Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Od 18 kwietnia 2016 roku UOKiK będzie mógł wydawać decyzje tymczasowe z rygorem natychmiastowej wykonalności. Wtedy nawet wniesienie odwołania nie wstrzyma na przykład dystrybucji podejrzanego produktu finansowego czy zakazu emisji reklamy, która wprowadza w błąd. Ostrzeżenia przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi UOKiK będzie mógł publikować w radiu i telewizji."Jest to dobre rozwiązanie, ale pod warunkiem, że UOKiK będzie bardzo ostrożnie z tego korzystał i zawsze będzie działał w interesie publicznym" - powiedział dr Piotr Milczarek z kancelarii Norton Rose Fulbright. Jego zdaniem jest to bardzo silne, nowe uprawnienie dla urzędników i przedsiębiorcy powinni na nie uważać.Powinni także uważać na skargi oraz na "tajemniczych klientów"."Urzędnik będzie mógł pójść do lokalu przedsiębiorcy i podając się za klienta wszystko zweryfikować" - powiedział Łukasz Wroński, wicedyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK. Za zgodą sądu "tajemniczy klient" będzie mógł nagrywać przebieg swoich czynności bez informowania kontrolowanego.Uprawnienie to stanowi duże wyzwanie dla przedsiębiorców i oznacza konieczność wzmocnienia przez nich kontroli sposobu oferowania ich usług oraz procesu zawierania umowy z konsumentami.Od 17 kwietnia 2016 roku zacznie też obowiązywać zakaz "missellingu", nazywanego także "nieczysta sprzedażą". Zaliczają się do niej wszystkie wątpliwe pod względem prawnym i etycznym praktyki, których celem jest przede wszystkim sprzedanie produktu za wszelką cenę, nawet jeśli nie jest on potrzebny klientowi - na przykład polisy ubezpieczeniowej z elementem inwestycyjnym emerytowi, który ma 85 lat."Rynek finansowy w Polsce nie ma teraz najlepszej reputacji, bo rządzi nim target sprzedażowy, a handlowcy mają określone premie i prowizje od wyników" - przyznał Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów. Według niego nowe przepisy pozwolą wyeliminować z rynku nieuczciwych pośredników, którzy "psują rynek".Piotr Milczarek z kancelarii Norton Rose Fulbright ocenił, że zakaz missellingu jest skierowany do tych przedsiębiorców, którzy starają się przestrzegać prawa , lecz niekoniecznie dotyczy to istoty problemu, który jest związany z systemem sprzedaży i wynagradzaniem sprzedawców. "Powinno się zmienić sposób ich wynagradzania, żeby mieli mniejszą lub inaczej skonstruowaną presję na wynik" - mówił Milczarek, podkreślając, że jest to rolą samoregulacji branży i zmiany wewnętrznej polityki firm.Skalę missellingu postanowiła zbadać Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych. Okazało się, że aż 20 % agentów ubezpieczeniowych oferuje swoim klientom polisy, których oni albo nie chcą, albo nie potrzebują. Zjawisko dotyczy głównie agentów własnych firm ubezpieczeniowych, a nie dużych agencji, oraz spada wraz z wiekiem. To młodzi są najbardziej nieuczciwi w branży, a pośrednicy, którzy mają 60 lat i więcej najczęściej są uczciwi. "Promujemy tylko długoterminowe, uczciwe, bardzo dobre podejście do klienta, a pod naszym Kodeksem Etyli podpisało się już 15 tys. pośredników" - powiedział Adam Sankowski, prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych.Na uczciwość i budowanie zaufania wśród klientów stawia także Związek Firm Pożyczkowych."Zrzeszamy tylko przedsiębiorców, do których nie mamy żadnych istotnych wątpliwości, a jednym z wyznaczników tego, czy ktoś może do związku przystąpić jest to, czy był w przeszłości ukarany przez UOKiK" - powiedział Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.Uczestnicy debaty w Centrum Prasowym PAP życzyli wszystkim konsumentom beztroskich świąt i radzili, aby dobrze przemyśleli każdy zakup i każdą pożyczkę.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.12.2015, 17:27 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PZU z pomocą dla poszkodowanych w pożarze w Ząbkach
Od wczesnego poranka 4 lipca br. mobilni eksperci PZU są na miejscu poważnego pożaru na osiedlu w podwarszawskich Ząbkach. Kontaktujemy się ze wszystkimi ubezpieczonymi w PZU mieszkańcami bloku objętego pożarem. Uruchomiliśmy uproszczone procedury obsługi, a dziś na miejsce przyjedzie też Mobilne Biuro PZU, w którym poszkodowani będą mogli zgłaszać szkody bezpośrednio, uzyskać informacje o przygotowanych dla nich lokalach zastępczych i inną pomoc.- 04.07.2025, 16:15
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PZU
-
Komunikat prasowy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa po pożarze budynku wielorodzinnego w Ząbkach - apel PIIB o pilny przegląd poddaszy w Polsce
W związku z pożarem budynku wielorodzinnego w Ząbkach koło Warszawy, Polska Izba Inżynierów Budownictwa składa wyrazy współczucia wszystkim poszkodowanym mieszkańcom oraz wskazuje na konieczność podjęcia natychmiastowych działań prewencyjnych i kontrolnych w skali ogólnopolskiej.- 04.07.2025, 16:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Izba Inżynierów Budownictwa
-
Rynek fotowoltaiki w Polsce 2025. Podsumowanie i wnioski z raportu
Instytut Energetyki Odnawialnej opublikował XIII edycję raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2025”. Wartość inwestycji w moce PV przekroczyła 12 mld zł. Pod względem przyrostu mocy PV w 2024 roku Polska zajęła 5. miejsce w UE i umocniła się na 6. miejscu pod względem skumulowanej mocy zainstalowanej, daleko wyprzedzając kolejne kraje z TOP 10.- 04.07.2025, 15:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Instytut Energetyki Odnawialnej
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ