Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
- Myślę, że wszyscy podzielamy pogląd, że międzynarodowy transport drogowy jest warunkiem efektywnego funkcjonowania rynków Unii. Sądzę, że zgodzimy się również co do stwierdzenia, że sektor wciąż się dobrze rozwija, wywierając pozytywny wpływ na poziom PKB Unii Europejskiej, co wzmacnia konkurencyjność unijnej gospodarki - powiedział Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa podczas zorganizowana przez MIB konferencja "Liberalizacja czy protekcjonizm – szanse i zagrożenia dla międzynarodowego transportu drogowego".
W wydarzeniu zorganizowanym 1 marca 2017 r., w siedzibie Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli, wzięli udział Zastępcy Stałych Przedstawicieli, a także attaché transportowi i socjalni państw członkowskich, urzędnicy Komisji Europejskiej pracujący nad dossier Inicjatyw Drogowych, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele sektora oraz dziennikarze. Celem konferencji było przedstawienie punktu widzenia polskiego sektora transportowego w zakresie kwestii socjalnych międzynarodowego transportu drogowego.
Otwierając konferencję, wiceminister Jerzy Szmit podkreślił że transport drogowy jest istotnym elementem gospodarki europejskiej i powinien być traktowany z niezwykłą ostrożnością, natomiast propozycje prawne, zwłaszcza w tej dziedzinie, nie powinny opierać się na emocjach, ale na danych ekonomicznych. Zauważył także, że eliminowanie nieprawidłowości, które są obecne w każdym sektorze, nie powinno szkodzić legalnie działającym firmom, które zapewniają setki tysięcy miejsc pracy w całej UE.
- Polski Rząd wielokrotnie wyrażał opinie, że, wprowadzone niedawno przepisy prawne, administracyjne i finansowe w Niemczech, Francji i Austrii ograniczają funkcjonowanie międzynarodowego transportu drogowego, co ma bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie jednolitego rynku w Unii Europejskiej. Polska jest przeciwna wprowadzaniu dodatkowych barier administracyjnych i nadmiernych wymagań w międzynarodowym transporcie drogowym. Obecne przepisy w tym zakresie odzwierciedlają charakter sektora i wysoce mobilnych pracowników - powiedział Jerzy Szmit.
Następnie profesor Konrad Raczkowski omówił raport „Wpływ Regulacji Sektora Transportu Drogowego na Przedsiębiorczość i Rozwój Gospodarczy w Unii Europejskiej”, który pokazuje m.in. makroekonomiczne konsekwencje regulacji niektórych państw członkowskich dla dalszego rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości. Z punktu widzenia realizowanego kabotażu, regulacje wprowadzane obecnie przez Francję, Niemcy czy Austrię są szczególnie niekorzystne nie tylko dla Polski, ale również dla 8 innych państw: Hiszpanii, Litwy, Czech, Łotwy, Węgier, Rumunii, Słowacji i Słowenii, a zasada płacy minimalnej nie uwzględnia parytetu siły nabywczej.
W dalszej części konferencji odbył się panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Justyna Skrzydło, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Roberts Zile, Poseł do Parlamentu Europejskiego, Matthew Baldwin, Zastępca Dyrektora Generalnego w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, Cristina Tilling z Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) oraz Jan Nemec z Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU).
Konferencję podsumował i zamknął Zastępca Stałego Przedstawiciela RP przy UE Sebastian Barkowski.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ kkr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.03.2017, 18:35 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |