Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MFiPR informuje:
Druga, lewa nitka tunelu Zakopianki została wydrążona. Najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim, o długości około 2 kilometrów, powstała przy wsparciu Funduszy Europejskich. W wideokonferencji podsumowującej kolejny etap budowy trasy S7 udział wziął wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
– Dzięki tunelowi, kierowcy jak po nitce do kłębka, w sposób bezpieczny i komfortowy będę pokonywali trasę, którą do tej pory określali drogą przez mękę. Mówiąc o budowie S7 na odcinku Lubień - Rabka nie sposób nie wspomnieć o Funduszach Europejskich, które w ponad połowie pokrywają koszty budowy drogi. Trasa nie tylko ze względu na to, że powstaje przy wsparciu środków unijnych, będzie miała europejski wymiar, ale również dlatego, że połączy Polskę z południowymi sąsiadami. Dla portów w Gdańsku i Gdyni ma znaczenie strategiczne, a Słowację bardzo "przybliży" do morza – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Budowa tunelu jest częścią projektu „Budowa drogi ekspresowej S7, odcinek Lubień – Rabka”. Całkowity koszt inwestycji to ponad 2,5 mld, z czego 1,3 mld zł pokryją pieniądze z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Inwestycja zakłada budowa prawie 16 kilometrów drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka. Trasę podzielono na trzy odcinki realizacyjne. Dwa z nich czyli odcinek Lubień – Naprawa oraz odinek Skomielna Biała – Rabka Zdrój zostały już udostępnione kierowcom. Odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała wstępnie ma zostać oddany do ruchu w połowie 2021 roku.
– Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, że pomimo trwającej pandemii COVID-19, duże publiczne inwestycje infrastrukturalne są skutecznie realizowane. W obecnej sytuacji stanowią koło zamachowe dla polskiej gospodarki i z pewnością pomagają wyprowadzić ją na prostą z koronawirusowej serpentyny – dodał wiceminister Grzegorz Puda.
Tunel, składa się z dwóch osobnych komór pod masywem Luboń Mały, połączonym tunelami technicznymi. Każda z komór będzie miał około dwóch kilometrów długości. Prace rozpoczęto w marcu 2017 roku od drążenia prawej nitki tunelu, który przebito 23 października 2019 roku. Inwestycja powstawała w trudnym geologicznie terenie, co uniemożliwiło użycie tarcz, dlatego tunel drążyli górnicy.
Ekipy drążące tunel jednocześnie od strony północnej i południowej spotkały się koło południa.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.04.2020, 17:35 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |