Newsletter

Lublin: sukces e-busów zależy od dobrej strategii

10.09.2019, 14:51aktualizacja: 10.09.2019, 14:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
„Wyzwaniu, jakim jest wprowadzenie na dużą skalę elektrycznych autobusów do transportu publicznego, można sprostać dzięki strategicznemu planowaniu, opartemu na algorytmach matematycznych” - stwierdzają autorzy raportu „Take e-bus” zaprezentowanego podczas I Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie.

Raport przygotowała firma PTV GROUP, na której produktach opiera się  krajowy model ruchu dla GDDKiA. Posługując się narzędziem zwanym modelem ruchu można znaleźć odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące rozbudowy taboru zeroemisyjnego. „W raporcie dzielimy się wiedzą jak właściwie elektryfikować transport, jak wybierać linie autobusowe przeznaczone do elektryfikacji i rozwijać infrastrukturę ładowania” - powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, organizatora Kongresu.

„Model ruchu to nic innego jak zlepek takich informacji jak dane o sieci drogowej, dane ekonomiczne i dane socjodemograficzne. Kiedy połączymy te wszystkie elementy jesteśmy w stanie odwzorować nie tylko sytuację, która ma miejsce dzisiaj, ale przede wszystkim prognozować jej rozwój w przyszłości - wyjaśniła współautorka raportu Martyna Abendrot-Miłuńska z PTV Group. - Planowanie jest konieczne, gdyż napotykamy na ograniczenia dotyczące środków finansowych, czasu, taboru, ludzi” - dodała.

W raporcie „Take e-bus. Elektromobilność i zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” zawarto m.in. propozycje kilku strategii, jakimi samorządy mogą się posłużyć wybierając linię, na której będą w pierwszej kolejności jeździły e-autobusy. Na przykład można je skierować na trasę w obszarze miasta ważnym wizerunkowo (centrum, starówka), na odcinek o największych przewozach pasażerskich lub na takie trasy, które najlepiej zostaną wykorzystane zalety taboru zeroemisyjnego np. najbardziej zatłoczone i o największej emisji spalin.

Dokument zawiera też wskazówki dotyczące rozplanowania infrastruktury ładowania elektrycznego taboru. Podkreśla np. konieczność dokładnego wytypowania przystanków krańcowych wyposażonych w ładowarki. Ich liczebność będzie także związana z pojemnością baterii pojazdów - im mniej pojemne, tym będzie potrzebna większa ilość dostępnych punktów uzupełniania energii elektrycznej.

Również rozkłady jazdy powinny być zmodyfikowane w odniesieniu do autobusów elektrycznych i powinny uwzględniać ewentualny czas ładowania, sezonowość czy ewentualne utrudnienia drogowe. „Na te wszystkie pytania nie odpowiemy sobie wyłącznie w sposób intuicyjny” - zaznaczyła przedstawicielka PTV Group.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.09.2019, 14:51
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ