Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
Minione dwa lata to okres wzmożonej pracy nad dobrymi zmianami w obszarze infrastruktury i budownictwa. 15 listopada 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wraz z wiceministrami podsumowali działania podejmowane w obszarach, za które odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Mieszkanie Plus przyspiesza
- Kluczowym programem, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jest Mieszkanie Plus. Obecnie Polska znajduje się w ogonie Europy pod względem liczby mieszkań na 1000 osób. Zmieniamy to. Dzięki nowej ustawie powołaliśmy Krajowy Zasób Nieruchomości. Samorządy i spółki Skarbu Państwa chętnie zawierają z nim porozumienia wskazując grunty, na których mogą powstać budynki mieszkalne – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Efektem tych działań będzie oddanie do użytku pierwszych mieszkań w ramach programu Mieszkanie Plus w 2018 r. Rozporządzenie Rady Ministrów rokrocznie określi wysokość czynszu w tych mieszkaniach. Celem jest zwiększenie liczby mieszkań dostępnych cenowo dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na ich kupno na wolnym rynku, a przez to likwidacja deficytu mieszkaniowego w ciągu 10 lat.
Nowe przepisy w budownictwie
Znowelizowane zostało rozporządzenie o warunkach technicznych mieszkań, które usuwa wiele absurdów. Nowelizacja oznacza m.in. wprowadzenie minimalnej pow. użytkowej 25 mkw. i rezygnację ze wskazywania obowiązkowego wyposażenia kuchni.
Realizujemy ambitne inwestycje drogowe
Łączymy Polskę dzięki równomiernemu rozkładowi środków przeznaczonych na drogi.
- Polska jest jedna, a to oznacza, że każdy ma prawo do dostępu do wysokiej jakości infrastruktury – niezależnie od tego, z której części kraju pochodzi – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Dlatego zwiększony został limit finansowy na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł. To pozwoli na realizację wielu zadań, których finansowanie nie było do tej pory możliwe. Dokończona zostanie autostrada A1, zbudowany dalszy ciąg Zakopianki, powstanie również kilkadziesiąt ważnych obwodnic.
Szczególnie ważną inicjatywą jest szlak komunikacyjny Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. To kluczowy projekt dla rozwoju zarówno polskich portów, jak i wschodniej części naszego kraju. Na terenie Polski to ponad 700 km drogi. Zapewnione zostało pełne finansowanie tej inwestycji - ok. 30 mld zł. Minister Andrzej Adamczyk powołał również zespół, który czuwa nad terminowością realizacji zadań. Podpisane zostały umowy z wykonawcami na pierwsze odcinki szlaku Via Carpatia: 33 km między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi. Między Lublinem a Rzeszowem kierowcy pojadą szlakiem Via Carpatia w 2021 r. Ukończenie budowy całości szlaku na terenie Polski nastąpi trzy lata później.
Dbamy o polskie firmy
Dzięki wprowadzonym przez MIB zmianom nie powtórzy się sytuacja sprzed Euro 2012, gdy pieniądze nie trafiały do podwykonawców, przez co wiele firm zbankrutowało.
Stworzony został wykaz zapisów, które mogą i które nie mogą znaleźć się w kontrakcie pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami. Termin płatności zobowiązania nie może być dłuższy niż 30 dni. Wprowadzony został także zakaz przerzucania odpowiedzialności na podwykonawców.
W poprzednich latach cena kilometra drogi w Polsce była niezwykle wysoka - sięgała nawet 10 mln euro. W umowach podpisanych na nowych, stworzonych przez MIB zasadach, jest to ok. 4,5 mln euro.
Fundusze europejskie dla transportu
- Bardzo ważną rolę odgrywają fundusze europejskie. Jesteśmy dumni, że Polska jest dziś liderem we wdrażaniu środków Unii Europejskiej z perspektywy 2014-2020, a spośród wszystkich sektorów najbardziej zaawansowany jest sektor transportu – podkreślił A. Adamczyk.
Poziom zakontraktowania środków na transport przekroczy do końca bieżącego roku 60%. Wszystko po to, by kierowcy mogli szybko i bez przeszkód dotrzeć na miejsce, a budżet państwa nie cierpiał już z powodu zaniedbań w nadzorze nad inwestycjami.
Nadzór nad Systemem Poboru Opłat przejmie podmiot publiczny
Przygotowana została ustawa, zgodnie z którą kontrolę nad Systemem Poboru Opłat – z rąk prywatnego podmiotu zagranicznego – przejmie Inspekcja Transportu Drogowego. Dzięki temu ustalanie zasad funkcjonowania systemu będzie łatwiejsze, a państwo nie będzie musiało każdorazowo negocjować warunków umowy na nadzór. Koszty obsługi systemu będą niższe, a to oznacza jeszcze więcej pieniędzy, które będą mogły zostać przeznaczone na budowę i remonty dróg.
Pakiet Mobilności - bronimy sektora międzynarodowych przewozów drogowych
Obszarem szczególnego zainteresowania i aktywności członków kierownictwa i ekspertów resortu jest Pakiet Mobilności.
W ciągu dwóch lat przedstawiciele Kierownictwa MIB odbyli kilkadziesiąt spotkań, zorganizowanych zostało kilkanaście wydarzeń tematycznych i konferencji, podczas których prowadzony był rzeczowy dialog z przedstawicielami unijnych instytucji i innych państw członkowskich.
- Konsekwentnie bronimy naszego sektora międzynarodowych przewozów drogowych przed zakusami tych, którym sukces polskiego transportu tak bardzo przeszkadza. Dziękuję polskim przewoźnikom za pomoc, wsparcie i aktywność – zaznaczył minister A. Adamczyk.
Nadrabiamy wieloletnie zaniedbania na polskiej kolei
Realizowany jest wart 66 mld zł Krajowy Program Kolejowy. Oprócz niego zaplanowany został wart prawie 30 mld zł Program Utrzymaniowy. Podpisaliśmy ponad 800 umów z wykonawcami robót za prawie 19 mld zł. Dzięki podjętym przez MIB działaniom, przy wsparciu Ministra Finansów, powstanie najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od 40 lat. Polskie Koleje Państwowe zmodernizują prawie 200 budynków dworcowych. Zaś dzięki niedawno podpisanym umowom polskie zakłady wyremontują część taboru kolejowego. Dziś każdy, kto choć raz pojedzie pociągiem, zobaczy rozmiar i rozmach prowadzonych inwestycji.
Remontowane są wagony, tory dostosowywane do wyższych prędkości, budowane są nowe szlaki kolejowe. Wszystko po to, by podróżni bezpiecznie, komfortowo i punktualnie dojeżdżali na miejsce.
Wielkie wyzwanie - Centralny Port Komunikacyjny
Polskie lotniska przeżywają prawdziwe oblężenie. Wkrótce wyczerpią się możliwości największego z nich – warszawskiego Lotniska Chopina. Dlatego MIB ściśle współpracuje z pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten wielki projekt, na miarę budowy Gdyni czy Centralnego Okręgu Przemysłowego, jest Polsce bardzo potrzebny. Dzięki rozbudowie sieci drogowej i kolejowej CPK będzie najlepiej skomunikowanym miejscem w Polsce. To ogromne wyzwanie, które podejmujemy w trosce o dynamiczny rozwój naszego kraju.
Plany na kolejne 2 lata
Przed MIB kolejne dwa lata, podczas których zostanie przyjęty nowy Kodeks Urbanistyczno-Budowlany, zlikwidowane użytkowanie wieczyste, ułatwiony proces inwestycyjny. Do 2019 r. oddanych zostanie do użytku w sumie 1356 km nowych dróg ekspresowych i autostrad, Polacy na wielu trasach kolejowych pojadą szybciej i bardziej komfortowo, a tysiące osób otrzymają klucze do nowych, tanich mieszkań wybudowanych w ramach programu Mieszkanie Plus.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ march/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.11.2017, 18:43 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |