu tych środków. Co więcej myślimy już o nowej perspektywie, mamy przygotowane projekty i programy, aby już dziś wiedzieć na co wydamy fundusze, które w przyszłości otrzymamy” – zaznaczył Krzysztof Mamiński.
„Polska najwięcej korzysta z unijnej polityki spójności, która obejmuje m.in. infrastrukturę, ochronę środowiska, kapitał ludzki, i na którą przeznaczone jest ok. 1/3 budżetu UE (ok. 350 mld EUR) ” – mówił Filip Skawiński, analityk w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce. Dodał, że z tych środków jest w naszym kraju realizowanych ponad 200 projektów. „Mimo, że skala tego zadania jest tak ogromna, to Polska ma bardzo niski procent nieprawidłowości i jest stawiana w czołówce europejskiej jako przykład państwa, które dobrze sobie radzi z wydawaniem tych pieniędzy, o czym świadczą widoczne, wymierne korzyści” – zaznaczył ekspert.
W opinii Skawińskiego „naturalną tendencją jest to, że pieniędzy z UE będzie w przyszłości mniej”. Wyjaśnił, że wynika to z założeń polityki spójności, dotyczących wyrównywania poziomu miedzy państwami nisko- i wysokorozwiniętymi. „Polska dogania najlepiej rozwinięte gospodarki europejskie w sposób bardzo efektywny i to jest właśnie jeden z powodów tego, że otrzyma z tej puli mniej pieniędzy” – wyjaśnił przedstawiciel KE.
Zdaniem prezesa Mamińskiego, aby mieć wpływ na prawo stanowione w Unii i wydawane przez UE dyrektywy „należy po prostu być tam na miejscu”. Według niego inaczej łatwo przegapić moment, kiedy można coś korzystnego wygrać, np. dla polskich firm, czy dokonać jakiejś istotnej zmiany w tworzonych na co dzień przepisach.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 09.10.2019, 18:16 |
| Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Segway Powersports dostarcza jeszcze więcej rozrywki i poszerza granice off-roadu na targach EICMA 2025
- 07.11.2025, 08:54
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Rusza XXVII edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - innowacje, które zmieniają rzeczywistość
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza start XXVII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - jednego z najważniejszych przedsięwzięć promujących polskie innowacje. PARP wyróżnia projekty, które dzięki swojej nowatorskości, potencjałowi rynkowemu i użyteczności przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.- 06.11.2025, 16:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ