Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Realizacja wspólnych strategicznych projektów infrastrukturalnych, współpraca w zakresie transportu drogowego oraz prace na forum unijnym to sprawy poruszone przez ministrów ds. transportu na IV polsko-rumuńskich konsultacjach międzyrządowych. Wydarzenie pod przewodnictwem premierów Polski i Rumunii odbyło się w Bukareszcie 28 marca 2023 r. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w ramach podstolika resortowego ds. transportu spotkał się z wicepremierem, ministrem transportu i infrastruktury Rumunii Sorin Mihaiem Grindeanu.
– Rumunia jest niezmiennie istotnym partnerem Polski, jeśli chodzi o strategiczne projekty infrastrukturalne powstające w ramach Inicjatywy Trójmorza. Z naszymi rumuńskimi partnerami zawsze spotykamy się jak z przyjaciółmi. Biegnące przez nasze kraje szlaki Via Carpatia i Rail-2-Sea w większości pokrywać się będą z przebiegiem nowego europejskiego korytarza tworzonego na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, który połączy morza Bałtyckie, Czarne i Egejskie. Mamy również podobne poglądy na przepisy regulujące międzynarodowy transport drogowy oraz proces rewizji map sieci TEN-T – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rozmowach o współpracy regionalnej przedstawiono stan budowy drogowego projektu Via Carpatia, integrującego systemy transportowe m.in. Litwy, Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. W Polsce budowa trasy Via Carpatia przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Cały ciąg drogi ekspresowej S19, która jest osią Via Carpatia, ma zagwarantowane finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W 2022 r. zostały oddane do użytku ostatnie odcinki trasy pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, zaś w kolejnych latach sukcesywnie będą oddawane odcinki pomiędzy Rzeszowem a granicą ze Słowacją oraz Lublinem a Białymstokiem i granicą z Białorusią. Strona rumuńska zapewnia, że posiada zabezpieczone wszystkie potrzebne środki na realizację projektu i deklaruje oddanie głównego szlaku Via Carpatia do 2030 r.
Omówiono również projekt Rail2Sea - budowy połączenia kolejowego pomiędzy największymi portami Polski i Rumunii, które pozwoli otworzyć nową ścieżkę logistyczną pomiędzy Morzem Czarnym i Morzem Bałtyckim, sprzyjając naturalnemu rozszerzeniu szlaków transportowych z Azji poprzez Azerbejdżan, Gruzję i Armenię do Skandynawii.
– Rozumiemy, że zrównoważony rozwój wymaga dywersyfikacji połączeń transportowych, dlatego wspólnie budujemy szlaki transportowe łączące północną i południową Europę – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W grudniu ubiegłego roku Rada UE przyjęła wspólne stanowisko (podejście ogólne) do projektu rozporządzenia o unijnych wytycznych rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W tym kontekście minister A. Adamczyk podkreślił konieczność jak najszybszego rozpoczęcia dyskusji z Parlamentem Europejskim, tak aby proces legislacyjny mógł zakończyć się w 2023 r.
– Czas jest tu bardzo ważny, ponieważ zbliżamy się do debaty o kolejnych wieloletnich ramach finansowych UE, a priorytety transportowe powinny zostać tam jasno i precyzyjne określone, by jak najszybciej stworzyć działającą bez zakłóceń, zatorów czy brakujących elementów sieć transportową łączącą całą Europę – dodał minister A. Adamczyk.
Poruszono także tematy inicjatyw przyszłościowych, w tym regulacji unijnych dotyczących nowych norm spalin Euro 7 i przepisów Pakietu Mobilności I.
Minister Adamczyk i Wicepremier Grindeanu ustalili, że dotychczasowa intensywność rozmów i wspólnego działania na poziomie ekspertów powinna się utrzymać.
Podczas sesji plenarnej pod przewodnictwem Premierów Mateusza Morawieckiego i Nicolae Ciucă, szef resortu infrastruktury podkreślił znaczenie sprawnie działającego transportu w czasie trwającej na Ukrainie wojny.
Polsko-rumuńskie konsultacje międzyrządowe są stałym mechanizmem współpracy instytucjonalnej resortów obydwu krajów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ra/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.03.2023, 16:09 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |