Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Od 18 kwietnia 2016 roku UOKiK będzie mógł wydawać decyzje tymczasowe z rygorem natychmiastowej wykonalności. Wtedy nawet wniesienie odwołania nie wstrzyma na przykład dystrybucji podejrzanego produktu finansowego czy zakazu emisji reklamy, która wprowadza w błąd. Ostrzeżenia przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi UOKiK będzie mógł publikować w radiu i telewizji."Jest to dobre rozwiązanie, ale pod warunkiem, że UOKiK będzie bardzo ostrożnie z tego korzystał i zawsze będzie działał w interesie publicznym" - powiedział dr Piotr Milczarek z kancelarii Norton Rose Fulbright. Jego zdaniem jest to bardzo silne, nowe uprawnienie dla urzędników i przedsiębiorcy powinni na nie uważać.Powinni także uważać na skargi oraz na "tajemniczych klientów"."Urzędnik będzie mógł pójść do lokalu przedsiębiorcy i podając się za klienta wszystko zweryfikować" - powiedział Łukasz Wroński, wicedyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK. Za zgodą sądu "tajemniczy klient" będzie mógł nagrywać przebieg swoich czynności bez informowania kontrolowanego.Uprawnienie to stanowi duże wyzwanie dla przedsiębiorców i oznacza konieczność wzmocnienia przez nich kontroli sposobu oferowania ich usług oraz procesu zawierania umowy z konsumentami.Od 17 kwietnia 2016 roku zacznie też obowiązywać zakaz "missellingu", nazywanego także "nieczysta sprzedażą". Zaliczają się do niej wszystkie wątpliwe pod względem prawnym i etycznym praktyki, których celem jest przede wszystkim sprzedanie produktu za wszelką cenę, nawet jeśli nie jest on potrzebny klientowi - na przykład polisy ubezpieczeniowej z elementem inwestycyjnym emerytowi, który ma 85 lat."Rynek finansowy w Polsce nie ma teraz najlepszej reputacji, bo rządzi nim target sprzedażowy, a handlowcy mają określone premie i prowizje od wyników" - przyznał Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów. Według niego nowe przepisy pozwolą wyeliminować z rynku nieuczciwych pośredników, którzy "psują rynek".Piotr Milczarek z kancelarii Norton Rose Fulbright ocenił, że zakaz missellingu jest skierowany do tych przedsiębiorców, którzy starają się przestrzegać prawa , lecz niekoniecznie dotyczy to istoty problemu, który jest związany z systemem sprzedaży i wynagradzaniem sprzedawców. "Powinno się zmienić sposób ich wynagradzania, żeby mieli mniejszą lub inaczej skonstruowaną presję na wynik" - mówił Milczarek, podkreślając, że jest to rolą samoregulacji branży i zmiany wewnętrznej polityki firm.Skalę missellingu postanowiła zbadać Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych. Okazało się, że aż 20 % agentów ubezpieczeniowych oferuje swoim klientom polisy, których oni albo nie chcą, albo nie potrzebują. Zjawisko dotyczy głównie agentów własnych firm ubezpieczeniowych, a nie dużych agencji, oraz spada wraz z wiekiem. To młodzi są najbardziej nieuczciwi w branży, a pośrednicy, którzy mają 60 lat i więcej najczęściej są uczciwi. "Promujemy tylko długoterminowe, uczciwe, bardzo dobre podejście do klienta, a pod naszym Kodeksem Etyli podpisało się już 15 tys. pośredników" - powiedział Adam Sankowski, prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych.Na uczciwość i budowanie zaufania wśród klientów stawia także Związek Firm Pożyczkowych."Zrzeszamy tylko przedsiębiorców, do których nie mamy żadnych istotnych wątpliwości, a jednym z wyznaczników tego, czy ktoś może do związku przystąpić jest to, czy był w przeszłości ukarany przez UOKiK" - powiedział Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.Uczestnicy debaty w Centrum Prasowym PAP życzyli wszystkim konsumentom beztroskich świąt i radzili, aby dobrze przemyśleli każdy zakup i każdą pożyczkę.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.12.2015, 17:27 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT