Newsletter

MI: Inwestycje PKP Intercity w tabor i zaplecze techniczne (komunikat)

17.07.2024, 15:12aktualizacja: 17.07.2024, 15:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Inwestycje PKP Intercity w tabor i zaplecze techniczne

Dostawa 300 nowych wagonów z prawem rozszerzenia o kolejne 150 pojazdów oraz przebudowa stacji postojowej Przemyśl Bakończyce wraz z budową myjni całorocznej – tego dotyczą dwie podpisane 17 lipca 2024 r. przez spółkę PKP Intercity umowy na łączną kwotę 4,5 mld zł.

— Podpisanie dwóch tak ważnych umów dla rozwoju siatki połączeń, jak i zaplecza technicznego pokazuje przede wszystkim kompleksowe podejście i działanie z finalną korzyścią dla pasażerów. Zakup nowych wagonów w unikalnym standardzie zapewni jeszcze wyższy komfort podróży. Nowoczesne zaplecze techniczne w Przemyślu pozwoli z kolei na bardziej efektywne przygotowanie pociągów do trasy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nawet 450 nowych wagonów dla PKP Intercity

Kontrakt o wartości 4,2 mld zł na dostawę 300 nowych wagonów dla PKP Intercity został podpisany z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Spółka może skorzystać z prawa rozszerzenia zamówienia do 450 wagonów. W przypadku zwiększeniu zamówienia, kwota wzrośnie do 6,4 mld zł. To największy w historii przewoźnika przetarg taborowy pod względem liczby pojazdów.

Zamówione wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym stylu i standardzie. Wszystkie będą klimatyzowane, wyposażone w system zdalnej diagnostyki, monitoring, system przeciwpożarowy, tablice dynamicznej informacji i bezprzewodowy Internet. Ich wnętrza będą zróżnicowane - pasażerowie otrzymają do dyspozycji kameralne przedziały, przestrzeń bez przedziałów z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami, także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy fotelach podróżni znajdą szereg udogodnień: indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne, porty USB lub ładowarki indukcyjne. W wagonach 1 i 2 klasy zaprojektowana została dodatkowa przestrzeń na bagaż pod fotelami.

Część wagonów bezprzedziałowych przystosowanych jest do przewozu rowerów dzięki specjalnym hakom.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi. Część pasażerska połączona będzie z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z małymi pasażerami.

Nowe wagony będą dostosowane do jazdy w ruchu krajowym i międzynarodowym. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Pasażerowie pojadą nimi w składach pociągów Express InterCity i Intercity już w 2026 roku.

W Przemyślu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne dla pociągów PKP Intercity

Druga umowa została podpisania z konsorcjum firm KZN Rail sp. z o.o. i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa i dotyczy budowy zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. To największa inwestycja infrastrukturalna PKP Intercity. Zamówienie na kwotę prawie 340 mln zł dofinansowane jest z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym znajdzie się hala myjni i hala napraw. Zaplecze zapewni pełną obsługę techniczną i mycie składów, co w efekcie przyniesie korzyść podróżnym – pociągi podstawiane na stacji Przemyśl Główny będą doskonale przygotowane do pokonania nawet najodleglejszych tras w kraju.

W sumie łączna powierzchnia użytkowa inwestycji przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie nieco ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów. Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i tym samym podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy. W jej ramach powstaną dodatkowo m.in. nowa nastawnia, stacja paliw, drogi, place manewrowe i parkingi.

Myjnia, która powstanie w Przemyślu, będzie ekologicznym obiektem, przyjaznym środowisku. Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Dodatkowo do mycia taboru zostanie wykorzystana woda deszczowa. Na dachu hali napraw zaplanowano montaż paneli słonecznych. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się również warunki i komfort pracy obsługi.

PKP Intercity w ramach realizowanej strategii zaplanowało szereg inwestycji infrastrukturalnych w zakresie rozbudowy i modernizacji zapleczy technicznych. W najbliższych latach spółka zainwestuje ok. 2 mld zł w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne, dzięki czemu będzie dysponować 20 nowoczesnymi stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi, a także 32 punktami do przygotowania pociągów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mbed/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.07.2024, 15:12
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ