Newsletter

MI: Podłęże - Piekiełko: start. W ruch poszły maszyny! (komunikat)

08.09.2023, 16:15aktualizacja: 08.09.2023, 16:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Ruszyły prace budowlane na wielkiej rządowej inwestycji kolejowej, popularnie zwanej "Podłęże – Piekiełko". Składa się ona z dwóch komponentów: to modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.

Inwestycja prowadzona jest etapami. Modernizacja linii 104 rozpoczyna się od odcinków Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Przedsięwzięcie przyczyni się do rozwoju kolei w regionie i wzrostu znaczenia tego ekologicznego środka transportu.

– Rozpoczęcie prac budowalnych w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” oznacza spełnienie naszych deklaracji i wsłuchanie się w oczekiwania mieszkańców. Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym i realizujemy wielkie projekty konieczne do zrównoważonego rozwoju kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dzięki inwestycji, po ponad 20 latach przerwy na trasę będą mogły wyjechać pociągi. Podróżni i mieszkańcy, m.in. Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala oraz innych regionów zyskają nowe możliwości komunikacji.

– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA, konsekwentnie realizowane w Małopolsce, jak również w każdym regionie Polski - zapewniają rozwój kolei. Dzięki temu zwiększa się dostępność komunikacyjna, komfort i bezpieczeństwo. To w efekcie przekłada się na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego i na decyzje pasażerów, którzy częściej wybierają podróże pociągiem – powiedział prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

Wykonawca odcinka linii kolejowej Klęczany – Nowy Sącz przygotował teren budowy. We wrześniu ruszyły już pierwsze prace budowlane. Istniejące elementy torów, obiektów inżynieryjnych zostaną rozebrane. W zamian wybudowana będzie nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Istotny zakres prac stanowi przebudowa stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstaną na nich nowe, wyższe perony, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia do peronów ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się dostępność komunikacyjna, zapewniony będzie komfort, bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.

Prace realizowane są także na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Obecnie, oprócz usuwanych kolizji z siecią gazową, wodociągową oraz elektroenergetyczną i teletechniczną, wykonywane są m.in. roboty ziemne. Są one związane ze wzmocnieniem dróg i gruntu oraz z budową przejść pod torami w Rabce Zaryte i w Rabce Zdroju, a także mostów i przepustów.

Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł.

Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dla większości odcinków linii nr 104 zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowę podpisano w kwietniu br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowita wartość umowy o dofinansowanie to ponad 3,9 mld zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.09.2023, 16:15
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ